Nuffnang

Wednesday, January 13, 2010

Penang Oh Penang

Saliran tersumbat jejas imej Georgetown (Berita Harian 13/1/2010 )

Pengusaha restoran, bengkel salur buangan ke longkang punca pencemaran bau

GEORGETOWN: Masalah bau busuk di tengah bandar yang berpunca daripada perbuatan tidak bertanggungjawab pengusaha restoran dan bengkel menyalurkan buangan ke longkang sehingga tersumbat, bukan cerita baru. Bagaimanapun, masalah itu belum menampakkan penyelesaian walaupun pelbagai teguran dan usaha dilakukan pihak berkuasa khususnya Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).
Apapun, masalah itu menjejaskan imej bandar ini yang kini berstatus Tapak Warisan Dunia dan bakal bergelar bandar raya. Kata-kata seorang pelancong asing mengenai masalah itu mungkin boleh dijadikan renungan oleh MPPP dan penduduk bandar ini. "Saya terpaksa menutup hidung setiap kali melalui kawasan Georgetown (bandar) sejak setahun lalu," kata seorang pelancong Australia, Brian Coomper, 62, ketika ditemui di Lebuh Melayu di sini.
Beliau mengakui Pulau Pinang adalah negeri yang indah untuk dilawati tetapi bau longkang yang meloyakan itu memberi imej buruk, sekali gus mengurangkan bilangan pelancong yang gemar berjalan kaki di sekitar bandar. Katanya, pihak berkuasa patut mengambil tindakan segera mengatasi masalah longkang tersumbat kerana ia bukan saja memberi kesan kepada rakyat tempatan tetapi juga kepada pelancong asing yang membanjiri negeri ini. "Pada musim hujan beberapa bulan lalu, ketika berjalan bersama isteri di bandar ini, saya tidak menyedari longkang besar yang tidak mempunyai penutup dan terjatuh ke dalamnya.
"Air longkang berada pada paras leher ketika itu dan apabila keluar, badan saya dipenuhi sampah yang busuk dan kejadian ini adalah pengalaman paling buruk bagi saya ketika berada di sini," katanya.

Nota : Itu lah Pulau Mutiara , yang selalu terkenal dengan Pesta Pulau Pinang dan Boria, Pekerja MPPP dok main boria kut … pasai tu la jadi macam tu.. pi mai – pimai dok tang tu…macam tahun 80an jugak la.

sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung