KUALA LUMPUR - Penjelasan yang diberikan oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim) berhubung dana yang digunakan menteri tidak akan meredakan kemarahan rakyat.
Ini kerana, menurut Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (Now), Rafizi Ramli persoalan sekarang bukan dari mana wang itu datang sebaliknya ke mana dana itu dibelanjakan.

Kata Rafizi lagi, sebagai salah sebuah yayasan kebajikan orang miskin, Yapeim mesti sentiasa mengambil pendekatan yang betul.
Menurutnya lagi, setiap sen yang disumbangkan oleh orang ramai seharusnya disalur terus kepada orang miskin sebelum dibelanjakan oleh Yapeim sendiri.

Ditanya mengenai tindakan saman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, Rafizi berkata, itu merupakan hak Jamil Khir untuk mengambil tindakan undang-undang.
"Apabila yayasan ini dilihat boros dan membelanjakan wang secara berlebih-lebihan. ia sudah jadi soal moral. Sekarang ini, Jamil Khir ingin mengambil jalan mahkamah dan undang-undang, itu hak dia.
"Tetapi dia masih tidak dapat jawab soal moral yang dikemukakan oleh Akmal (Pengarah Strategi Now, Akmal Nasir) dan juga rakyat," katanya ketika ditemui Sinar Online di pekarangan Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Semalam, Sinar Harian melaporkan Yapeim telah mengeluarkan sejumlah RM 453 juta bagi tujuan program pembangunan sosioekonomi dan dalam tempoh tersebut, sumbangan amal jariah melalui skim pemotongan gaji dan skim pemotongan lain hanya berjumlah RM 334 juta.
Sementara itu, katanya, sejumlah RM 118 juta lagi adalah jumlah penambahan dari Dana Perniagaan Yapeim

Klik Sini  Untuk Like dan dapatkan Berita  terkini
.