Nuffnang

Monday, January 10, 2011

Skim Jualan Langsung..Yang meruntun Semangat Aku...


salam buat semua

Hari Ini penulis ingin berkongsi Ilmu mengenai Jualan Langsung atau di kenali MLM (Multi Level Marketing..) beberapa tahun yang lalu. Aku diperkenalkan oleh seorang kawan yang telah menyertai MLM sebelum aku..dalam istilah dipanggil nama sponser.
Aku dan Isteri pun masuk lah ..mula mula kami di terangkan mengenai Marketing Plan..fuh nampak memang hebat..kalau banyak sponser orang dan buat jualan memang berhasil.. kami setiap seminggu sekali kena pi meeting dengan kami punya up line dan group yang lain..

Mula mula ok la.. lama lama dah naik tangan dan berkembang maju..meeting pun kerap dan balik malam sampai jam 12 hingga 1 pagi..anak yang kecil ditinggalkan kat Ibu..lama lama aku rasa bersalah kerana mengejar sesuatu yang tak pasti..kadang kadang meeting masa waktu magrib..dan solat pun kadang kadang lewat , bukan aku ni alim sangat tapi dah biasa solat awalkan.. satu hari apa bila tiba masa kemuncaknya pendapatan pun nak bertambah aku punya Up line buat hal..dia bagi duit kurang , mula lah aku dan kawan kawan angkat kaki.. MLM ni bukan tak bagus tapi up line yang menghancurkan semangat aku..sekarang ni kau punya bisnes hancur punah..

Lepas tu aku masuk yang lain pula...ni up line ok..dan.. kena pi meeting kerap pulak..maklumlah, cerita mula hebatkan..sonang dapat wang..at last apabila aku congak pi congak mai...keluarga dan anak anak berterabur dan tak terurus aku stop sampai la ni la..
Itu pun ada orang nak sponser lagi.. aku pun tak tau pasai apa depa cari aku..mungkin aku pandai meng_ayat kut..hehe ..sekali lagi MLM ni bagus untuk orang yang mahu adventur dan boleh remeh temeh..dan tahan untuk balik jam hingga 2 pagi..aku bersyukur dengan apa yang ada lanie...makan dan minum cukup ..untuk keluarga..dan cuba kurangkan hutang..yang penting jiwa mahu tenang je...

26 comments:

Penulis Rindu said...

kalau sapa nak masuk masuk la.ni pendapat aku

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih atas kembara ziarah maya”

yuppp thanks ye...
pasal MLM ni aku ade gak masuk dulu.. tapi sekarang dah stop tak mau lahhh... mmg habis tinggal solat pun...

Suatu hari masa aku buat marketing kat seorang bisnes lahh... masa bagi penerangan tu dia beri kiasan kat aku..." kita sembahyang dulu ye.kerana dalam hidup solat itu keberkatan cari macammana pun itu harta dunia.." kat situ baru tersedar...

~~su manje~~~ said...

salam...
singgah bace en3...em..
x penah masuk dan join lagi...
tak reti nak komen

Penulis Rindu said...

makasih ye

su manja

afazainizam

Mulan said...

masuk score a utk anak guna je.. tak reti nak berceceh mulut ni.. mlm mmg kena pi meeting byk.. benda yg sama je rasanya..

Unknown said...

setakat ni kakyong join MLM yg hanya utk kegunaan sendiri... x rajin g meeting.. tak wajib, tp kalo sapa nak naik cepat & nak income byk.. kena lah gigih.. tp bior le jgn sampai hal/urusan lain terabai...

Abu Luqman said...

makasih

mulan : betul tu mulan

kakyong...betul tu...buat untuk guna je

misSbLurRy said...

janji hati senang dah kira ok....
kenapa nak susahkan diri kan plak kan..

tp aku sian pada budak2 ipt yg masuk MLM..means yg terpengaruh tanpa tahu ape itu MLM..

::nuRuLaDHar:: said...

InsyaAllah..rezeki de dmne2 jek.. =)

Izan Ishak said...

en hubby pun pernah join mlm ni. tapi tak larat nak meeting tiap2 minggu. last2 mmg beli brg utk sendiri je.

**tp hakikatnya sgt susah downline nak jadi mcm uplinenya yg pendapatan sampai 5-6 angka..cth jiran sebelah rumah saya je~

Anonymous said...

sebabkan MLM nie ada kawan yang kena dismiss dari U...huhu...

Abu Luqman said...

makasih

misblury
nuruldhar
izanishak

zulkbo said...

salam..
mertua saya keduanya
double diamond MLM ni
income jangan ceritalah..
tapi kenapa menantu sorang
ni paling tak minat MlM?
Saya tak suka jenis meniaga
macam paksa orang beli ni..

Unknown said...

aku memg xsuke MLM ni...aku xpndai nak cari org camtu...ade kwn aku masuk smpi kene byr beribu2....keje cam biase jela...insyaAllah rezki tu ade :)

a loqman said...

makasih..
zulkibo...hebat bapa, mak mertua kamu ye..
die : betul keje macam biaas jelah....

Kak Mahh said...

Yang merosakkan bisnes ialah orangnya,bukan bisnes itu.

rafina mimi abdullah said...

jualan langsung ni bukan x bagus..tp bagus..cuma kena pandai uruskan masa saja la..tp pada pendapat saya,x perlu kot melibatkan diri dlm perniagaan jualan langsung ni..mcm yg encik lokman kata tadi la..keluarga x terurus..satu contoh yg dapat saya lihat adalah org di kawasan kampung saya sendiri yg tidak tahu apa-apa berkenaan dgn maklumat dari pihak sekolah berkenaan dgn anak nak masuk ke darjah satu..ini semua di sebabkan kesibukan beliau dgn perniagaan jualan langsung..kesian kat anak tu..

Penulis Rindu said...

makaish zimah..orangtu tak tau urukan

RMZM...betul kata awak

tengku asmadi said...

MLM satu perniagaan yang bagus ..saya tak nafikan ,.saya pun berjinak2 dalam bidang ni ..cuma skrg saya buat secara online pergunakan teknologi yang ada.
yang tak bagus bila ada upline yang buat hal ..dan tak bagi terus terang sebalik perniagaan MLM ni ..tu yg banyak persepktif tak baik pada perniagaan MLM ..nak berjaya tak mudah ..usaha kena ada ..tp lain org lain cara kan ~

asmadi said...

..perniagaan MLM boleh menjana income kalau kena caranya dan juga kena perancangan yang teliti ..
kena kerja keras ..skrg masih ada MLM yg pulang lewat malam dan ada juga yang tak perlu bertemu dan ada meeting ..semua kita lakukan dengan secara online

Penulis Rindu said...

makasih asmadi

ghost said...

soal hidup tak terurus tuh tidak apa2 lagi tapi soal aku terkena 'modal lesap' menjadikan aku terlalu membenci apa saja mengenai MLM...bukan sedikit bro...

Abu Luqman said...

cik biskut..kesian kat kamu,,aku pun kena tapi tak nak tulis

aunt T said...

aunt T masuk boleh tetapi sebagai pengguna tapi kalau nah suruh biznes tak pandai nak convince org suruh beli , jadi ahli.

Anonymous said...

saya pn joint satu product ala2 mlm. Tapi up line x pernah mkn duit.
LA NI dah 5 angka. alhamdulillah makin ber+.

Anonymous said...

Kena teliti latar belakang syarikat.

Kena fahamkan marketingnya.

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung