Nuffnang

Friday, November 24, 2017

Perghhh !! Pasangan Dilucut Pakaian Kahwin Dalam Trauma


Pasangan Dilucut Pakaian Kahwin Dalam Trauma


image: http://www.mstar.com.my/~/media/upload/2017/11/23/14/23/kahwin.ashx?w=620&h=413&crop=1&/

Paparan skrin video yang tular diambil dari Tribunnews.com

PASANGAN yang 'dihukum' oleh penduduk kampung kerana didakwa melakukan perbuatan tidak senonoh dengan cara membawa mereka berarak sekitar kampung tanpa pakaian selama satu jam akhirnya berkahwin dalam keadaan trauma.
Kisah itu berlaku pada Sabtu, ketika pasangan tersebut masih dalam ikatan pertunangan dengan gambar serta video kejadian telah tular di seluruh negara.
Tetapi kini, sekurang-kurangnya pasangan dari Tangerang, Indonesia ini tidak perlu lagi bimbang tentang tuduhan orang kampung.
Pada Selasa, pasangan ini telah berkahwin di salah sebuah rumah ibu bapa pengantin dalam satu upacara yang mendapat fasiliti polis dan dihadiri oleh polis tempatan.


-foto Instagram @m.sabilul_alif
"Hari ini mereka berkahwin mengikut agama dahulu. Kami akan membantu mereka untuk pernikahan ini didaftarkan oleh negara," kata Ketua Polis Kabupaten Tangerang Sabilul Alif memetik Kompas.
"Sudah tentu, secara psikologi, kedua-duanya masih trauma. Kami berharap perkahwinan ini dapat membantu meringankan beban mereka."
Pasangan tersebut, yang dikenal pasti oleh polis dengan nama R dan MA, sebelum ini belum menetapkan tarikh perkahwinan mereka walaupun merancang berkahwin dalam masa terdekat.
Setelah berdepan banyak kesulitan, mereka memilih untuk segera berkahwin bagi mengelakkan mereka terus berdepan tekanan sosial yang lebih besar.
Enam telah ditangkap kerana melakukan penghinaan awam terhadap pasangan itu pada 11 November lalu dengan yang terkini ditahan adalah ketua kejiranan tempatan.
Setiap daripada mereka boleh menghadapi sekurang-kurangnya lima tahun penjara kerana melakukan serangan.
Kes ini telah mendapat liputan secara meluas di Indonesia selepas beberapa video kejadian tular, menunjukkan sekumpulan penduduk yang marah dan 'menghukum' pasangan berkenaan yang didakwa berkelakuan tidak senonoh.
Pakaian kedua-dua mereka dilucutkan menyebabkan mangsa wanita menangis kerana malu diperlakukan sebegitu. Rayuannya langsung tidak dihiraukan kumpulan tersebut.
Pasangan itu juga dipukul beberapa kali semasa mereka diarak di sekitar kampung, dalam kejadian lebih kurang sejam.
Polis berkata kumpulan terbabit juga sengaja mengambil gambar dan melakukan penghinaan awam sebelum memuat naik rakaman dalam talian.
Sabilul berkata pasangan kekasih itu tidak melakukan perkara tidak senonoh seperti yang didakwa, sebaliknya penduduk kampung salah faham apabila melihat mereka berdua-duaan pada waktu malam.
Sabilul berkata polis masih memburu individu yang terlibat termasuk yang memuat naik rakaman dalam talian.
Perarakan untuk memalukan pelaku zina atau sesiapa yang didapati melakukan hubungan intim sebelum nikah adalah perkara biasa di beberapa bahagian Indonesia, terutama di kawasan luar bandar.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung