Nuffnang

Friday, June 5, 2015

Anak Bekas Menteri Kewangan Malaysia Di Saman Di Singapura

Anak Daim disaman di Singapura


Timbalan Pengerusi Eksekutif LionGold Corp, salah satu daripada tiga syarikat yang disiasat di Singapura selepas sahamnya jatuh pada Oktober 2013, disaman untuk membayar balik wang yang dipinjam untuk membeli saham.

MD Wira Dani Abdul Daim berhutang S$2.6 dengan Maybank Kim Eng Securities Pte supaya saham LionGold dibeli dengan akaun leveraj, menurut saman difailkan di Mahkamah Tinggi Singapura pada April.

Mahkamah memberikan keizinan bulan lepas untuk menyampaikan saman itu kepada anak bekas menteri kewangan Malaysia itu Tun  Daim Zainuddin, lapor Bloomberg.

Saham LionGold, Blumont Group Ltd dan Asiasons Capital Ltd jatuh pada 2013, hilang AS$6.9 bilion nilai pasaran dalam tempoh tiga hari.

Perkara itu menyebabkan pihak berkuasa Singapura menyiasat ketidakaturan yang disyaki dalam urus niaga saham oleh pihak bank dan broker untuk mendapatkan semula sekurang-kurangnya AS$230 juta.

Ketiga-tiga syarikat berkata tidak tahu menahu kenapa perkara itu berlaku.

Maybank Kim Eng enggan mengulas dalam kenyataan melalui e-mel, dengan membangkitkan soal kerahsiaan pelanggan.

MD Wira tidak menjawab tiga e-mel dikirim atau membalas tujuh panggilan telefon yang mahukan ulasannya.

MD Wira dalam e-melnya pada Januari kepada unit pembrokeran Malayan Banking Bhd, pemuitung terbesar Malaysia berkata beliau akan menyelesaikan keadaan itu dengan baik,

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung