Nuffnang

Monday, August 30, 2010

Persediaan Menyambut Hari Raya Aku Masa Dulu


Semenjak Ayahku meninggal dunia di usia ku 16 tahun, kehidupan kami berubah, sebelum ini semua perbelanjaan keluarga ditanggung oleh Ayahku , semasa itu Ibu ku sebagai ibu tunggal meneruskan kehidupan kami dengan perbelajaan wang yang ditinggalkan oleh Ayahku dan hasil sewa rumah sebanyak RM 150. sebulan . Setelah abangku memnamatkan pesekolahannya selepas SPM , dia mula bekerja untuk menyara kami sekeluarga..syukur alhamdulillah bolehlah kami meneruskan kehidupan disamping pendapatan sewa rumah .

Bila musim hari raya yang paling sedih... aku terpaksa buat kerja sambilan untuk mencari wang lebih untuk membeli baju raya.. kebetulan kat rumah aku ada pengusaha kelapa kering, setiap petang aku mengambil upah mengupas kelapa dengan sebiji 10 sen. Sehari bolehlah 50 hingga 100 biji..dapatlah RM 5.00-10 sehari..aku target nak dapatkan RM 100. setelah 2 minggu punya pulun dapatlah aku beli baju raya tanpa..minta duit dari IBUku...

Kini telah berubah..Ibuku telah tiada...(sedih )..sekarang dengan berkat doa Ibuku serta menasihatiku ,kehidupan ku kini syukur alahmdulillah..anak anak beli baju memang tiap tiap tahun...saya beli...seorang 2 pasang...Abu Luqman juga menceritakan kehidupan kami sekeluarga dulu kepada anak anak...dan anak faham...walaupun sekarang dah ok..aku juga tak lupakan kepada orang lain yang memerlukan...tq semua..hidup biarlah besederhana........

16 comments:

Penulis Rindu said...

Kalau raya..tak beli baju raya tak lengkaplah raya kite...tapi tak ade pulus cam ne ye

Eye_nee said...

Berayalah sekadar mengikut kemampuan kita..dan untuk anak2 pon saya selalu kata begitu..dan InsyaAllah mereka tidak meminta-minta...kerana begitu juga pesanan Arwah ayah kepada saya dahulu...bersederhana sebaik mungkin...

iza said...

Salam...

Aku p[ernah merasai kesusahan tp tak la sampai tak ada baju raya. Mamaku akan usahakan juga utk beli walaupun sepasang tp raya haji pun pakai baju yg sama la...kiranya setahun sepasang baju baru...

Gambar tu macam aku kenal je....itu kat Pekan Rabu Alor Setar.siap ada kedai sulaiman songkok lagi tu. Aku kenal sgt lokasi tu sbb aku pernah kerja di situ dulu sementara tunggu result STPM.

sweetsal said...

teringat masa kecik2 dulu..arwah ayah bawa kami ramai2 beli baju raya duit hasil titik peluh menjual kelapa dan menangkap ikan di sawah..susah betul mereka masa tu..kita patut bersyukur dgn apa yg ada hari ini..

Anonymous said...

sy xpernah rase susah..tp ayah ibu memang menerapkan amalan bersederhana..tahun ni pun baju raye tak baru..pakai aje la ape yg ade..alhamdulillah

radio rakyat said...

assalamualaikum,

Sila dengarkan Radio Rakyat.net - bersiaran 24 jam sehari .

Kuliah agama dan isu semasa, bacaan al-quran, promosi iklan produk, hiburan berunsur islamik

dengarkan online di:

http://www.radiorakyat.net
http://www.radiorakyat.blogspot.com

atau di blog-blog berhampiran anda.

tuan blog/web juga boleh masukkan kod widget html radio rakyat di http://www.radiorakyat.blogspot.com

Unknown said...

aa.tak mati tak pakai baju raya.hee.cuma sebagai pemeriah je.

ozzy said...

salam...
Kisah kehidupan zaman kita dulu tak sama mcm sekarang..bila diingat memang jauh berbeza..zaman dah berubah..

Anonymous said...

:( sedihnyer.. alhamdulillah khdpn sy x mcm tu :(
xpelah xde bj ry :(

RastaMat said...

Alhamdulillah..
Bersyukur...

Mz Nik said...

sedih jgk bc entry ni..ada pilunya disitu.. sy boleh rsa

Penulis Rindu said...

tq semua rakan blogger.

itulah kisah kehidupanku anak petani..

iza ..memamng gambar kat pekan rabu..saaya selalu shoping kat situ

miss ice said...

emm tersentuh bc kisah ni..bg ice..beraya biarlah bersederhana..ice xkisah pn kalau xde baju baru..dpt bersama keluarga lebih penting..

Aida Ali said...

Terpulang kepada kita untuk memberi makna kepada sambutan hari raya. Moga generasi masakini akan meneruskan budaya menziarah dan bermaaf-maafan

ammboi said...

raya dengan penuh kesederhanaan lebih baik dpd pokai lepas raya kan...

MamaYatie said...

mmg kita disunatkan berpakaian cantik di hari raya, tp tak semestinya yg baru kan..kecik2 dulu pun keluarga kami susah juga..dpt baju raya sepasang dah seronok sngt2

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung