Nuffnang

Sunday, July 5, 2020

“MasyaAllah lawanya...” - Ingatkan cetakan dari kilang, rupa-rupanya siswa UIAM ini ada keunikan tersendiri

“MasyaAllah lawanya...” - Ingatkan cetakan dari kilang, rupa-rupanya siswa UIAM ini ada keunikan tersendiri...

Perkongsian Acan mengenai tulisan tangannya menjadi tular di laman Twitter.

MEMILIKI tulisan tangan yang kemas boleh dianggap sebagai satu kelebihan pada diri sesetengah individu.

Mana tidaknya, pelajar yang memiliki tulisan tangan yang tersusun rapi pasti akan menyenangkan guru setiap kali menyemak tugasan serta menanda kertas jawapan peperiksaan.

Terbaharu, seorang pelajar mengundang perhatian ramai di Twitter apabila dia berkongsi foto ayat suci al-Quran yang ditulisnya.

Menurut Ahsanul Fikri, 21, bukan sekejap masa yang diambil untuk menguasai teknik itu malah ia sudah bermula sejak di bangku sekolah lagi.

"Setiap kali kami hafal al-Quran, kami kena tulis. Kaedah ini disebut sebagai penulisan tahriri. Untuk bagi lagi ingat ayat yang dihafal.

"Cuma foto yang dikongsi tu, tulisannya tiada baris sebab nak menyenangkan pelajar. Tapi kalau guru yang tegas, biasanya mereka akan suruh buat baris.

Acan mula mengaji al-Quran sejak berusia enam tahun.

"Saya belajar sendiri je. Saya tiru satu persatu, sejak umur 13 tahun lagi. Sebab di sekolah menengah dulu pun ada tahriri," ujarnya kepada mStar.

Mesra disapa Acan, penuntut bidang Audiologi dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) kampus Kuantan, Pahang itu mengakui acap kali melakukan kesilapan sewaktu awal pembabitannya dalam penulisan tahriri.

Namun katanya, usaha serta kerja keras yang diterapkan selama ini membolehkan dia menghasilkan tulisan tangan yang kemas pada hari ini.


AHSANUL FIKRI

PELAJAR

"Kena berlatih banyak kali. Masa mula-mula dulu banyak kali silap. Tertukar ayatlah, terlangkau ayat dan sebagainya.

"Saya juga buat penulisan tahriri masa ambil program persijilan tahfiz di Darul Quran pada tahun 2017 dan 2018," katanya lagi.

Mengulas posting viral di Twitter, Acan mengakui terharu dengan komen positif yang diberikan netizen.

Malah katanya, dia mahu memberi inspirasi agar lebih ramai lagi mempelajari teknik penulisan itu sekaligus memudahkan usaha untuk menghafal al-Quran.

"Saya rasa terharu sebab ramai kongsi. Moga dapat jadi inspirasi buat netizen yang masih belajar menulis tahriri.

Acan (kanan) mengakui penulisan tahriri sangat efektif untuk dia menghafal al-Quran.

"Ia efektif, makin ingat ayat untuk dihafal. Benda yang kita baca, lihat, dan sebut... kita akan ingat. Apatah lagi jika kita tuliskan," ujarnya yang mula mempelajari al-Quran sejak berusia enam tahun.

Sehingga kini, posting itu menerima lebih 7,700 ulang kicau (Retweet) di laman Twitter.

Malah, ia turut dihujani pelbagai komen daripada pelayar Twitter yang rata-ratanya meluahkan rasa kagum dan bangga dengan kebolehan Acan.

"Kusangkakan tadi itu al-Quran yang dicetak dari kilang, tapi bila buka, MasyaAllah lawanya tulisan.

"Lawanya tahriri Acan, kalau aku dulu buat tahriri tak semangat nak baca sebab buruk.

"Cantiknya! Ni kalau compare dengan tahriri aku mahu nangis beb tengok balik," tulis beberapa individu.Mstar


1 comment:

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung