Nuffnang

Monday, September 5, 2016

Replika Burung Helang Bakal Di Robohkan ??



Replika Helang Di Langkawi Bakal Dirobohkan Kerana Menyerupai Haiwan Hidup?


KUALA LUMPUR - Mufti Kedah akan mengadakan perbincangan dengan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam, sekiranya terdapat gesaan untuk merobohkan replika burung helang di Dataran Lang, Langkawi, lapor Free Malaysia Today (FMT).

Timbilan Mufti Kedah, Sheikh Marwazi Dziyauddin berkata, hasil perbincangan itu akan diserahkan kepada pihak berkuasa tempata (PBT) untuk tindakan lanjut.

"Kami belum melihat perkara ini, tetapi jika ada (gesaan dikemudikan), kami akan berbincang secara rasmi. Buat masa ini, mufti tak kata apa lagi dan isu ini sudah lama.

"Pihak kami akan buat perbincangan dengan majlis jawatankuasa fatwa. Di situlah kita lihat apa yang sesuai dan patut untuk dikemukakan kepada PBT," katanya mengulas kenyataan Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim yang mendakwa pembinaan replika seperti itu adalah haram kerana menyerupai bentuk haiwan hidup serta patut dirobohkan.

Sementara itu, reaksi netizen pula sebaliknya.

"Tak tahu nak menangis atau ketawa. Di Sarawak pun ada replika kucing, nak robohkan juga ke? Jangan pula pilih kasih. Kalau nak robohkan juga, robohkan sekali Tugu Negara," kata netizen

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung