Nuffnang

Monday, June 19, 2017

Sedih !!! Kami Sanggup Tumpang Belakang Lori Balik Raya


Kami Sanggup Tumpang Belakang Lori Balik Raya




Mohd Azhar (kanan) bersama isteri, Hajar (kiri) dan anak, Nur Hana. 

PETALING JAYA: Pelbagai dugaan dihadapi menjelang Aidilfitri dan terbaharu tular di media sosial kisah sekeluarga tiga beranak meminta bantuan di Facebook mengharapkan budi baik orang ramai untuk menumpangkan mereka pulang ke kampung sempena hari raya ini.
“Mohon jasa baik warga Kuantan, kami hendak tumpang ke Kelantan, nak balik raya. Kami tiga beranak. Kami bayar. Demi ayah dan bonda di kampung. Tiket sudah habis. Mohon jasa baik,” menurut posting Facebook ‘Hana Humaira’ yang dikongsikan di Facebook ‘Komuniti Kuantan’, Jumaat lalu.
Setakat ini, ‘posting’ tersebut dikongsikan lebih 60 kali dan mendapat ratusan komen daripada pengguna Facebook.
Ramai bersimpati terhadap luahan Mohd Azhar Abdullah, 32, dan Hajar Azmi, 29, bersama anak perempuan mereka, Nur Hana Humaira, sembilan bulan, termasuk mencadangkan beberapa bantuan bagi mempermudahkan urusan tiga beranak itu.



Mohd Azhar ketika dihubungi mStar Online berkata, dia terpaksa meminta bantuan kerana kekangan kewangan sebab terima bayaran upah yang tidak menentu, selain keadaan isterinya seorang Orang Kelainan Upaya (OKU) dan anak masih kecil.
“Saya bekerja sendiri mengambil upah memotong rumput, dan kadang-kadang membantu katering. Jadi, upah tidak menentu, antara RM500 sehingga RM700 sebulan. Tak banyak, tapi Alhamdulillah cukup-cukup makan.
“Kebetulan pula, kereta saya rosak dan dihantar ke bengkel jadi perlukan kos tinggi untuk dibaiki. Nak naik bas pula tiket dah habis.
“Dengan isteri OKU, anak masih kecil dan barang-barang nak dibawa balik ke kampung mertua di Kg Kubang Bulat di Pasir Puteh, Kelantan jadi kami fikir lebih baik untuk tumpang kereta dari rumah kami di Peramu Jaya di Pekan, Pahang,” katanya sambil menambah isterinya adalah pemegang kad OKU bagi kategori ketidakupayaan fizikal.
Bagaimanapun Mohd Azhar berkata, dia bukanlah mahu meminta bantuan kewangan tetapi hanya mahu dibantu dari segi pengangkutan balik ke kampung.
“Saya tidak mahu orang ramai salah faham. Saya bukan nak duit tetapi hanya tumpangkan kami. Apa cara bantuan pun, biarlah kos tersebut ditanggung sendiri oleh penyumbang dan bukannya wang disalurkan kepada kami.
“Kalau ada yang sudi sumbangkan tiket bas, kami pula mengharapkan bantuan untuk menghantar kami ke terminal bas di Kuantan. Tak kisahlah macam mana pun, kalau kami terpaksa tumpang tiga beranak duduk di belakang lori pun kami sanggup asalkan dapat pulang berhari raya sebab dah janji dengan keluarga,” katanya.


Kad OKU Hajar Azmi.
Mohd Azhar berkata, dia menerima beberapa tawaran untuk membantunya sekeluarga sejak ‘posting’ berkenaan dimuat naik pada Jumaat.
“Ada yang nak tumpangkan kami tetapi mereka tidak pasti sebab masih belum berjumpa. Kami pula tak banyak wang untuk bayar tumpang, setakat RM50 itu bolehlah. Sebab itu nak guna khidmat Uber atau Grab membabitkan kos ratusan ringgit, jadi kami tak mampu,” katanya.
Pada masa sama pasangan yang sudah berkahwin hampir tiga tahun masih dalam pertimbangan untuk menerima sebarang tawaran atas faktor keselamatan.
“Ada tawaran yang agak mencurigakan dan ada tawaran belum pasti. Sekarang pula macam-macam kes jenayah seperti culik dan rompak. Itu juga kami risau.
"Namun kami berharap masih ada insan di luar sana yang benar-benar ikhlas sudi membantu kami supaya dapat pulang ke kampung menyambut Aidilfitri kali ini," katanya.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung