Nuffnang

Tuesday, July 19, 2011

Aku Tersentuh Dengan Penulisan DR MAZA..berkaitan Dr Lo' Lo'

Dr Lo'lo' yang saya kenali..DR Asri Zainal Abidin

Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini.

NONEHidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang.

Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.

Apabila saya menerima berita kematian YB Dr Lo'lo' Mohd Ghazali, perasaan saya menjadi sugul. Saya teringatkan sikap prihatin beliau kepada saya sepanjang saya mengenalinya.

Paling sayu, saya teringat permintaan beliau beberapa minggu lepas ketika saya menziarahi beliau dalam keadaan yang amat uzur. Beliau meminta saya menulis sebuah puisi untuknya. Ternyata saya tidak menunaikan harapan itu sehingga beliau meninggal. Padahal, saya telah sebut 'insyaAllah'.

Hari ini jenazah beliau dikebumikan, malang sekali lagi saya tidak dapat hadir kerana ada viva student di USM.

Namun doa saya untuknya sejak saya mendengar kematiannya. Saya juga harap tulisan ini dapat memberikan manfaat yang lebih dengan saya merayu kepada pembacanya agar berdoa kepada Allah untuk diberikan rahmat dalam keampunan kepada Lo'lo Ghazali, hamba Allah yang telah pulang ke kehidupan yang hakiki.

NONESaya ingin mencoret sedikit mengenai beliau dengan kadar sedikit yang saya kenal. Saya mulakan dengan apa yang Nabi SAW nasihati kita: “Sesiapa dalam kalangan kamu yang terpaksa memuji saudaranya, maka hendaklah dia berkata: 'aku menilainya demikian, Allah jua yang menjadi penilainya yang sebenar, aku tidak akan memuji sesiapa atas nama Allah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ya, hanya Allah yang mengetahui hakikat kita. Kita menilai apa yang zahir, Allah jua mengetahui apa yang batin. Mungkin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang kita sangka dan tahu. Demikian juga sebaliknya.
Sila Klik untuk Bacaan selanjutnya

9 comments:

Penulis Rindu said...

satu penulisan yang membuat aku ..menitiskan air mata

Penulis Rindu said...

satu penulisan yang membuat aku ..menitiskan air mata

zulkbo said...

salam..
selalunya begitulah..
betul kata Dr MAZA
bila orang dah pergi
baru kita terasa..semoga
menjadi iktibar buat kita
semua...



TERIMA KASIH SUDI SINGGAH
DAN KOMEN DI BLOG SAYA
JANGAN LUPA DATANG LAGI
www.zulkbo.com

Unknown said...

harap2 kemenangan dpt "dikekalkan"

Kak Imun said...

Salam, dik luqman. Insan yang beriman akan sentiasa menyinari hati sesiapa pun, walau hanya dgn kata2....:)

a loqman said...

makasih ye..

harrazdani said...

betul bro..aku benar2 terharu baca nukilan ini....;(

cik wanie Lovela (CWL) said...

:(

cik wanie Lovela (CWL) said...

:(

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung