Nuffnang

Saturday, April 19, 2014

Perghhh !! Terkantooi UMNO..GST dulu Janji 4 % Sekarang 6%.. Selepas Menang PRU 13


EDISI BONGKAR PENIPUAN UMNO ... TAHUN 2009 JANJI CUKAI GST SEKITAR 4% .. DAH MENANG PRU 13 TERUS UMUMKAN CUKAI GST SEBANYAK 6%!!!!!!  Omakau



Sebelum PRU 13  16hb Disember 2009  janji kadar GST paling tinggi pun 4 peratus .. sudah menang PRU dengan 47% undi terus berbelit lidah istiharkan GST 6 peratus mulai April 2015.

Demi memastikan macai-macai UMNO percaya maka di tempelkan kenyataan dan pengakuan pemimpin UMNO dari lidah biawak rasmi UMNO, Utusan Malaysia.
Cukai GST sekitar 4%

KUALA LUMPUR 16 Dis 2009. – Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang bermula pertengahan 2011 nanti dijangka hanya sekitar empat peratus berbanding kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) di antara lima hingga 10 peratus selama ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, GST juga dikecualikan ke atas barangan keperluan seperti produk pertanian serta makanan asas bagi memastikan ia tidak membebankan rakyat khususnya golongan miskin dan berpendapatan rendah.


Jelas beliau, pelaksanaan GST berupaya mengurangkan kos operasi para peniaga di negara ini dengan penjimatan tahunan sebanyak RM4 bilion bagi semua sektor perniagaan dan RM1.4 bilion untuk sektor eksport. 


Katanya, ini kerana syarikat yang mencatatkan perolehan tahunan kurang daripada RM500,000 dikecualikan daripada membayar GST.


‘‘Kira-kira 70 peratus industri kecil dan sederhana (IKS) di negara ini akan diberikan pengecualian GST. Selain itu, pelaksanaan GST juga mengecualikan syarikat-syarikat besar daripada membayar beberapa yuran profesional.


‘‘Jadi, sudah tentu pelaksanaan GST memberi situasi menang-menang buat rakyat dan kerajaan,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.


Ahmad Husni menjelaskan, kebaikan GST kepada rakyat pula ialah pengecualian cukai ke atas produk seperti padi dan sayur-sayuran serta makanan asas seperti beras, gula, tepung, minyak masak, ikan, daging dan ayam. 


Dalam perkembangan sama, pada sidang Dewan Rakyat hari ini, Ahmad Husni buat pertama kalinya membacakan rang undang-undang mengenai GST. 


Ia mendapat halangan apabila M. Manoharan (DAP-Teluk Intan) membantah pembentangan itu dengan alasan terdapat banyak lagi rang undang-undang yang belum dibahaskan. 


Bagaimanapun Timbalan Speaker, Datuk Dr. Wan Junaidi Wan Jaafar menolak bantahan Manoharan itu.


Bacaan kali kedua dan seterusnya mengenai GST dijadual diadakan pada sidang Dewan Rakyat tahun depan iaitu sekitar Mac. 


GST yang dicadangkan itu adalah bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan sedia ada.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung