Paling Banyak Di Terjah Tau !!! Sila Gunakan Fire Fox Atau I E ..kalau Ada Malwira

Wednesday, February 29, 2012

Top ten car of The Year 2012




1. ford Mustang
2. hyundai Sonata
3. Yoyota Prius
4. Subaru Impreza..

Top Picks must meet our criteria in three areas:

Road test
Each must rank at or near the top of its category in overall test score.

Reliability
Each must have earned an average or better predicted-reliability Rating, based on the problems Consumer Reports subscribers reported on 1.3 million vehicles in our latest Annual Auto Survey.

Safety
Top Picks must perform well if included in crash- or rollover tests conducted by the government or the insurance industry.

Each model’s report card shows its overall road-test and predicted-reliability Ratings, as well as its overall fuel economy in our tests. If multiple Ratings are displayed, they apply to different versions of a model. Prices reflect the sticker prices when we bought our test cars. You can find more details on all of the Top Picks in our vehicle ratings.

Pilih la yang mana satu idaman hati.ye....

Monday, February 27, 2012

TriPmemancing di Langkawi...Umphhhh


Kelihatan ikan dari dalam laut yang akan di cakuk dengan "gancu"


ikan yang telah naik ke atas bot


Spesisi ikan tenggiri yang berjaya di daratkan


sempoi dak ikan tenggiri ni

Sunday, February 26, 2012

Exco: 2 timbalan p'jaya PAS Kedah digugur


Hanya lapan ahli exco kerajaan negeri Kedah bagi 2012 akan mengangkat sumpah di Istana Anak Bukit pada Selasa ini, berbanding 10 sebelum ini, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Beliau berkata, lapan individu terbabit bukan muka baru.

Bercakap kepada pemberita di alor Setar hari ini, Azizan bagaimanapun berkata, dua lagi jawatan exco akan diisi kemudian dan mungkin melibatkan pelantikan baru.

"Saya sudah muktamadkan (tentang pelantikan exco), cuma ada sedikit masalah teknikal dari segi undang-undang sebab semua exco akan tamat tempoh pada 7 Mac ini.

"Jadi tak boleh nak angkat sumpah 10 orang exco pada 28 Feb ini sebab akan jadi 12 exco lah nanti sebab tarikh tamat tempoh tak sampai lagi... exco tak cukup tak apa, jangan lebih (ikut undang-undang tubuh Kedah),” katanya.

Azizan berkata setiap anggota exco yang dilantik mempunyai hak untuk menolak pelantikan itu dan pihaknya tidak ada masalah untuk melantik individu lain kerana ramai yang menawarkan diri untuk jawatan terbabit.

"Mereka boleh tolak (jika dilantik), saya lantik orang yang tak tolak. Senarai semua nama sudah dihantar kepada Tuanku (Sultan Kedah)," katanya.

Sebelum ini wujud khabar angin dua exco Kedah menghantar surat kepada Azizan bagi menyatakan keengganan dilantik semula ke jawatan itu yang dijadual diumum Selasa ini.

Dua exco yang disebut-sebut berbuat demikian ialah Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Jawatankuasa Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air Dan Tenaga Datuk Phahrolrazi Zawawi yang merupakan Timbalan Pesuruhjaya II PAS Kedah, dan Pengerusi Kesihatan, Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO), Pembangunan Insan, Sains dan Inovasi, Teknologi Maklumat dan Komunikasi negeri Datuk Dr Ismail Salleh yang merupakan Timbalan Pesuruhjaya II PAS Kedah.

Mereka dipercayai berbuat demikian kerana kecewa dengan sikap serta kepemimpinan Azizan yang juga Pesuruhjaya PAS negeri, berhubung pelbagai isu yang melanda pentadbirannya sejak kebelakangan ini.

- Bernama

Friday, February 24, 2012

Kalau macam nie...Setesyen keretapi Kyoto..boleh sesat cek ooi....








apa macam kalau mai di Kyoto dan berligar ligar di kawasan setesyen keretapinya...aku takut sesat ye...tengoklah dia punya jeriji besi, berapa tan besi digunakan pun tak tahula...
Escalator dia pun punya la tinggi dan aku takut jatuh je....
Setesyen keretapi ni dilengkapi dengan hotel mewah ..dan pusat membeli belah...

Wednesday, February 22, 2012

Proton Artiga lebih garang dan sporty










WarkahDaily – Ketika ramai memandang kepada jentera hebat dari luar, Proton telah mencuri tumpuan para peminat kereta berkonsep sporty apabila menyertai pameran Tokyo Auto Salon 2012 yang berlangsung pada 13, 14 & 15 Januari 2012 di Jepun dengan bersandarkan jentera barunya, Proton Artiga Concept yang tampak lebih sporty dan garang.

Tuesday, February 21, 2012

Terowong tempat bermadu kasih


Gambar Hiasan dari Google

MELAKA: Biarpun terowong pejalan kaki di bawah Lebuh AMJ (Alor Gajah-Melaka-Jasin) dibina bagi menghubungkan Kampung Bukit Palah dan Masjid Al-Azim, di sini, namun kebanyakan pejalan kaki lebih rela mempertaruhkan nyawa melintasi lebuh raya enam lorong berkenaan.

Terowong yang dibina sejak lebih 10 tahun itu jarang digunakan dan penduduk khuatir dengan tahap keselamatan di dalam terowong sepanjang 50 meter itu berikutan kurang kemudahan asas.


Malah, ada yang mendakwa terowong itu dijadikan tempat pasangan memadu kasih khususnya pada waktu malam termasuk pelajar.


Penduduk, Nordin Omar, 61, berkata keadaan terowong yang gelap berikutan lampu yang disediakan rosak selain persekitaran sunyi membolehkan terowong itu menjadi tumpuan pasangan muda melakukan perbuatan sumbang.


“Kami pernah menangkap beberapa pasangan. Dulu kawasan ini sunyi dan mereka suka memadu kasih di situ, malah pejalan kaki pernah menemui tilam atau tikar di dalam terowong itu, selain ia menjadi kawasan lepak Mat Gian.


“Pada waktu petang pula, terowong ini menjadi pilihan pasangan pelajar untuk berasmara. Namun kini, gerai berdekatan mula beroperasi dan ia dapat mengurangkan aktiviti tidak sihat di dalam terowong berkenaan,” katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.



Menurut Nordin, keadaan itu juga menyebabkan jemaah yang hendak ke masjid di situ untuk menunaikan solat Subuh takut menggunakan terowong berkenaan.


Katanya, cadangan untuk membina pagar supaya laluan itu boleh ditutup pada waktu malam diaju kepada pihak bertanggungjawab, tetapi ia tidak dapat dilaksana kerana tiada individu yang sanggup memegang kunci pagar bagi menjaga laluan berkenaan.


Seorang lagi penduduk, Noorazman Ali, 40, berkata selain menjadi lokasi pasangan bercinta, terowong berkenaan juga kerap dinaiki air setiap kali hujan lebat.


Katanya, keadaan itu berpunca daripada sistem perparitan yang menghubungkan longkang di terowong itu dengan longkang berhampiran tidak diselenggara dengan baik.


“Setiap kali hujan lebat terowong ini dinaiki air kerana longkang sedia ada tidak dapat mengalirkan air keluar.


“Keadaan ini menyukarkan pengguna untuk melalui terowong berkenaan, malah keadaan sistem perparitan yang tidak diselenggara dikhuatiri mengundang serangan haiwan berbisa,” katanya.


Menurut Noorazman, keadaan terowong berkenaan bertambah bahaya apabila lampu yang disediakan rosak sehingga laluan itu gelap.


Sementara itu, Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri, Datuk Abdul Razif Ibrahim, berkata pihaknya akan mengarahkan kakitangan jabatan itu untuk turun padang meninjau masalah yang dihadapi dan mengambil tindakan segera.


“Bagaimanapun, cadangan memasang pagar tidak dapat dilaksanakan kerana ia laluan awam dan kami tidak boleh menutupnya,” ..Harian metro..

Sunday, February 19, 2012

Hiasan Dalaman Kapal terbang Sultan Brunai...







Salam ini semua hiasan dalaman jet peribadi Sultan Brunai...Allahuakhbar
semua yang nampak macam emas tu..memang disalut emas, emas betul...kita sekadar lihat je la wat macam mana..rezeki dia kan

Friday, February 17, 2012

Valentine: Nazri Aziz perlekeh kesucian agama Islam, kata Nasrudin



Oleh Syed Mu’az Syed Putra..malaysian Insider
KUALA LUMPUR, 15 Feb — Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Nasrudin Hassan menyifatkan Datuk Seri Nazri Aziz memperlekehkan kesucian agama Islam kerana mempersoalkan pengharaman sambutan Hari Kekasih di kalangan penganut agama itu.

“Itu menunjukkan betapa dangkalnya beliau (Nazri), beliau juga telah memperlekehkan kesucian agama Islam kerana mendorong umat Islam melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam,” kata Nasrudin (gambar) kepada The Malaysian Insider.

Tegas beliau, Nazri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, perlu menarik balik kenyataan itu dan meminta maaf kepada umat Islam di negara ini.
“Kalau beliau seorang yang bertanggungjawab saya nasihatkan beliau agar tidak membuka ruang untuk umat Islam melakukan perkara yang bertentangan dengan ajaran Islam dan rujuk perkara ini kepada Majlis Fatwa Kebangsaan.
“Saya minta beliau tarik balik kenyataan itu dan memohon maaf kepada seluruh umat Islam,” katanya.

Semalam Nazri berkata, orang Islam seharusnya dibenarkan untuk menyambut Hari Kekasih.
“Kenapa tidak boleh disambut? Saya tidak bersetuju ... ia bukannya satu bentuk sembahyang,” katanya.

Menteri berkaitan undang-undang ini turut mengulas kenyataan menteri berkaitan Islam Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang berkata pihak berkuasa agama Islam akan melancarkan kempen besar-besaran seluruh negara bagi mencegah umat Islam menyambut Hari Kekasih semalam.

Beliau turut mengkritik PAS kerana melaksanakan kempen menetang Hari Kekasih, dan menambah usaha seperti itu adalah “mengarut”.

Pada Jumaat lalu, Khutbah Jumaat turut melarang umat Islam meyambut sambutan Hari Kekasih kerana Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) menyatakannya bertentangan dengan ajaran Islam...Malaysian Insider

Thursday, February 16, 2012

Jangan Jadi Mangsa Keldai Cinta


salam buat semua,

Saban hari kita mendengar cerita dalam TV menyiarkan bahawa,
ramai kaum wanita tertipu akibat desakan dan belaian cinta yang manja
dari teman lelaki akibatnya...

Mangsa di nodai,
Wanga habis dikebas, malah ada yang kena pukul kerana tak bagi wang
yang terkini warga tua habis wang dalam tabung haji akibat dari
muslihat dan belaian manja seorang janda.

Mangsa mangsa ini ditipu kerana percaya akan belaian manja kekasihnya.
dulu kita pernah dengar ramai gadis melayu terpedaya dengan mat bangla, dan mat indon malah yang lebih parah lagi ada yang dibawa pulang dan dijadikan sebagai hamba di Negara mereka.

yang terkini berwaspadalah akan belaian manja seorang pak hitam....

Wednesday, February 15, 2012

Apa Beza Pencel Awal atau Usia pencen dilanjutkan



Bila pencen
Daripada Jabatan Kerajaan
Masih ada perasaan Ketuanan
Lupa diri menunggu giliran Menemui Tuhan
Menanti beberapa soalan
Mampu dijawab oleh beberapa golongan
Yang berpengetahuan,Yang banyak bekalan
Yang bersih amalan beroleh Kejayaan
Serta Nikmati berpanjangan,Berkekalan
Kegembiraan bersama orang-orang beriman,

Kalau Lanjut usia pencen
Masih sebuk dengan kerja
Tak ada masa dengan masyarakat
Nak pergi kuliah , masjid pun tak sempat
Orang muda bertambah tak ada kerja la..
Maklumlah orang yang lajut usia masih bekerja..
Perfomance kalau dah 58 ni tau tau ajela...hehe

Tuesday, February 14, 2012

Askar AS gigit daging mentah ular tedung


Askar AS gigit daging mentah ular tedung


SEORANG askar marin Amerika Syarikat menggigit daging mentah seekor ular tedung manakala kepalanya dililit dengan kulit haiwan itu.

--------------------------------------------------------------------------------



SATTAHIP, Thailand - Seorang askar Amerika Syarikat (AS) merasai daging mentah seekor ular tedung di sebuah pangkalan tentera laut di sini semalam.

Askar itu menggigit daging mentah ular tersebut manakala kulit haiwan tersebut dililitkan pada kepalanya.

Kira-kira 13,000 anggota tentera daripada tujuh buah negara menyertai latihan ikhtiar hidup itu.

Anggota-anggota tentera Malaysia, Indonesia, Korea Selatan, Thailand, AS, Singapura dan Jepun menyertai latihan tersebut.

Dalam latihan itu, askar-askar minum darah ular dan menggunakan tangan untuk memisahkan kepala ayam jantan daripada badan. Mereka turut memakan serangga. - Agensi

Monday, February 13, 2012

Kerana sekeping CD Isteri dibelasah suami


Isteri suruh pulang CD dibelasah suami

KUALA LUMPUR: Hanya kerana menyuruh suami memulangkan cakera padat (CD) lagu milik abangnya, seorang wanita teruk dibelasah ketika pasangan itu menaiki kereta untuk pulang ke rumah mereka di Cheras, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 10 malam itu, mangsa berusia 20 tahun bertanya kenapa suaminya tidak pulangkan CD itu walaupun mereka menghadiri majlis hari jadi di rumah abangnya di Sentul.

Suaminya yang berusia 20-an itu tidak mempedulikannya pertanyaan isterinya, namun wanita terbabit yang mendesak menyebabkan mangsa naik angin dan memarahinya.

Menurut sumber, lelaki terbabit memberitahu CD yang dipinjamnya rosak dan dia akan menggantikan semula, namun mangsa masih tidak berpuas hati menyebabkan berlaku pertengkaran.

“Si suami yang gagal mengawal kemarahannya memukul kepala mangsa dengan tangan beberapa kali sebelum menyuruh mangsa turun dari kereta,” katanya.HMETRO

Saturday, February 11, 2012

Sekitar Gambar Kenduri Kahwin Rumah Mohamad Sabu


Tetamu Bergambar Dengan Abg Mat Sabu

Tetamu Yang Hadir di Kenduri Kahwin anak Lelali Mat Sabu


Abang Mat Sebuk Layan tetamu.



Gerai ABC yang menjadi tumpuan ramai...


Suasana Kenduri Kahwin Rumah Mohamad Sabu..sempena perkahwinan anak Lelakinya pada 11/2/2012...di Kg Guar Petai, Tasek Gelugor, Butterworth..
Malam Ni Di adakan Ceramah ..Di Hadapan Rumah Dia....

Friday, February 10, 2012

Ana Rafali Bertudung sebab nur hidayah....Tahniah


BERKAT 12 Rabiulawal sempena kelahiran junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, Ana Nur Hidayah Mohd. Raffali, 27, membawa arus perubahan besar dalam hidup dan kerjayanya dengan tampil bertudung.

Selepas mengejutkan banyak pihak menerusi pengumuman majlis perkahwinannya dengan seorang jejaka kelahiran Selangor, Ahmad Aznaim Abdullah atau dikenali sebagai Naim, 30, gadis yang menggunakan nama pentas Ana Raffali itu sekali lagi membuka mata ramai terutama peminatnya.

Melangkah setapak lebih dekat dengan tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi, Ana yang ditemui ketika sesi fotografi di Studio Utusan, Jalan Chan Sow Lin, semalam mengakui dia kini merasakan dirinya lebih dekat dengan Maha Pencipta.

"Saya tak melihat pemakaian tudung sebagai satu imej atau trend, ini merupakan pelaksanaan tanggungjawab saya. Sebagai seorang wanita beragama Islam, tidak salah untuk saya mendekatkan diri dengan ajaran agama yang memayungi saya sejak dari kecil," ujarnya yang ditemani buah hatinya yang juga seorang jurufoto bebas itu ketika sesi fotografi tersebut.

Jujur, tatkala lensa kamera jurufoto Kosmo! ,Jeffri Iran membidik tepat ke arah dirinya, si gadis itu kelihatan lebih manis dan tenang.

Kata Ana, penghijrahan itu merupakan doa daripada peminat dan individu sekeliling yang sentiasa menyokongnya selama ini.

"Ramai orang tanya bila nak pakai tudung dan saya jarang memberikan komen mengenai perkara itu. Malah, tidak sesekali saya menangkis atau menolak untuk memakai tudung.

"Dan sekarang syukur Alhamdulillah, doa anda semua dimakbulkan Allah. Jodoh pun sudah ketemu dan kini tanggungjawab saya sebagai seorang wanita beragama Islam semakin lengkap," katanya.

Perasaan yang menusuk terus ke dalam sanubarinya saat dia memutuskan untuk bertudung dirasakan anugerah teragung baginya.

"Alhamdulillah sekarang rasa lebih tenang dan sewaktu hari saya nak pakai tudung itu pun perasaan itu datang dengan sendirinya dan bukan secara mengejut atau tiba-tiba.

"Sebelum keluar makan petang bersama Naim, saya terasa mahu memakai tudung dan saya rasa sangat selesa. Ini perkara terbaik yang pernah berlaku dalam hidup saya, ditambah pula dengan keberkatan Maulidur Rasul pada hari itu," ucap Ana setinggi-tinggi pujian kepada yang Maha Esa atas sinar yang ditunjukkan.

Bertudung bukan satu perkara asing bagi Ana kerana setiap kali menghadiri majlis keagamaan mahupun kenduri dia bakal mengenakan hijab di kepalanya. Malah, dari zaman belajar lagi menurut Ana, dia sememangnya bertudung ..teruskan bacaan

Wednesday, February 8, 2012

Jom Jelajah Dubai....


Pemandangan Hotel di Dubai

Pintu Gerbang Ke Metropolitan Dubai

Luar Kawasan Pantai dengan pohon Tamar


Hiasan dalaman Hotel

Pancutan Air Di Hadapan Hotel

Tuesday, February 7, 2012

Hilmi Kes Foto Bogel Ditahan Di Indonesia


KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam mengesahkan seorang pemuda rakyat Malaysia yang ditahan di Batam, Indonesia Jumaat lalu adalah individu sama yang dicari polis bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth Wong.

Lelaki yang sebelum ini dikenali sebagai Hilmi dan menetap di Ampang, Selangor itu menjadi buruan polis sejak tahun 2009 selepas tersebarnya gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet pada 2009.

Elizabeth ialah Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Parti Keadilan Rakyat (PKR) kawasan Bukit Lanjan.

Hilmi atau Azmin Hilmi didakwa bekas teman lelaki ahli politik wanita itu.

Satu sumber berkata, PDRM dimaklumkan bahawa lelaki bernama Azmin Helmi, 37, yang ditahan oleh pihak berkuasa Batam, Indonesia atas kesalahan memiliki dokumen palsu adalah Hilmi iaitu individu sama dicari polis Malaysia sejak tiga tahun lalu.

"Ya (adalah Hilmi). Dia sah telah ditahan di Batam Sentral, Indonesia.

"Bagi membawa Hilmi pulang bagi siasatan berhubung penyebaran gambar bogel Elizabeth, ia akan memakan masa. Kita akan bekerjasama dengan pihak polis Indonesia untuk tujuan itu," kata sumber itu kepada Kosmo! di sini semalam.

Pada Februari 2009, Hilmi yang merupakan bekas pembantu seorang pemimpin politik Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Selangor diburu bagi menyelesaikan kontroversi penyebaran gambar bogel Elizabeth.

Bagaimanapun, Hilmi yang ketika itu tinggal di alamat Jalan 4H, Ampang Jaya, Selangor gagal dikesan kerana menghilangkan diri keluar negara ekoran terbongkarnya skandal itu.

Hilmi dicari bagi membantu siasatan berhubung penyebaran gambar-gambar bogel Elizabeth di Internet.

Maklumat terakhir yang pernah disiarkan akhbar-akhbar tempatan ialah Hilmi didakwa bersembunyi di Indonesia.

Pada 17 Februari 2009, negara digemparkan dengan penyebaran gambar bogel Elizabeth. Difahamkan, gambar-gambar dari pelbagai sudut itu diambil tanpa pengetahuan mangsa menggunakan telefon bimbit ketika dia tidur di rumahnya.

Gambar-gambar tersebut disahkan Elizabeth sebagai gambar-gambar dirinya.

Monday, February 6, 2012

Trio pakar pecah rumah terbunuh


ZAHRUDDIN (tengah) menunjukkan pasport milik dua lelaki yang ditembak mati dan barang rampasan pada sidang akhbar di IPD Seberang Perai Selatan semalam.

GEORGE TOWN - Tiga lelaki yang dipercayai terlibat dalam 56 kes pecah rumah dan samun di negeri ini mati selepas berbalas tembak dengan polis di Kilometer 160, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran Kawasan Rehat & Rawat (R&R) Sungai Bakap, Nibong Tebal dekat sini semalam.

Dalam kejadian pada pukul 1.45 pagi itu, ketiga-tiga suspek yang terdiri daripada seorang lelaki tempatan berasal dari Seberang Jaya di sini dan dua warga Indonesia dalam perjalanan ke arah selatan menaiki kereta jenis Hyundai berwarna emas.

Kelibat ketiga-tiga suspek yang menjadi buruan itu dikesan sepasukan anggota polis yang membuat rondaan di lebuh raya tersebut sebaik kereta itu melepasi Plaza Tol Juru.

Polis kemudian mengekori kereta terbabit sehingga sampai ke lokasi kejadian yang terletak kira-kira 15 kilometer dari plaza tol berkenaan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Senior Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah berkata, pihaknya berjaya memintas kereta dinaiki suspek selepas melepasi kawasan R&R Sungai Bakap sebelum mengarahkan pemandunya supaya berhenti di tepi lebuh raya.

Menurut beliau, kejadian tembak-menembak berlaku selepas seorang suspek yang berada di tempat duduk belakang cuba melarikan diri ke arah semak berhampiran sambil melepaskan dua das tembakan ke arah anggota polis.

"Melihat tindakan suspek yang melarikan diri, dua lagi rakan suspek itu turut cuba melarikan diri.

"Seorang daripada suspek menembak ke arah polis tetapi kesemuanya kemudian mati terkena tembakan balas pihak polis," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS) dekat sini semalam.

Friday, February 3, 2012

Rusuhan Di Padang Bola..ragut 74 nyawa, 1,000 cedera


SEBAHAGIAN penonton berlari untuk keluar dari stadium ekoran rusuhan yang berlaku di sebuah stadium di Port Said, Mesir kelmarin.

Tragedi Port Said ragut 74 nyawa, 1,000 cedera

PORT SAID - Sekurang-kurangnya 74 orang mati manakala 1,000 lagi cedera selepas satu rusuhan berlaku ekoran kemenangan mengejut 3-1 kelab bola sepak tempatan, Al-Masry ke atas kelab terkenal dari Kaherah, Al-Ahly di sebuah stadium di sini kelmarin.

Rusuhan itu berlaku selepas perlawanan tamat apabila para peminat kelab bola sepak Al-Masry meluru ke padang stadium di sini bagi meraikan kemenangan mengejut itu.

Para penyokong Al-Masry yang bersenjatakan pisau, kayu dan batu mengejar para pemain dan peminat daripada kelab Al-Ahly yang berlari ke arah pintu untuk menyelamatkan diri, kata beberapa saksi.

Seorang pemain dengan kelab Al-Ahly, Mohammed Abu Trika mengkritik polis kerana tidak campur tangan dalam keganasan tersebut.

"Orang ramai di sini mati dan tiada ada sesiapa yang melakukan apa-apa. Ia seperti satu perang," katanya kepada sebuah stesen televisyen.

Beberapa saksi menyatakan, puluhan peminat bola sepak mati ditikam manakala sebilangan lagi lemas selepas terperangkap di sebuah koridor panjang dan sempit ketika mereka cuba melarikan diri daripada sekumpulan peminat pasukan lawan.

Pertempuran melibatkan beberapa kumpulan peminat bola sepak Mesir kelmarin meragut 74 nyawa dengan sekurang-kurangnya 1,000 orang lagi cedera.

Dalam perkembangan berkaitan, ketua majlis tentera yang memerintah Mesir buat sementara waktu, Fil Marsyal Mohamed Hussein Tantawi semalam berikrar akan memburu mereka yang bertanggungjawab mencetuskan keganasan itu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Thursday, February 2, 2012

Safee sali, Jutawan bola sepak negara


JAKARTA – Masa depan penyerang sensasi Harimau Malaya, Mohd. Safee Sali bersama kelab Pelita Jaya FC terjawab semalam.Seperti dijangka, pemain kelahiran Kajang, Selangor itu secara rasmi menyambung kontrak selama dua tahun lagi dengan kelab tersebut.

Kontrak dua tahun itu menawarkan pakej bernilai lebih RM2 juta termasuk pelbagai kemudahan seperti bonus tetap perlawanan, rumah, kenderaan, pemandu peribadi, cukai yang dibayar oleh kelab, tiket pergi balik ke Kuala Lumpur yang disediakan oleh kelab dan penghormatan sebagai kapten Pelita Jaya FC.

Nilai kontrak baharu itu bertambah sekali ganda berbanding kontraknya sebelum ini yang berakhir kelmarin (31 Januari 2012).

Pengumuman mengenai lanjutan kontrak Safee dibuat oleh Pelita Jaya FC di Jakarta semalam pada majlis yang turut dihadiri Pengurus Besar Pasukan, Iwan Budianto, Pengurus Pasukan, Lalu Mara dan Safee sendiri.

Pengurus Safee, Zakaria Rahim berkata, dalam kontrak baharu itu, Safee juga akan menerima pakej tambahan image rights di mana pihak kelab akan mengusahakan untuk Safee mendapat commercial endorsement bagi pelbagai produk di seluruh Indonesia daripada syarikat-syarikat yang memerlukan imej Safee bagi tujuan pengiklanan dan pemasaran.

Safee juga akan diberi peluang bermain dengan mana-mana kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus apabila ada peluang dan sesuai dengan tempoh pendaftaran yang ditetapkan oleh liga di negara-negara berkenaan.

Selain Pelita Jaya FC, kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus, termasuklah Brisbane Roar FC di Australia yang akan bermain di AFC Champions League 2012, CS Vise di Belgium, kelab divisyen dua di Liga Belgium dan SAD Uruguay sebuah kelab remaja di Uruguay.

Pelita Jaya juga mempunyai hubungan yang amat akrab dengan beberapa kelab lain di dunia seperti lima kelab di liga Brazil, antaranya Flamengo FC dan beberapa kelab di Eropah terutama di Belanda, termasuk Ajax Amsterdam FC.

“Pelita Jaya Cronus pernah memiliki sebuah kelab Liga Perdana England iaitu Leicester City FC tetapi telah menjual pemilikannya di sana, namun mereka masih mempunyai hubungan yang amat akrab dengan kelab dan pengurusannya di sana,” kata Zakaria.

Beliau berkata, Safee juga dilantik sebagai Duta Sekolah Sepak Bola Pelita Jaya di Sawangan, Jawa Barat, Indonesia dan Akademi Sepak Bola milik Pelita Jaya, di mana pengurusan Safee sedang berbincang untuk pemberian saham pemilikan akademi itu demi masa depan Safee.

“Akademi ini sudah mempunyai 600 pelajar di Jakarta sahaja dan mempunyai cawangan di daerah lain di Indonesia. Kelab juga bersedia untuk membantu Safee memulakan perniagaan di Indonesia apabila beliau tamat bermain dengan Pelita Jaya atau menamatkan karier profesionalnya nanti,” kata Zakaria.

Pengurus Safee itu berkata, keputusan yang dibuat oleh Safee untuk terus bermain dengan Pelita Jaya adalah satu keputusan yang telah diteliti semasak-masaknya setelah mengambil kira pelbagai aspek dan risiko.

Selain Pelita Jaya, Safee juga mendapat beberapa tawaran lain antaranya Muangthong FC dan Buriram FC di Thailand, empat pasukan dari Malaysia antaranya Kelantan, Negeri Sembilan, Johor FC dan Johor selain pasukan Selangor yang sentiasa bersedia bila-bila masa sahaja untuk Safee kembali ke pangkuan mereka.

Safee juga mendapat tawaran daripada pemilik Cardiff City FC untuk bermain di sana tetapi harus melalui proses bermain bersama kelab di Eropah yang mempunyai afiliasi dengan Cardiff City untuk tempoh sekurang-kurangnya satu tahun terlebih dahulu.

Selain itu Safee juga pernah mendapat tawaran untuk menjalani ujian bersama lima kelab di Jerman antaranya Eintract Frankfurt, SG Dynamo Dresden, namun, atas faktor kecederaan dan mengutamakan persiapan pasukan kebangsaan untuk memulakan kempen Pra Piala Dunia 2011 pada ketika itu, Safee terpaksa melupakan peluang keemasan itu, walaupun masih menyimpan cita-cita untuk bersama salah satu kelab di Eropah satu hari nanti.

Wednesday, February 1, 2012

Macam nie ke rupa Beruang Matahari..


Beruang Matahari ditangkap di Jeli
Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
berita@kosmo.com.my

BERUANG yang berjaya ditangkap di Kampung Pasir Dusun, Jeli semalam.

JELI – Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) kelmarin berjaya menangkap seekor beruang Matahari (Malayan Sun Bear) di Kampung Pasir Dusun di sini yang memusnahkan tanaman penduduk sejak sebulan lalu.

Beruang jantan seberat 48 kilogram dan setinggi kira-kira satu meter itu membinasakan pokok salak di kebun seluas 47.1 hektar yang diusahakan oleh 15 penduduk.

Penolong Pegawai Perhilitan negeri, Cosmas Ngau berkata, pihaknya memasang perangkap selepas menerima aduan daripada pemilik kebun pada awal bulan lalu.

“Setelah sebulan memasang perangkap, kami akhirnya berjaya menangkap binatang tersebut. Haiwan berkenaan dipercayai datang dari Hutan Basor yang terletak berhampiran kampung ini.

“Kami akan terus memasang perangkap kerana dipercayai banyak lagi haiwan itu yang berkeliaran dan mengancam tanaman penduduk,” katanya kepada Kosmo! ketika ditemui di kampung itu di sini semalam.

Rumah Rehat Muslim

Rumah Rehat Muslim

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Orang Kampung