Nuffnang

Wednesday, July 6, 2022

Subhanallah !!! Berjalan kaki dari UK ke Arab Saudi untuk tunai haji

 

Warga Britain, Adam Mohammed berjalan sejauh 6,500 kilometer bagi memenuhi impiannya untuk pergi ke Makkah bagi menunaikan ibadah haji yang juga Rukun Islam kelima. - Foto ArabNews

Warga Britain, Adam Mohammed berjalan sejauh 6,500 kilometer bagi memenuhi impiannya untuk pergi ke Makkah bagi menunaikan ibadah haji yang juga Rukun Islam kelima. - Foto ArabNews

JEDDAH: Warga Britain, Adam Mohammed berjalan sejauh 6,500 kilometer bagi memenuhi impiannya untuk pergi ke Makkah bagi menunaikan ibadah haji yang juga Rukun Islam kelima.

Adam berusia 52 tahun itu berjalan kaki merentasi Belanda, Jerman, Republik Czech, Hungary, Romania, Bulgaria, Turki, Lubnan, Syria, dan Jordan untuk sampai ke Arab Saudi, menempuh jarak hampir 6,500 kilometer dalam 11 bulan dan 26 hari.

Secara purata, beliau berjalan kaki sejauh 17.8 km sehari dan sampai ke Masjid Ayesha di Makkah pada 26 Jun lalu.

Sekumpulan besar jemaah haji, penduduk tempatan, dan dua anak perempuannya dari UK menaiki kapal terbang menyambutnya di kota suci itu.

Warga Britain, Adam Mohammed berjalan sejauh 6,500 kilometer bagi memenuhi impiannya untuk pergi ke Makkah bagi menunaikan ibadah haji yang juga Rukun Islam kelima. - Foto ArabNews
Warga Britain, Adam Mohammed berjalan sejauh 6,500 kilometer bagi memenuhi impiannya untuk pergi ke Makkah bagi menunaikan ibadah haji yang juga Rukun Islam kelima. - Foto ArabNews

"Syukur dan saya sangat gembira dapat memenuhi impian dan menamatkan perjalanan ini...saya terharu dengan sambutan yang diberi oleh jemaah haji daripada pelbagai negara. Saya sangat bersemangat untuk menunaikan haji kerana ibadah ini adalah impian terbesar saya.

"Saya berterima kasih kepada Allah kerana menjadikan perjalanan ini dan impian sejak dulu sebagai kenyataan. Ini bukanlah satu perjalanan yang mudah bagi saya tetapi saya terpaksa mengorbankan segala-galanya demi Allah dan manusia.

"Saya sibuk membaca Al-Quran sejak sekatan dikenakan berikutan pandemik COVID-19. Tiba-tiba, saya terjaga pada suatu hari dan sesuatu dalam diri saya menyuruh saya pergi ke Makkah dengan berjalan kaki dan saya putuskan untuk melakukannya," katanya.

Adam mengambil masa dua bulan untuk mempersiapkan perjalanan yang sukar itu dengan bantuan dan sumbangan daripada pelbagai organisasi dan rakan.

Adam yang berdarah Iraq-Kurdish, memulakan perjalanannya pada 1 Ogos 2021 dari rumahnya di Wolverhampton dan membawa bersama sebuah troli seberat sehingga 250 kilogram untuk barangan peribadinya.

Beliau turut memberitahu Arab News bahawa, kecuali cuaca dan perjalanan, dia tidak menghadapi sebarang cabaran lain dalam perjalanan ke Makkah.

"Sepanjang perjalanan tiada berdepan masalah besar kecuali ditahan pihak berkuasa polis di beberapa negara yang bertanyakan tujuannya dan mereka terkejut apabila mereka mengetahui mengenai perjalanan unik saya," katanya. - AGENSI

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung