Nuffnang

Friday, July 17, 2020

Gadis bergenang air mata dalam hujan lebat kerana ‘baju istimewa’... segulung ijazah dilepas sementara

Gadis bergenang air mata dalam hujan lebat kerana ‘baju istimewa’... segulung ijazah dilepas sementara


Perkongsian gadis bernama Siti Murnie yang mengenakan baju hujan 'istimewa' yang dibuat khas oleh bapanya menyentuh hati netizen.

'KASIH ibu membawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa.'

Itulah ungkapan yang sesuai bagi menggambarkan kisah gadis ini bersama bapanya, sebagaimana yang tular di media sosial baru-baru ini.

Menerusi satu posting di Twitter, gadis berkenaan berkongsi kisahnya yang terpaksa meredah hujan untuk menghantar makanan yang dipesan oleh pelanggan kedai milik bapanya.

ARTIKEL BERKAITAN: Berpisah sejak umur 6 tahun, remaja akui sambutan Hari Bapa bagai tiada makna - “Kita tak ada kasih sayang sesiapa pun”

ARTIKEL BERKAITAN: Ibu bapa telah tiada, rumah untuk menumpang kasih pula terbakar... 3 penghuni tabah sambut Aidilfitri - “Selimut pemberian arwah nenek hangus terus”

Dalam perkongsian tersebut, dia turut memuatnaik dua keping gambarnya yang memakai 'baju hujan istimewa'.

"Abah buatkan plastik sampah as baju hujan sebab nak hantar makanan kat customer, dalam perjalanan tu aku boleh pulak bergenang air mata. Semoga semua keperitan, hujan panas yang aku lalui selama ni membuahkan hasil satu hari nanti. Adik sayang abah dunia akhirat," tulisnya pada posting itu.

Perkongsian tersebut menjadi tular apabila meraih 5,300 retweet lantaran menyentuh hati netizen.



Siti Murnie mengenakan baju hujan 'istimewa' ketika menghantar tempahan makanan yang dipesan pelanggan dari kedai milik bapanya.

"Bapa kamu seorang hero," komen seorang netizen.

"Teringat semasa kecil nak pergi sekolah arwah abah pakaikan baju hujan pakai plastik sampah juga," komen netizen lain.

Berkongsi cerita dengan mStar, Siti Murnie Mohd Fauzi berkata pada hari berkenaan, tanpa disangka hujan turun dengan lebat dan dia perlu menghantar tempahan makanan salah seorang pelanggan kedai bapanya.

"Masa tu tak jumpa mana baju hujan. Abah tanya saya 'nanti tak basah ke?'. Saya beritahu tak mengapa sebab baju sejuk yang saya pakai tu tebal. Kemudian spontan dia minta saya ambilkan plastik sampah dan terus buat baju hujan.

"Masa dalam perjalanan, saya sebak dan bergenang air mata sebab terfikir inilah pengorbanan abah selama ini untuk besarkan kami enam beradik," ceritanya.



Siti Murnie memilih untuk menyambung legasi perniagaan kedai makan dan tinggal bersama kedua ibu bapanya di Gelang Patah, Johor.

Menurut gadis yang berusia 20 tahun ini, dia banyak membantu bapanya, Mohd Fauzi Kandar, 56, lantaran keadaan kesihatannya ketika ini tidak begitu baik.

"Saya sebenarnya biasa tolong abah sejak Tingkatan Tiga lagi. Tapi sejak tamat latihan industri (intern) pada bulan lalu, saya memang luangkan sepenuh masa membantu abah di kedai kami, Warisan Aneka Sup dan Soto di Kampung Ulu Pulai, Gelang Patah, Johor.

"Tambahan pula abah sekarang ada kencing manis dan perlu jalani dialisis tiga kali seminggu. Jadi sekarang abah serahkan 100 peratus urusan kedai kepada saya sebab hanya saya sahaja yang ada, adik beradik lain sudah berkahwin dan ada tanggungjawab masing-masing," ujar graduan Diploma Pengurusan Perniagaan ini.

Mula-mula saya give up, lalui fasa sedih dan tertanya-tanya kenapa saya kena ikut cadangan orang lain dan tak boleh kejar impian sendiri?

SITI MURNIE MOHD FAUZI

ANAK

Anak bongsu daripada enam adik beradik ini berkata, sungguhpun mahu melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah sarjana muda, namun dia rela mengenepikan impiannya terlebih dahulu demi menunaikan hasrat bapanya.

"Saya sememangnya nak kejar impian untuk belajar ke peringkat yang lebih tinggi tapi abah kata 'tolonglah abah di kedai dulu'. Dah lama sebenarnya dia suarakan hasratnya yang mahu saya teruskan legasi kedai kami.

"Mula-mula saya give up, lalui fasa sedih dan tertanya-tanya kenapa saya kena ikut cadangan orang lain dan tak boleh kejar impian sendiri?

"Tapi akhirnya saya reda dan saya yakin bahawa keberkatan itu datang daripada ibu bapa," ujarnya.



Siti Murnie merupakan anak bongsu daripada enam adik beradik.

Enggan menoleh ke belakang, Siti Murnie berkata dia berazam mahu mengembangkan perniagaan warisan bapanya dengan membuka cawangan baharu dalam tempoh lima tahun akan datang.

"Tengok semangat abah, saya berazam nak bantu abah. Mungkin jika ada peluang dan ruang, saya akan lanjutkan pelajaran juga nanti.

"Ada hikmahnya dengan apa yang ditetapkan sekarang. Saya boleh luangkan lebih banyak masa dengan ibu bapa tambahan pula kedua-duanya sudah berusia.

"Bagi saya, anak-anak kena dengar cakap ibu bapa kerana di situlah terletaknya keberkatan hidup," ujarnya.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung