Nuffnang

Tuesday, December 9, 2014

Kisah dan VIDEO Insspirasi Bagaimana SebEuah Pasukan Bola Sepak Remaja di Thailand Berjaya..



Semuanya bermula pada Tahun 1986 semasa Piala Dunia 1986, di mana sekumpulan budak-budak yang meminati Bola Sepak di sebuah Pulau Koh Panyee iaitu sebuah perkampugan nelayan yang ingin bermain bola sepak.


Menyedari Pulau mereka dikelilingi dengan Batu-Batuan dan tiada ruang yang terbuka untuk mereka bermain bola sepak, budak-budak ini mengumpul kayu-kayu dan membina sendiri gelanggang bola terapung detengah lautan yang dijadikan sebagai padang bola sepak.




Keinginan dan semangat di tambahkan lagi dengan skill tersendiri yang dilatih di atas padang kayu yang kecil, usang dan berpaku bermula lah kisah sejarah mereka sebagai pemain bola sepak. 


Pasukan ini menyertai satu pertandingan bola sepak di tanah besar. Walaupun apda mulanya mereka tidak yakin namun hasil berkat daripada latihan itu sekarang pasukan mereka yang dikenali sebagai Panyee FC menjadi salah sebuah pasukan bola sepak remaja yang berjaya di Selatan Thailand. Panyee FC juga telah memenangi banyak kejohanan peringkat remaja selama beberapa tahun.  Pulau Koh Panyee juga telah mempunyai padang bola sepak terapung yang lebih baik. 





Jika dilihat pada permulaan agak mustahil untuk mereka namun jika kita berfikir jauh kehadapan segalanya boleh berjaya.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung