Nuffnang

Friday, April 8, 2011

Tenggiri Tewas Di Tangan Abu Luqman


Inilah Tuas tempat kami memancing terletak 30 KM dari pantai Yan Kedah...


Inilah rupa sang tenggiri yang menjadi impian pemancing ikan plagik..


Penulis bersyukur kehadrat ilahi..setelah berjaya..strike 8 ekor ikan..bro.adik.. kakak,


Inilah Sebahagian Tenggiri yang berjaya didaratkan.

Penulis dan rakan pemancing setibanya kami di Jety Dulang,Yan Kedah

Salam buat semua,

Bersyukur kehadrat ilahi, pada 7/8/2010 aku bersama 4 lagi rakan pergi menjelajah lautan luas, yang bertemankan badai disisi. Aku dari Butterworth keluar seawal pagi jam 3.30 kerana perlu sampai disana jam 4.30. (sebab takut air surut)setibanya aku di jetty Dulang , Yan Kedah.. aku lihat telah ramai pemburu 2 tenggiri tiba lebih awal dari aku, sementara menunggu tekong aku pekena teh dan 2 butir kueh pau..panas panas.

Jam 5.30 baru kamu bertolak.. setibanya di Tuas ( unjam Ikan) tekong memberhentikan bot jam 8 pagi, manakala aku dan rakan rakan memasang rod dan kekili untuk memancing. Dalam masa 5 minit je..umpan kembung hidup pertama di lepaskan rentapan pertama oleh sang tenggiri membedal pancingan kami "berdesit bunyi kekili" dalam masa 10 minit ikan pertama di daratkan. selepas itu seorang demi seorang berjaya mendaratkan ikan tenggiri.. sampai jam 1 tgh hari sahaja kami berjaya mendaratkan 28 ekor tenggiri ..dalam masa itu aku dan tekong berehat makan nasi...baru sahaja nak suapkan nasi..sekali lagi kami dikejutkan oleh sang tenggiri.
Itulah yang dikatakan rezeki bro..dan adik ,kakak..sampai jam 3.30 petang kami berjaya mendaratkan sebanyak 45 ekor tenggiri... syukur kehadrat ilahi.inilah pertama kali aku dapat strike 8 ekor seorang...seberat 4 hingga 6 kg

17 comments:

Penulis Rindu said...

salam..itulah hobi aku..buat macam mana...dari putih jadi hitam

thomas said...

Boleh jual seekor? He!he!

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
kereta gear auto dan gear manual

perrgghhhhh tenggiri tu... aku selalu gi jarang dapat kelompok tenggiri... cuma kalau sorang tali pancing putus hilang kelompok tenggiri tu semua... kalau tali setakat 80 paun tu nasib korang lah kalau tak putus

a loqman said...

tq mr thomas

kalau dekat boleh le..hehe

a loqman said...

afanizam..

kita guna tali 20 paun je..tapi perambut steel..dan ada teknik melawannya..

Unknown said...

mak aihh..mkn xabis tuh..sy xpenah mancing..rmai org laki je kan yg mancing :D

sud@is said...

biar hitam..
asal dpt makan ikan fresh.. buat duit lg
kalu putih dok beli ikan kat market ntah berapa lama buat pa.....

Norgadis said...

Bestnya dapat tengiri...
Kadang2 bapa saya pun dapat tengiri, ada yang sampai lebih 20kg seekor...

a loqman said...

MAKASIH die...ada juga org pompan pi ngail

sudais..betul tu..ikan fres lagi best

a loqman said...

Fulamak..norgadis

Bapa awak dapat sekor sampai 20 Kg..memang hebat kan..kami habis beasar dapat 15 kg..

ASSOYFINGER67 said...

hahaha..aku kalau dapat kumpulan selar...aku mesti bawak turun apollo..masa tu best...tapi sayang...zaman aku mengail laut kamera tak ada..huhu

Penulis Rindu said...

makasih assoy...

aku faam perasaan kau...buat mcm mana kan ta de camera..aku.. pakai kamera cap ayam je..huhu..yg penting aku rasa puas bro

misznanarizal said...

sedapnya tenggiri...buat gulai ngn kacang bendi..yum3!!

nuriz said...

wow besaqnya tenggiri

a loqman said...

terima kasih

misanarizal...dgn kcg bendi memang sut..

nuriz...ada besar lagi tu..

rafina mimi abdullah said...

tahniah dpt tenggiri beso hehe :)

a loqman said...

terima kasih
mrs sabri

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung