Nuffnang

Tuesday, September 3, 2019

Sedih !!! “Sampai mati aku akan ingat” - Wanita kongsi zaman miskin teruk, pakai tisu tak mampu beli tuala wanita


“Sampai mati aku akan ingat” - Wanita kongsi zaman miskin teruk, pakai tisu tak mampu beli tuala wanita
Antara perkongsian netizen mengenai kesusahan hidup mereka.
MENJADI lumrah kehidupan manusia, untung, rezeki dan malang silih berganti.
Benarlah juga kata pepatah, hidup tak selalunya indah, langit tidak selalu cerah!
Begitulah yang dapat menggambarkan perjalanan setiap insan yang mana kita semua tidak terlepas menerima pelbagai ujian.
Terbaharu, perkongsian di Twitter yang berkisar mengenai hal itu ternyata menimbulkan rasa insaf dalam kalangan netizen.
"Kongsikan pengalaman hidup yang paling 'miskin' korang pernah hadap," tulis jurufoto popular, Abeden atau Hishamudin Hashim.
Selain menerima lebih 2,400 ulang kicau (Retweet), posting itu dihujani pelbagai komen netizen yang berkongsi kisah 'miskin' mereka.
Tweet Abeden yang dihujani pelbagai kisah duka pelayar Twitter.
Paling banyak diceritakan tentunya kisah kekurangan wang sehingga terpaksa menahan lapar selama berhari-hari, khususnya dalam kalangan pelajar universiti.
"Tak ada duit langsung time study. Dua hari tak makan apa-apa. Mesej abah cakap tak ada duit nak makan. Abah datang bawak rambutan dengan buah salak. Abah cakap abah tak ada duit juga nak bagi. Buah ni je ada. Sampai mati aku ingat," kongsi seorang netizen.
"Cicah roti pakai air masak untuk ekstra kenyang. Berjalan dari rumah ke fakulti yang ambil masa sejam berjalan sebab nak jimat duit transport. Makan nasi berlaukkan lada sulah. Makan ulam untuk breakfast. Lunch guna coklat 20 sen," luah seorang lagi pengguna laman sosial.
Tak ada duit nak pakai pad (tuala wanita). Pakai tisu je waktu tu. Sampai mati aku akan ingat dan semoga takkan lalui lagi zaman kesusahan macam tu.
NETIZEN
Seorang lagi pelayar berkata: "Dulu masa study kebetulan depan rumah sewa ni macam hutan. Masuk hutan dengan housemate cari burung wak wak buat makan sampai tiga hari."
"Baru masuk UiTM. Arwah ayah tak ada duit masa tu. Nak minta duit belanja segan. Dalam poket ada RM5. Tak makan apa-apa selama tiga hari. Khamis baru pergi pasar malam beli nasi ayam RM4.50. Allah je tahu gigil lutut naik tangga kolej," kongsi seorang lagi individu.
Selain kisah kesempitan hidup dalam kalangan pelajar, ada juga yang bercerita mengenai nasib malang mereka yang berlaku kerana masalah kerja.

Kesempitan hidup, kekurangan wang menjadi punca ramai individu terpaksa berjimat cermat sehingga ada yang tidak makan.
"Diberhentikan kerja sebab company bankrupt. Buat Grab nak sara diri. Beli makanan sehari sekali untuk lunch dan dinner. Sehari tak boleh spend lebih dari RM5. Selalu bungkus nasi bukit, kuah, sambal, sayur, telur.
"Dua hari sebelum gaji duit ada RM14. Share RM7 seorang dengan wife pergi kerja. Nampak macam tak logik tapi cukup makan dengan RM7 tu.
"Jalan kaki pergi kerja everyday selama tujuh bulan sebab takda transport. Kalau hari-hari naik Grab lingkup poket.
"Tak ada duit nak pakai pad (tuala wanita). Pakai tisu je waktu tu. Sampai mati aku akan ingat dan semoga takkan lalui lagi zaman kesusahan macam tu," tulis beberapa netizen lagi.
Rata-rata pelayar Twitter lain yang membaca siri perkongsian berkenaan mengakui kagum dengan ketabahan individu yang melalui detik-detik sukar berkenaan.
Malah, perkongsian itu disifatkan cukup 'membuka mata' mereka untuk mensyukuri sekecil-kecil nikmat yang diperolehi dalam kehidupan. Mstar

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung