Nuffnang

Wednesday, October 2, 2019

Perghh !! ‘Penyewa dari neraka’ memang wujud! Pemilik perlu ‘daki’ timbunan sampah cecah siling nak masuk rumah... siap pakej haiwan, bangkai



‘Penyewa dari neraka’ memang wujud! Pemilik perlu ‘daki’ timbunan sampah cecah siling nak masuk rumah... siap pakej haiwan, bangkai
Keadaan rumah sewa yang kotor selepas ditinggalkan oleh penghuni terakhir. Foto Facebook Hang Dhamin
HABIS jahanam! Rumah yang disewakan tak sesuai lagi digambarkan sebagai ‘tongkang pecah’ mahupun tapak pelupusan sampah, tapi lebih teruk daripada itu.
Melihat keadaan yang begitu teruk itu, pemuda yang berkunjung sendiri ke rumah sewa tersebut menganggap penghuninya seperti ‘penyewa dari neraka’.
Segenap sebuah unit kediaman pangsapuri di Bukit Gedung di Bayan Baru, Pulau Pinang itu dipenuhi timbunan sampah sehingga mencecah siling.
Seorang pengguna Facebook yang berkongsi gambar-gambar dan video mengenai keadaan rumah tersebut pada Isnin sehingga tular memberitahu, unit pangsapuri dua bilik itu adalah milik keluarga rakannya.
Rumah sewa ditinggalkan dipenuhi dengan pelbagai sampah-sarap.
Hanya mahu dikenali sebagai Hang Dhamin, dia berkata ia disewakan pada 2016 kepada seorang ibu yang mencari rumah sewa untuk salah seorang daripada dua anaknya.
Sehubungan itu jelasnya, semua urusan dan kutipan sewa bulanan sebanyak RM350 dikutip daripada ibu penyewa yang tinggal di rumah lain.
“Pada awal mereka menyewa semuanya OK. Rumah dijaga elok dan sewa dibayar lancar. Sehinggalah penyewa meninggal setahun kemudian dan rumah itu dihuni abangnya.
“Bermula dari abang penyewa ambil alih, keadaan rumah semakin teruk dan tak terjaga,” katanya kepada mStar.

Sampah-sarap turut memenuhi bilik air.
Hang Dhamin berkata, keadaan bertambah teruk selepas bapa penyewa meninggal dunia dan sewa rumah mula tidak dibayar sejak akhir 2017.
Keluarga rakannya kemudian meminta rumah tersebut dikosongkan kerana banyak tunggakan serta pelbagai alasan lain, namun penyewa hilang apabila mereka mahu mendapatkan semula kunci rumah dan meminta mereka membaiki kerosakan.
Rumah tu dipenuhi lipas dan semut serta bangkai kucing. Sampah penuh dari ruang tamu hingga ke dalam bilik air hasil dikumpul lebih setahun oleh penyewa. Hari pertama saja dah jumpa banyak tikus.
HANG DHAMIN
“Mak penyewa pula tak mahu beri kerjasama dan susah nak jumpa walaupun datang ke rumah. Ramai penduduk mengadu mengenai keluarga penyewa tetapi tak berani sebab mereka kaki gaduh.
“Keluarga rakan mendapatkan khidmat guaman tahun lalu bagi menyelesaikan kes ini. Bila dah hantar notis, baru ibu penyewa nak beri kerjasama. Laporan polis dibuat atas sebab keselamatan sebelum mengambil semula rumah itu,” ujarnya.
Semasa membersihkan rumah sewa.
Hang Dhamin berkata, proses membersihkan rumah berkenaan mengambil masa enam hari sejak Rabu minggu lalu, hanya untuk kerja-kerja membuang segala sampah-sarap.
“Enam hari ambil masa untuk bersihkan semua sampah dan jumlah sampah yang banyak tu diangkut oleh tujuh lori terbuka (roro). Kami terpaksa panjat dari pintu masuk ke bilik dan bahagian lain kerana timbunan sampah hampir mencecah siling.
“Rumah tu dipenuhi lipas dan semut serta bangkai kucing semasa kami nak kemas. Sampah penuh dari ruang tamu hingga ke dalam bilik air hasil dikumpul lebih setahun oleh penyewa. Hari pertama saja dah jumpa banyak tikus.
“Bayangkanlah, bau busuk bangkai kucing dengan hapak kain basah. Itu belum lagi takungan air busuk dalam tandas. Nak muntah bau,” katanya yang turut sama mengemas rumah tersebut bersama rakan-rakan lain.
Berdasarkan pemerhatian, katanya, penyewa terakhir merupakan peniaga baju bundle kerana banyak pakaian terpakai di dalam rumah tersebut, dan penyewa tidak menghuninya selepas menjadikan ia sebagai stor.
image: https://www.mstar.com.my/lokal/viral/2019/10/02/~/media/e44d5ee99f184fe6a6200d7047267abb.ashx?la=en
Keadaan rumah sebelum dan selepas dibuang sampah-sarap.
Hang Dhamin berkata, kos pembersihan dengan khidmat mengangkut sampah membabitkan tujuh lori sahaja berjumlah RM1,750 terpaksa ditanggung, tidak termasuk upah pekerja.
Di atas inisiatifnya sendiri, postingnya turut disertakan akaun bank sekiranya ada pihak yang sudi menyumbang untuk menampung kos pembersihan dan pembaikan.
“Sumbangan ikhlas buat mereka yang sudi, tak paksa pun. Semua orang ada kesusahan sendiri. Rezeki orang tolong masing-masing.
“Sedih dan kecewa disebabkan rumah yang disewakan elok diperolehi dengan keadaan yang sangat teruk dan rosak semuanya. Rasa trauma nak beri sewa kepada orang lain selepas ini, dah serik,” kata Hang Dhamin.

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung