SEREMBAN - Dahulu, dia hidup mewah dan seorang yang dihormati. Dengan jawatan sebagai seorang pegawai eksekutif di sebuah syarikat, dia sering disanjung tinggi serta dikelilingi ramai kenalan.
Namun, keadaannya kini berubah tidak lagi seperti dahulu. Daripada seorang yang berjawatan dan pernah dianugerahkan pingat Khidmat Cemerlang Masyarakat (PMC) pada 2012, kini dia seorang lelaki yang sudah hilang segala-galanya.
Itu nasib menimpa Abd Rahim Zakaria, 65, apabila kini hidup merempat sebatang kara di sebuah surau dekat pangsapuri Templer, di sini, selepas dihalau tuan rumah sewanya, minggu lalu.
Dia yang tinggal bersama keluarga angkatnya kini berserah kepada takdir, apabila segala usaha termasuk aduan dan permohonan kepada pihak berkaitan ibarat ‘mencurah air ke daun keladi’.
Pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Persatuan Parkinson Malaysia, hidup Abd Rahim yang dahulunya merupakan seorang pegawai eksekutif di sebuah syarikat terkenal di Petaling Jaya, sudah berubah 360 darjah apabila dia disahkan menghidap penyakit parkinson dan kanser darah, sebelum dipulaukan isterinya selepas mereka bercerai.
Abd Rahim yang pernah menerbitkan sebuah buku berkaitan penyakit parkinson berkata, dia tidak pernah menyangka sisa-sisa hidupnya berakhir dalam situasi amat menyedihkan.
“Dalam keadaan saya yang sakit dan tidak sihat ini, terpaksa merempat dan tinggal di surau sebab tidak mempunyai tempat tinggal.
“Masa sihat, saya disanjung dan dihormati
.