Nuffnang

Wednesday, December 15, 2010

Pisang Oh Pisang.......Kau banyak berjasa kepadaku..


ini lah buah pisang Abu..awak nipah(bukan abu luqman.. la..) yang aku ambil

salam buat semua...

Hari ini aku baru berkesempatan buat lawatan blogger ..sebab semalam ada hal yang terindah untuk diuruskan..hehe...minta maaf kalau aku tak dapat menskodeng blog hang- apa

Pada hari ahad lalu aku ke kebun ..semasa sedang menebas dan menaburkan baja di pokok durian dan dokong aku melihat pokok pisang dan terus aku tebang untuk megambil buahnya.. dalam hati serta fiiranku melayang mengimbau kisah lalu semasa aku ..datang ke kebun bersama ayah aku 20 tahun yang lalu... kami sekeluarga besar dengan kebun nie lah..Aku telah didik oleh ayah bagaimana mencari wang dengan menaman pokok pisang dan jual hasilnya..masa tu pisang awak sekilo baru 50 sen je jual ..dan pisang emas/berangan baru 80 je haraga tolak.di kedai buah..sekarag ni tolak je pisang awak RM 1.00 pisang emas/berangan RM 1.50 seklo...tengk saiz la.

Ayah aku menyara kami sekeluarga dengan hasil pisag dan kelapa je...itualah kerja ayah aku setiap hari..malah dengan hasil pisag dan kelapa ni lah dia boleh pergi menunaikan haji ke Mekah...itulah pepatah .jika kita simpan sedikit demi sedikit..lama lama jadi bukit..tapi aku heran orang sekarang ni .semedang je ( senantiasa) dok habaq tak cukup duit...nak pi haj...huhu...ok setakat ni je ari nie..

13 comments:

Penulis Rindu said...

itulah kehidupan ku sebagai anak pak tani...

ctpayong said...

salam
wallah..punye minat yg serupa kiranya kita. wk end kalau tidak ke kebun rasa mcm seminggu itu tidak cukup 7 hari. penat tapi happy. kami pun baru saja membaja durian dan dukung...pulasan juga. sedang gigih besarkan pokok longan...kita boleh kongsi pengetahuan.

back to basic...love our nature.

Abu Luqman said...

makasih ct payung...berbudi pada tanah katakan..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

itulah bezanya org dulu dan org sekarang.
zaman dulu gaji 1 rat pun cukup tambung 1 keluarga. sekarang 1 rat x sampai 1 hari dah hbs. kan???

p/s:jOm tgk si adam kenet amek gambO! kecik² dah pandai amek gambO taw..

Hr said...

hal terindah?jeng3X

Abu Luqman said...

makasih..knakoyu

cik balablababla

Kak Imun said...

Salam, dik luqman. Bertani memang besar faedahnya. Pisang dalam gambar tu, orang Sabah panggil, Pisang Sabah. Paling baik utk dibuat kuih pisang goreng....

Abu Luqman said...

ma kasih kak Imun

Abu Luqman said...

ma kasih kak Imun

Fyda said...

bagus laa bertani .

Tips Dapat $10 / Hari said...

kehidupan...

sud@is said...

semua yang berlalu adalah kenangan terindah.......

ASSOYFINGER67 said...

kagum dgn ayahanda kao....

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung