Nuffnang

Wednesday, November 5, 2014

Kes buli: Orang ramai minta polis cari budak singlet hitam

Kes buli: Orang ramai minta polis cari budak singlet hitam
Pengguna media sosial meminta pihak polis menyiasat video yang memaparkan kejadian buli dipercayai oleh pelajar di sebuah asrama lelaki. -Sumber YouTub



KUALA LUMPUR: Pengguna media sosial meminta pihak polis menyiasat video yang memaparkan sekumpulan pelajar asrama lelaki dipukul oleh pelajar lain yang tersebar di media sosial.

Kalangan mereka menuntut tindakan tegas diambil ke atas pelaku, khususnya terhadap seorang pelajar yang memakai singlet hitam di dalam video itu.

Pelaku tersebut dilihat bertindak ganas ke atas kumpulan pelajar dengan menyepak dan memukul mangsa tanpa belas kasihan.

Laman Facebook Zuraimi Ngah, yang merupakan antara terawal memuatnaik video itu, dipenuhi komen orang ramai yang meminta pihak berkuasa mengambil tindakan segera.

Pengguna Facebook Ramizu Ibrahim berkata “Pihak berwajib tolong siasat..Polis tunggu apa lagi.”

Ct Dzaharriah pula berkata “Harap pihak berkuasa ambil tindakan segera.”

Rata-rata orang ramai menyatakan kemarahan terhadap tindakan pelajar bersinglet hitam yang dipaparkan di dalam video berdurasi 4 minit 36 saat itu.

Ada yang menyuarakan kebimbangan untuk menghantar anak-anak ke sekolah berasrama di mana dipercayai kejadian itu berlaku.

Pengguna Facebook Az Lan berkata, “Buat rasa takut kita ibu-bapa nak hantar anak ke sekolah asrama”.



Video yang dipercayai dirakam menerusi telefon bimbit itu bermula dengan aksi sembilan orang pelajar beratur di dalam bilik asrama.

Namun dengan tidak semena-mena, seorang pelajar tiba-tiba meluru dari belakang dan menendang salah seorang pelajar yang sedang beratur.

Bermula daripada itu, pelaku yang memakai singlet hitam terus bertindak ganas menendang pelajar-pelajar yang berbaris, seorang demi seorang tanpa dicabar mangsa-mangsa terbabit.

Video itu telah dikongsi lebih 9,000 kali sejak ia dimuat naik.

9 comments:

Anonymous said...

Ada pengomen telah memfitnah Maktab Mahmud- Tak pasal-pasal Maktab Mahmud Padang Terap kene tuduh, sib baik hostel depa katil warna kelabu, pintu & cat x sama. Lepaih tu kata Maktab Mahmud Pokok Sena pulak,depa mana ada asrama lelaki-baru dok buat. Nak komen biar ada bukti jgn dok 'dengaq-dengaq', menyusahkan banyak pihak.

mohd shahran said...

) Repot: Balik Pulau 3177/14.
b) Tarikh Rpt: 24/10/14@0409 hrs.
c) Sek : Sek 326 KK
d) IO: Insp Boby
e) Pengadu: Noraini Bte Jusoh, Kerja Suri rumah.
f) Saspek: 8 Pelajar Ting. 4 MRSM Balik Pulau.

g) Repot Polis:
Pada jam 1100 malam 23/10/14, semasa anak pengadu pulang dari MRSM Balik Pulau, anak pengadu telah memaklumkan bahawa dia telah dipukul oleh lebih kurang 9 orang pelajar tingkatan 4. Anak pengadu mengalami kecederaan iaitu salah satu patah tulang rusuk. Anak pengadu dirawat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang. Laporan dibuat pengadu kerana takut jadi apa2 kemudian hari.
h) Hasil Siasatan.
01. Mangsa dan pengadu adalah hubungan emak-anak. Mangsa nama DINIE SHAFIQ BIN BAHARUL ISHAM, KP 00022810195, ALT 101 JALAN TAMARIND, KLANG, SELANGOR. UMUR 14 TAHUN, PELAJAR TINGKATAN 2 MRSM.

02. Mangsa dipukul oleh sekumpulan pelajar ting 4 pada 22/10/14 jam lebih kurang 1145 malam hingga 0100 pagi di dalam bilik letrik dalam dorm asrama. Mangsa dipukul dengan menggunakan seterika serta dipijak. Bahu kanan dan kiri mangsa turut cedera terkena seterika panas.

03. Mangsa di tahan di ICU HTAR Klang. Mangsa patah rusuk tulang dan terkena pada jantung.

04. Saspek seramai 8 org telah dikenalpasti membabitkan pelajar tingkatan 4. Atas arahan pihak sekolah mereka telah diarahkan balik ke rumah masing2.

05. Tiada saksi lain menyaksikan kejadian dan pihak warden hanya mengetahui kejadian pada 23/10/14 jam 0800 malam.

06. Selepas mengetahui insiden, pihak warden berhubung dengan pihak HEP dan Pengetua namun gagal dihubungi. Setrusnya warden merujuk kepada HEA dan meletakkan pelajar di bilik rehat sementara menunggu arahan lanjut. Pada 23/10/14 jam 0300 petang, HEP berhubung dengan keluarga mangsa dan arahkan untuk ambil balik ke rumah. Mangsa dihantar menggunakan kapal terbang dan setibanya di LT Subang mangsa terus dikejarkan ke hospital oleh ayah mangsa.

07. Pada 27/10/14 jam lebih kurang 1200 hrs sepasukan anggota JSJ diketuai oleh Insp Boby telah melaksanakan tangkapan keatas saspek pergaduhan di asrama MRSM Balik Pulau.

08. Tngkapan seramai 8 orang dan justifikasi tangkapan adalah berdasarkan keterangan mangsa. Butiran tangkapan sebagaimana berikut:
1. Mohamad Hakimi B Mohd Nazri
2. Muhamad Hariz Haikal B Ahmad Fariz
3. Muhamad Rafiq Hakimi B Bakhtiar
4. Mohamad Amin B Mohd Anuar
5. Mohamad Adam Ashraf Bin Zamsari
6. Muhamad Nabil B Razali
7. Muhamad Hanif B Mohamad
8. Amin Muqri B Rosli

Repot tangkapan sebagaimana Balik Pulau 3211/14.

09. Keterangan awal saspek berkenaan mendedahkan mengaku terlibat pukul mangsa secara berkumpulan keatas mangsa menggunakan tangan dalam bilik letrik dan salah seorang dari mereka telah mencucuh seterika di bahu mangsa. Punca kejadian disebabkan mangsa telah mencuri telefon bimbit samsung note 3 milik rakan mereka dan mangsa tidak mahu memulangkan serta tidak mengaku atas tuduhan itu.

10. Tindakan diambil:
1. Rakam percakapan sek 112 KPJ
2. Rakaman fotografi dan cap jari
3. Percakapan risikan.
4. Kaunseling dari unit D11 IPK.

11. Semasa tangkapan dilakukan, keluarga /waris saspek turut hadir. Kesemua tangkapan telah dijamin jam lebih kurang 1700 hrs @27/10/14.

12. Siasatan akan diserahkan kepada YA TPR utk dpatkan arahan keputusan kes serta tindakan lanjut.

Anonymous said...

Setan2 macam ni buang aje la.... Simpan pun tak guna. Pandaipun kalu perangai setan, besar besok jadi setan jugak. Cara terbaik ialah hantar setan2 ni ke sekolah juvana kat Melaka. Bior kat sekolah juvana tu setan2 ni belajar jadi manusia.

Mintak polis ambil tindakan segera kepada setan2 perosak bangsa nih.

Anonymous said...

iseh !!
maklumat suspek xlengkap la...
gambo xde ke..?
alamat rumah.. ?
nama kampung...?
dan sbagainya ...

Anonymous said...

Minta alamat dn gambar yg singlet hitam syaitan tu. Supaya syaitam hitam tau langit tingi atau rendah. Mak bapa ia pun syaitan durjana....

Anti Syaitan said...

HUKUM QISAS pukul dibalas pukul perlu dilaksanakan.

waris mangsa patut diberi peluang laksana balas pukul itu.

kira berapa bilangan tempat dipukul dan tahap kecederaan, then balas pd tempat yg sama dan kecederaan yg sama.

dari kecik dah menyetan besar nanti jadi penjenayah besar. benih jahat ini perlu dibetulkan.

paksakan budak2 jahat masuk pusat tarbiyah yg intensif, tahajud dan wajib solat sunat 100 rakaat, jika engkar pukul.

kursus yg keras perlu utk menyingkir syaitan yg ada dlm diri mereka.

letakan mereka dikubur sepanjang mlm seorg diri dn kawal jgn lari. biar mereka tunjuk samseng dgn hantu kubur.

mansor said...

pelajar2 tu perlu dipecat dari sekolah dan dihantar ke Sekolah Henry Gurney.....ibu bapanya perlu didenda..merangkak dalm jamban..

Anonymous said...

Zaman dahulu.. ketuhanan diri firaun dizahirkan melalui pemerintahannya sbgai raja kan.. zaman skrg.. tak perlu memerintah. Cukup komen kat fb, kat blog.. hukum2 org.. dah serupa tuhan..
Allah.. teguran buat diri hamba.. moga kita sentiasa dalam limpahan kasih syg ar Rahman dan ar Rahim. Insha Allah. Aamiin

Anonymous said...

Mak bapak budak yg membuli tu kalu nenguk perangai anaknya cam perangai binatang malang tul lah mak bapak budak yg membuli tu dpt ank hamjadah

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung