Nuffnang

Monday, April 19, 2010

Kaji Sebab Kenapa Buang Bayi


SETELAH terlihat gambar-gambar pembuangan bayi di muka depan akhbar-akhbar tempatan, saya rasa terpanggil untuk menanyakan satu soalan.
Apakah kita mempunyai sebab-sebab yang menyumbangkan kepada aktiviti ini?
Dahulu saya pernah terlintas di fikiran tentang perkara ini setelah saya menduduki kawasan New England di Amerika Syarikat pada akhir tahun 1990-an. Di sana, saya berpeluang mempelajari sejarah revolusi industri bermula sekitar pertengahan abad 18 hingga ke 19.
Di negeri-negeri seperti Massachusetts (Fall River) dan Rhode Island, adalah antara tempat mula-mula aktiviti perkilangan di Amerika Syarikat.
Di situ, kedatangan beramai-ramai dari penduduk luar negara terutama dari keturunan Ireland.
Mereka datang mencari peluang penghidupan baru. Pekerja kanak-kanak dan remaja juga diambil bekerja di kilang-kilang kain ini. Di pendekkan cerita, pekerja bekerja sehari hingga 10 jam lamanya. Lagi
Abu Luqman..sekarang manusia telah hilang rasa belas ehsan dan telah kembali zaman jahiliah, malah lebih kejam lagi dari zaman jahiliah. Zaman jahiliah kanak kanak perempuan ditanam hidup hidup kerana takut akan memalukan keluarga. Tetapi sekarang anak anak yang baru lahir bukan sekadar dibuang didalam tong sampah, malah yang lebih kejam sanggup membakar dan memasukan ke dalam lubang tandas bagi menutupi keaiban mereka. Manusia makin moden makin tidak bertamadun.

sila layari http://www.kachipemas.blogspot.com/

2 comments:

NurSya said...

hmm...dunia sekarang yang semakin mncabar penghuninye mjdikn insan yg bertamadun ke arah kejahilan sbnrnye..:)

Amirah Rashid said...

ni la namenye manusia akhir zaman. dah xtau nk beza mana haram. mne halal. ish.

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung