Paling Banyak Di Terjah Tau !!! Sila Gunakan Fire Fox Atau I E ..kalau Ada Malwira

Friday, July 14, 2017

Perghhh !!!! Viral: Bihun Sup ‘Cekik Darah’




Viral: Bihun Sup ‘Cekik Darah’


Gambar warung 'Bihun Sup Berapi' yang didakwa mengenakan caj yang mahal bagi semangkuk bihun sup. - Facebook/Aswan Wanchik


PETALING JAYA: Selepas reda sedikit kes nasi campur yang tular kerana mengenakan harga RM32 sepinggan pada Mei lalu, kini giliran sebuah gerai bihun sup pula didakwa mengenakan bayaran yang mahal kepada pelanggan.
Aswan Chik menerusi posting di Facebook pada Isnin lalu mendakwa kedai tersebut gagal memberitahu harga sebenar hidangan sebelum tempahan dibuat.
"Memang nak mengena orang. Masa 'order' tanya harga semangkuk, depa cakap lepas makan baru kira.
"Ingatkan macam biasa semangkuk RM5, rupanya depa takut nak bagi tau harga. Bila nak bayar baru bagi tahu RM13.50 semangkuk.
"Kalau tahu, tak lapar makan bihun sup macam tu. Dah tak sedap, kuah rasa (bahan perisa) punya banyak," luahnya.
Lelaki itu mendakwa, harga keseluruhan makanan dan minuman iaitu bihun sup dua mangkuk dan Teh O ais dua gelas adalah RM31.
image: http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2017/07/12/bihun-sup-mahal/~/media/0de411d55197413ab6cfbb6a0c4f93e3.ashx?la=en
Posting yang dimuat naik oleh Aswan Wanchik menerusi akaun Facebooknya.
Aswan Wanchik yang kecewa dengan situasi itu dipercayai mengingatkan orang ramai nama kedai tersebut agar tidak mengalami perkara yang sama.
"Ingat nama kedai ni, Bihun Sup Berapi (terletak) depan Longwan Kepala Batas, Pulau Pinang.
"Memang berapi, berapi kerana harganya mencekik darah," tulisnya pada posting tersebut.
Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Gerakan Kepenggunaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Zahari Awang berkata, tindakan yang dilakukan oleh Aswan Wanchik itu adalah betul bagi menegakkan haknya sebagai pengguna.
"Betullah tindakan dia tulis di Facebook kerana boleh sedarkan orang ramai, nak dapat balik duit itu sudah tidak boleh.
"Lelaki itu berhak menguar-uarkan kepada pelanggan lain apabila haknya sebagai pengguna dicabuli," jelasnya ketika dihubungi mStar pada Rabu.
Tambah Zahari, pengguna disyorkan untuk membuat aduan rasmi sama ada secara atas talian, kiriman emel, surat, kaunter aduan atau menggunakan aplikasi Ezy-Adu bagi membolehkan KPDNKK mengambil tindakan lanjut.
Sebelum ini, memetik laporan Sinar Harian, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Terengganu mengeluarkan notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 kepada sebuah warung.
Pengarah PPDNKK Terengganu, Azlan Abdul Samat berkata, notis itu dikeluarkan pada 24 Mei selepas melakukan pemeriksaan terhadap warung yang tular di media sosial kerana mengenakan caj harga tidak munasabah untuk sepinggan nasi campur.

Post a Comment

Rumah Rehat Muslim

Rumah Rehat Muslim

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung