Nuffnang

Sunday, January 16, 2011

Basikal Tua Bapaku........


Pinjam dari google je

Salam buat semua...

Petang tadi ..aku terlihat sebuah basikal tua di atas..jalan teringat aku ... basikal tua ayah aku. Ini cerita semasa aku kecil dahulu...basikal tua ni lah aku mula mula belajar naik basikal...kaki masuk kat dalam celah palang tu ...dan tangan pegag handle...fuh..mula mula rasa takut la...selepas 2...3 hari dah cekap ..huh ..terus kayuh laju laju...

Basikal tua ni sebagai kenderaan kedua selain dari motosikal.. buah kelapa semua diangut dari dalam kebun keluar dengan .basikal tua nilah...abang abang aku ke sekolah dihantar dengan basikal tua nilah...sebab zaman aku dan adik aku kami naik motosikal...
Tok Wan aku pun ada basikal tua ni..dulu beli RM 150. je...sekarang ni kalau dah berkilat dan brand mahal seperti Religh, atau Herculis.ke sampai RM 2,000 pun ada orang jual...basikal antik.huhu...
Sekarang ni Mat Pakistan dok bawa naik basikal ni ..jua kain dalam kampung2..kawan aku ada beli sebiji ..semasa pejabat pos baut tender jua basikal ni...aku cuma pakai moutain bike je...round kat ..kawasan tempat aku..exercise.. la..hehe..

20 comments:

Penulis Rindu said...

naik basikal tua memang best la..

ury said...

Memang best, tapi jaga2 dgn palang kat tengah2 tu... terantuk, sakit oooo...
heheh

Abu Luqman said...

makasih ury

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

yupppp dulu aku punya atuk ade satu.... ade 6 basikal macam ni kat kampung tu dulu salah satunya atuk aku buat angkat buah nenas kat kebun nenasnya.... itu kisah dulu....

Unknown said...

Kenapa basikal ini digelar basikal tua..?? walaupun baru dibeli dari kedai...hmmmm...

Singgah le my page, ya :)

mira_nas said...

huhu,, pernah juga cuba naik basikal tu.. gayat kot

umiawadah said...

ha ha ha time budak-budak dulu pakai basikal abang pergi kedai..tapi yang bestnya bawa sebelah tangan...ganas tak?

Abu Luqman said...

Terima kasih

Afzaniza

Makiko

Mira nas

Yu'Yu said...

kalau blik kg...mesti curi2 bw basikal nenek....kalau nenek npk...........dia mst jeri " basikal akuuuuuuu" hehehe.....seronok2

redzuan ridz said...

ttba teringat lagu basikal tua dr sudirman. agak2 la berpa kelajuan maksimum basikal tua ni aku rasa kalau lumba dengan usain bolt xlepas kot. wakakaka

Anem Arnamee said...

Salam,atok shaye pun ade basikal. erm,aruah atok.huhu

Abu Luqman said...

makasih

Ai yu
riduan
anem arnamee

Pia said...

sy pon dulu2 ms sekolah hari2 arwah ayah gi antar dn amik ngan beskal tua..
brg2 dulu2 dh jadi antik.Tgk jer pinggan-mangkuk nenek beli dulu baru 30 hinggit,la ni depa jual 2-3 ratus..

Encik MamaT said...

laju oo basikal ni.. abah aku ada basikal tua.. yang plantaq lebar tu.. haha... boleh duduk bersila kat belakang

Abu Luqman said...

makasih
piasara ;;; betul tu

che mamat..hang pun ada gak..hehe..la susah nak ada..orang suka curi

Anonymous said...

basikal jer tua tapi laju boleh wat rempit hehe..

jemput sini yer
blog Matdin

ghost said...

makin antik makin mahal...

mana tau beskal nih dipermodenkan penggunaan sebagai alternatif kpd kerakusan taikun minyak skg...

Abu Luqman said...

makasih

matdin

cik biskut

anie said...

tengok basikal ni teringat masa kecik-kecik dulu

shah said...

Basikal tua

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung