Nuffnang

Monday, January 4, 2010

Selangkah Ke Alam Persekolahan



Salam sejahtera hendaknya.

Pada hari ini dan semalam (kelmarin ) bermulalah alam persekolahan bagi anak-anak kita pada tahun 2010. Bermacam-macam ragam dapat dilihat kanak-kanak yang mulai masuk ke alam persekolahan. Ada yang ceria ada , dan ada yang tak ceria atau istilah utara " manja".
Pengalaman penulis pernah menghantar 5 orang anak ke sekolah, semuanya masalah pada mulanya. Ibunya kena tunggu kat kantin sampai 2 bulan. Kacau-kacau. nasib baiklah Ibunya tak bekerja. Kalau bekerja mungkin lain sikit kut.
Alam persekolah adalah untuk tempat anak-anak menimba Ilmu pengetahuan, bagi melihat setakat mana tahap pencapaian pembelajaran mereka. Ilmu yang ditimba adalah ilmu yang dapat menjaga mereka untuk dunia dan akhirat. Antara kata-kata nasihat Saiidina Ali " Ilmu dapat menjaga dan mengawal kamu ", manakala harta pula " ia menguasai kamu, kalau kamu lalai ".

Di Negara Kita terdapat dua jenis aliran pengajian. Yang pertama Sekolah aliran Kebangsaan dan satu lagi Sekolah Aliran Agama. Kalau sekolah aliran agama , semua pembelajaran khas dalam bidang agama Islam dan bidang akademik. Manakala Sekolah Kebangsaan tertumpu kepada bidang akademik, sekiranya ibu bapa mahukan pelajaran tambahan dalam bidang agama maka , sebelah petang dihantar pula ke kelas Fardu Ain atau " KAFA" ok latu, jangan tak hantar langsung..

Akhir kata penulis tak mahu ulas panjang terpulang kepada hak masing -masing tepuk dada tanya Iman...pilih yang terbaik untuk anak-anak kita... wassalam.


sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung