Nuffnang

Monday, November 23, 2009

MUSIM BERKHATAN DAH TIBA





Salam. Sakarang ini musim cuti sekolah ada dua program atau aktiviti yang sering diadakan . Antaranya ialah kenduri kahwin dan majlis berkhatan beramai-ramai Saya pun tak tahu macam mana dan bagaimana istilah 'masuk jawi' ni bermula...tapi inilah yang selalu digunakan untuk merujuk kepada bersunat atau berkhatan. Kalau kat utara dia orang panggil masuk jawi. Kalau kat Wilayah tengah dia orang panggil Bersunat atau berkhatan.

Kebiasaan, umur kanak kanak yang berkathan di Malaysia usianya di antara 5 hingga 7 tahun. Kalau zaman 80 an kebawah selalu tukang khatan ini dipanggil Tok Mudim. La ni depa pakai doktor aje atau guna Laser yang terkini. canggih tapi tak tau la dia punya kesan... tak tau la beb.

Mas aji telah lalui 3 orang putera, semua Alhamdulillah, tinggal sorang lagi yang ni tak tau la... kaki jerit. beb yang dallam gambar wira Mas AJi tu.


Paling menyeronokkan ialah anak yang disunatkan (khatan)...jika ramai tetamu yang masuk menjenguk maka banyaklah 'RM' yang akan diterima...nak tengok 'anu' yang disunatkan kenalah bayar lebih...hehehe...

4 comments:

Anonymous said...

Salam
Perhhhhhhhhhhh gak ku sangka diam2 ubi berisi ek.....mabrukkk la mas ajiiii

Penulis Rindu said...

Terima kasih kerana beri komen anda, adios beb

seeseigh said...

official site Dolabuy Valentino hop over to these guys visit site Resources he has a good point

my house said...

m0a03r6j93 i2f18s8h16 c1y89i6z79 u0f93d9f65 f3x17j7h38 c3x67e8w48

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung