Nuffnang

Saturday, August 14, 2010

Ramadhan Bulan Mencari Magfirah Atau Keuntungan

Salam buat semua..

Mungkin ada yang tidak setuju dengan tajuk ini. Bulan ramadhan adalah bulan yang mulia , bulan bagi para solihin untuk memohon magfirah ( keampunan )dari ALlah , dengan mengerjakan solat trawih dan solat tahjud di masa sahurnya.

Sebaliknya tidak kepada setengah peniaga (bukan Semua ye ), bulan Ramadhan adalah bulan untuk mengutip laba atau keuntungan dari keringat orang kampung dan juga bandar.. Mana tidaknya ayam naik sampai seringit kat pasar..lepas tu kat pasar Ramadhan mesti naik pula ye..dulu biasa RM 3.50 boleh dapat ayam bakar sekarang RM 5.00 itu belum lagi ikan kembung kat pasar sebelum ni RM 5.00 sekarang sampai RM 7 hingga RM 10.00. Kalau yang ada duit ngak apa ye.. kalau orang susah apa macam...Dulu semasa selepas SPM penulis juga pernah berniaga pasar ramadhan... mula jual harga biasa selepas tu sampai masa nak berbuka...kita jual murah je... Alhamdulillah ada juga hasilnya..

Sebenarnya apa apa perkara yang terjadi serta musibah yang berlaku adalah kehendak Allah..kita harus menerimanya dan bermuhasabah diri akan ketentuanNya. Wallah hu Aklam.

6 comments:

Penulis Rindu said...

salam buat semua..kita hanya mencari keampunan dari allah..

Aida Ali said...

Depa kata : minyak, gula naik - sebab tulah barang naik. Tapi padan ke?

Anonymous said...

Salam.

Saya setuju. Musibah yang terjadi barangkali ada pengajaran yang ingin Allah perbetulkan dalam diri umatnya. Kita beruntung sebab tidak dibinasakan seperti kaum2 terdahulu... Allah Maha Penyayang lagi Maha Pengampun..

Miss AZ said...

kadang2 harga mahal..
makanan yg dijual tu x sedap pon..

Penulis Rindu said...

betul semua rakan blogger ...harga mahal tak sedap pun..baik masak sendiri ye..........mama atau isteri masak ye

XYZ said...

kuasa pembeli klu rase mahal no x pyh beli hehehe... msk kt umh je =)

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung