Nuffnang

Wednesday, December 17, 2014

4 ALASAN UTAMA MENGAPA MAHATHIR BEGITU BERSUNGGUH-SUNGGUH MAU MENJATUHKAN NAJIB


4 ALASAN UTAMA MENGAPA MAHATHIR BEGITU BERSUNGGUH-SUNGGUH MAU MENJATUHKAN NAJIB, KINI TERSEBAR DI ALAM MAYA. 

Sudah pun menjadi pengetahuan umum betapa semakin hari semakin kencang dan garangnya Tun Dr Mahathir Mohamad dan kuncu-kuncunya termasuk Tun Daim Zainuddin dengan bantuan dari PERKASA dan blogger-blogger pentaksub dan pemuja tegar beliau menyerang Dato' Seri Najib Tun Razak untuk memberi tekanan agar berundur dari jawatan Perdana Menteri. 

Walaupun mengaku sehingga kini tiada lagi calon dari UMNO yang benar-benar dilihat layak serta mampu mengalas jawatan sebagai Presiden UMNO dan seterusnya sebagai Perdana Menteri, Tun Mahathir masih juga dengan sikap degil keras kepalanya mau juga agenda menggantikan Najib diteruskan at all cost. 4 alasan yang kini berlegar di alam maya yang boleh diterima akal logik adalah seperti berikut:- 

1)   Tindakan Najib tidak memberikan sokongan kepada anak Mahathir, MB Kedah Mukhriz Mahathir dalam perebutan salah satu jawatan Naib Presiden UMNO semasa pemilihan UMNO yang lalu. Najib secara terbuka menyatakan tidak akan menyokong mana-mana pemimpin sebaliknya menyerahkan kepada ahli-ahli akar umbi dalam menetukan siapa yang mereka mau pilih untuk menjadi Naib-Naib Presiden UMNO .. ramai penganalisis politik negara berpendapat tindakan Najib itu mengguris amat hati Mahathir sedangkan tindakan Najib bolehlah dilihat sebagai pemimpin yang berpendirian tidak mau mencampuri urusan dan pilihan hati akar umbi suatu tindakan yang pernah diambil oleh Mahathir ketika beliau menerajui UMNO dulu .. tetapi apabila kena dengan darah daging sendiri sikap dan pendirian tidak memihak sudah berganjak. 

2)   Keengganan Najib memenuhi kemahuan dan kehendak Mahathir yang satu dunia sudah tahu iaitu meneruskan projek buah hatinya Jambatan Bengkok menghubungkan Johor Bahru -Singapura .. dulu Pak Lah menjadi mangsa salah satu alasan perdananya ialah Pak Lah terus membatalkan rancangan pembinaan Jambatan Bengkok ini .. sudah pasti Najib mempunyai alasan-alasan tertentu tertumanya segi kewangan dan keperluan mendesak sedangkan Causeway dan Jambatan Kedua sedia ada sudah pun mampu menampung aliran trafik antara Johor Bahru dan Singapura. 

3)  Permintaan Mahathir agar Najib memberi suntikan modal lebih RM1.6 biilio kepada Proton dimana beliau menjadi Pengerusinya juga dikatakan salah satu punca utama mengapa Mahathir cukup naik angin satu badan dengan Najib .. apa lagi Mahathir mau .. bukankah kroninya Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bukhary DRB Hicom telah pun berjaya mengambil alih kepentingan Proton???? .. Masih tidak berpuas hati lagi kah ... mau paksa dana awam digunakan untuk perniagaan syarikat kroninya????? 

4)  Daim Zainuddin ada mempunyai bank yang beroperasi di Tanzania yang dikenali International Bank of Malaysia .. difahamkan permohonan diminta kepada Najib agar menggunakan kedudukkan dan pengaruhnya sebagai Perdana Menteri meminta Malayan Banking @ Maybank ambil alih kepentingan bank berkenaan namun Najib enggan menurut sebaliknya menyerahkan kebijaksanaan Maybank untuk membuat keputusan sendiri sama ada viable dan menguntungkan jika pengambil alihan itu berlaku .. keengganan Najib ini dikatakan bukan sahaja membuat Mahathir terguris hati malahan Daim pun cukup marah katanya. Tidaklah dapat dipasti dan disahkan akan alasan-alasan yang kini berlegar di alam maya sahih maupun sekadar tuduhan liar tetapi peratusan yang mempercayainya amatlah tinggi sekali. Jika benar inilah punca dan alasan mengapa Mahathir begitu garang menyerang Najib maka jelas sekali ianya merupakan suatu masalah peribadi apabila kehendak dan kemahuan tidak dipenuhi. Kredit Omakau

6 comments:

Anonymous said...

Kupasan longkang kikiki..

Anonymous said...

mahathir nak lari dari kes :projek ic: di sabah jadi buat bising pasal nak guling najib orang ramai pun lupa kes ic dok bising kes najib itu pun nak kena bagitau taktik ni lama dah kena banyak membaca lagi semua macai macai bn dan pkr oiiiii

Anonymous said...

oooo begitu rupanya...
rakyat tiada kuasa...
kuasa dah serah kpd PM..
nasib badan la..

Anonymous said...

ooo! macam tu...yang gadoh2 ini, pusing pi, pusing mai, untuk puak-puak dia orang juga la. negara ni, bukan mak bapak dia orang punya. musibat sungguh perangai dia orang.

Anonymous said...

Nie mcm pendapat penyokong kuat najib jerr.. sj nk bg alasan yg tun m sengaja nk jatuhkn najib ats sbb peribadi..
Padahal hakikatnya najib mmg ptt turun.. langsung x dgr masalah rakyat.. kabinet najib semua pembodek najib..
Rakyat susah x dipedulikan.. nilai ringgit jatuh x buat pe2.. tggu impaknya 2015 nnt.. harga barang naik sbb kejatuhan ringgit ditambah lg dgn gst dan cukai pelik2.. turun laa najib.. byk dah duit rakyat habis uyk 1MDB tue

Anonymous said...

admin ni saja nk tnjuk kebodohan sendiri ke pe...da mmg ptt pn pm skrg turun..ni bukan kupasan..ni men ikut sedap cakap je ni..zmn najib jd pm ni mcm2 hal jadi..brg2 sume naik..minyak xyah ckp la..mcm tu ko ckp ok admin ..bodoh ke pe ?

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung