Nuffnang

Tuesday, March 26, 2019

Wow !! Kedai 'sepi' pelanggan tular sebab makanannya sedap, 'meriah' bahan... terus pakcik Cina Muslim tak menang tangan!

Kedai 'sepi' pelanggan tular sebab makanannya sedap, 


Kedai Abdullah Lim menjadi viral baru-baru ini. Foto: Balqis Sidiqia
PERNIAGAAN adalah salah satu lubuk rezeki demi meneruskan kehidupan, namun keikhlasan dalam menjalankan perniagaan bukanlah sesuatu yang mudah kerana peniaga perlu berkira-kira soal untung dan rugi.
Baru-baru ini tular di laman Twitter kisah seorang peniaga Cina Muslim, selepas seorang pengguna Twitter @BalqisSidiqia memuat naik beberapa gambar kedai dan hidangannya, gara-gara kagum dengan kelembutan tutur kata dan sikap baik hati pemiliknya, Abdullah Lim Ah Tee.
Menurut posting tersebut, walaupun kedai makan itu nampak 'sepi' pelanggan, tukang masaknya tidak kedekut bahan dan hidangan yang sampai ke meja bersaiz besar selain rasanya sebenarnya sangat sedap.
Walaupun tidak laris seperti gerai-gerai lain, Abdullah Lim masih mampu menawarkan minuman percuma kepada pelanggan.
Abdullah Lim, 72, berkata dia terkejut selepas kedainya yang terletak di Jalan Tengkera, Melaka itu mendapat sambutan luar biasa daripada pelanggan yang datang dari seluruh pelusuk negeri.
"Biasanya budak-budak sekolah sekitar sini saja yang makan di kedai saya.
"Selepas saya dapat tahu seorang pengguna Twitter viralkan kedai ini, Alhamdulillah ramai yang datang dan saya tak menang tangan... sampai tak sempat nak makan sebab nak dahulukan pelanggan," ujarnya ketika dihubungi mStar Online.


Salah satu maklum balas daripada pelanggan yang datang ke kedai Abdullah Lim selepas ia tular.
Menurut Abdullah Lim, dia sebelum ini bekerja sebagai penarik beca dan kemudian membuka perniagaan ini pada April 2016.
"Saya terdetik hati ingin berniaga selepas peluk Islam pada tahun 2010. Saya ingin berniaga makanan khas buat pelanggan yang ingin mencuba makanan Cina Muslim. Menu-menu pilihan mereka selalunya wan tan hor, heong tai bihun dan chicken chop. 
"Kedai saya biasanya buka pada pukul 9 pagi dan saya akan tutup selepas barang-barang habis," katanya yang juga berasal dari Tengkera, Melaka.
Menerusi posting yang tular itu, Abdullah Lim juga dikatakan hampir meninggalkan kedainya semata-mata mahu membeli tisu apabila diminta dua pelanggannya itu.
Dia juga menunjukkan kesungguhan untuk cuba membantu mereka berdua mendapatkan GrabCar sebelum pulang.

Salah satu menu di kedai Abdullah Lim iaitu wan tan hor.
Menceritakan tentang pengalamannya berniaga selama lebih dua tahun ini, Abdullah Lim berkata: "Saya tak ambil pekerja. Selalunya saya sendiri yang akan mengambil pesanan, saya tukang masak dan jaga kaunter di sini.
"Isteri dan anak tiri saya juga ada menolong setiap kali saya memerlukan pertolongan. Saya harap selepas ini ramai yang akan datang sini mencuba pelbagai menu yang ditawarkan," katanya.
Dalam pada itu, posting berkenaan berjaya meraih lebih 43,000 ulang kicau dan hampir 15,000 tanda suka, menunjukkan usaha murni pemegang akaun Twitter berkenaan untuk membantu Abdullah Lim membuahkan hasil.


Posting di Twitter yang tular baru-baru ini.
Rata-rata netizen turut memberi sokongan dengan menyatakan hasrat untuk datang ke kedai berkenaan.
"Kebetulan saya di Melaka, tengah cari jalan ke sana yay," tulis @_hayatihusni.
"InsyaAllah saya akan cuba makanan tersebut bila saya datang Malaysia," tulis @_Georgia16.
"Okay, nanti saya pergi bawa suami dan mak semua hehehe," tulis @ReenLAminuddin.

1 comment:

PuteriAndPutera said...

Semoga saudari yang muat naik, dirahmati dan diberkati ALLAH SWT. Juga semoga perniagaan Pakcil Lim bertambah maju. In Shaa ALLAH , jika ke Melaka akan cuba singgah

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung