Nuffnang

Thursday, February 18, 2010

Taktik Penyeludup Petrol

Komandan Unit Pencegahan dan Penyeludupan (UPP) Perlis, Deputi Supritendan Zakaria Abdul Rahman, menunjukan cara menyeludup petrol

Sumber Kosmo 18/2/2009
Salam Buat Semua

Perkara ini bukan perkara yang baru, perkara ini telah lama berjalan, malah tangkapan dan tindakan Mahkamah juga telah diambil. Perkara ini menjadi jadi adalah kerana kerja yang dilakukan adalah mudah untuk mendapatkan wang.

Sama ada aktiviti tersebut dilakukan rakyat Thailand sendiri yang mahu mengambil kesempatan harga murah itu di negara ini, rakyat tempatan juga tidak terkecuali bersekongkol melakukan aktiviti penyeludupan ke negara jiran itu.

Menurut Komandan Unit Pencegahan dan Penyeludupan (UPP) Perlis, Deputi Supritendan Zakaria Abdul Rahman, sepanjang tahun lalu hampir 50 kes berjaya dikesan pihaknya membabitkan penyeludupan diesel dan petrol. "Dianggarkan sebanyak 16,259 liter diesel bernilai RM29,051 dan petrol 5,925 liter berharga RM10,697 diseludup tahun lalu.
"Pada bulan Januari lalu pula, hampir 10 kes membabitkan penggunaan kenderaan yang digunakan penyeludup," katanya.

Zakaria menjelaskan, antara taktik penyeludup ialah menggunakan kereta pikap Thailand yang diubahsuai bagi menempatkan tangki tambahan."Ada kereta pikap yang kami tahan mempunyai 10 buah tangki tambahan di bahagian belakang serta bawah kenderaan itu sehingga mampu menampung 1,000 liter petrol.
"Biasanya penyeludup jenis itu mempunyai banyak wang untuk membeli kereta pikap.
"Bagi yang mungkin baru hendak berjinak-jinak, mereka akan mengubahsuai motosikal supaya tangkinya lebih besar dan dapat diisi sehingga 40 liter minyak berbanding lima atau 10 liter bagi tangki standard," ujarnya.

Terdapat dua pintu sempadan di Perlis iaitu Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Padang Besar dan Pos Imigresen, Kastam dan Kuarantin (ICQ) Wang Kelian.
"Biasanya mereka akan mengambil kesempatan pada kesibukan di pintu sempadan yang hendak ditutup seperti di ICQ Wang Kelian pada pukul 6 petang manakala di CIQ Padang Besar pada pukul 10 malam bagi melepasi kawalan.

Kesimpulan : Mas Aji membuat kesimpulan adalah kerana masyarakat tempatan yang menjadi dalang, malah terdapat pengusaha minyak hanya mementingkan jualan sahaja . Mas Aji pernah terserempak aktiviti ini berlaku , semasa berkunjung di Bukit Kayu Hitam bulan Disember yang lalu. Kelihatan banyak kenderaan yang plat pendaftaran dari Thailand datang mengisi minyak di negara kita.

sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

1 comment:

mohad said...

info yang menarik...

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung