Paling Banyak Di Terjah Tau !!! Sila Gunakan Fire Fox Atau I E ..kalau Ada Malwira

Saturday, July 31, 2010

Jelajah Bandar Dubai..Bahagian 2

Subhanallah,, Taman tema yang di diami oleh Ikan lumba lumba..

Akuarium Yang Di Bina Di dalam Hotel 6 Binatang.....Hanya untuk Si Jutawan sahaja

Taman Tema Berhampiran Kota Metropolitan Dubai

Pelancung Yang datang Mandi Di Taman Tema , Dubai.

Kota Metropolitan Dubai ,,bagi dunia untuk orang yang cintakan dunia sahaja...

Friday, July 30, 2010

Sambut baik Perkeso jual saham Carlsberg

KUALA LUMPUR, 29 Julai: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyambut baik tindakan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) menjual semula 2,155,700 unit saham dari syarikat arak Carlsberg Brewery Malaysia Berhad.

Pemangku ketuanya, Herman Samsudeen berkata, kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam di Dewan Negara semalam memberikan gambaran positif terhadap tindakan PAS yang selama ini menuntut agar Perkeso menjauhi perniagaan arak demi kepentingan awam yang telah mencarumkan hasil titik peluh mereka yang halal kepada agensi berkenaan.

DPPWP, katanya menyeru agar semua pemegang saham dalam syarikat-syarikat arak dan judi di negara ini mengambil langkah yang sama dengan menjual semua saham dan kepentingan mereka.

“DPPWP juga menyeru kepada kerajaan terutamanya Pakatan Rakyat supaya mengetatkan penguatkuasaan undang-undang penjualan arak agar ianya tidak dijual secara terbuka dan dihadkan kepada bukan Islam sahaja,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya, kewujudan premis penjualan arak serta pemborong juga perlulah dihadkan mengikut keperluan masyarakat setempat dan tidak diluluskan sewenang-wenangnya.

“DPPWP juga terus mendesak agar pihak berkuasa kerajaan tempatan di seluruh negara tidak membenarkan penjualan arak secara terbuka di premis 7 Eleven dan premis peruncitan yang lain,” ujarnya.

Harakahdaily.net



Thursday, July 29, 2010

Keindahan Dubai, Yang Belum Pernah Ku Sampai

Pemandangan Dari Udara Hotel 6 Bintang , Dekat Dubai Beach

Pemandangan Jambatan melintasi laut menyeberang selat ke Hotel,

Reka Bentuk menarik dalam Hotel tersebut

Pemandangan dalam Hotel 6 bintang yang mempunyai Akuarium

Abu Luqman , Bandar Dubai adalah umpama , Mercutanda bandar Metropolitan baru bagi Timur tengah... Ada duit semua boleh buat kan.

Wednesday, July 28, 2010

Hidup dengan lauk kenduri


ku faridah (kanan) menangis sambil memeluk ahli keluarga selepas kembali ke pangkuan keluarga di Kampung Kuala Pueh, Hulu Terengganu semalam.

HULU TERENGGANU - "Setiap hari anak-anak akan tanya, ibu apa lauk kita hari ini dan saya jawab tak ada.

"Hidup kami susah. Anak-anak terpaksa cari rumah yang adakan kenduri. Mereka membawa pulang lauk untuk kami makan sama-sama," demikian kata Ku Faridah Ku Seman, 33, seorang lagi wanita Malaysia yang terpedaya dengan lelaki Lombok dan hanya dapat kembali ke tanah air selepas hampir 10 tahun menderita.

Ku Faridah, seorang janda, mengenali lelaki itu yang bernama Rosman, 35, pada tahun 2000 sewaktu menetap di rumah adiknya di Johor Bahru.

Rosman dikatakan lelaki yang pandai mengambil hati semata-mata kerana dia sering menolong Ku Faridah dan adiknya membayarkan sewa rumah serta membelikan mereka makanan.

Mereka kemudian bercinta dan akhirnya bernikah tanpa restu keluarga di sebuah masjid di Johor Bahru sebelum lari ke Lombok, sebuah wilayah di Mataram, Indonesia.

Pasangan itu pada mulanya hidup bahagia dan dikurniakan tiga orang anak iaitu Mohd. Haikal Daniel, 9, Puteri Balqis, 4 dan Dewi Helen Fiona, 2.

Tuesday, July 27, 2010

Monorel Buatan Malaysia


TREK monorel di persimpangan Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur pasti mencuri tumpuan warga kota walau hanya sesaat. Jika bertuah, antaranya berpeluang melihat tren monorel menyusuri dari dua arah sama ada menuju ke Stesen Titiwangsa atau Stesen KL Sentral. Begitulah fenomena transit awam di Kuala Lumpur yang tersedia kemudahan monorel di bawah operasi KL Monorail dengan perkhidmatan dalam bandar sejauh 8.6 kilometer.

Infomasi :

Namun tidak ramai yang menyedari pengangkutan awam moden itu adalah buatan Malaysia keluaran Scomi Engineering Bhd, penyedia penyelesaian pengangkutan. Kilang monorel yang terletak di Rawang, Selangor.

Kilang pembuatan monorel itu dibangunkan di atas keluasan 15 hektar itu membabitkan perbelanjaan sebanyak RM30 juta.

Menariknya di sini, kawasan kilang terbabit dikelilingi trek sepanjang 1 kilometer bagi memudahkan ujian ke atas monorel dilakukan.Melihat pembuatannya di depan mata jelas membuktikan monorel yang menyusuri kawasan sekitar ibu negara itu adalah buatan tempatan.

Monorel berkenaan direka khusus untuk memenuhi keperluan pengangkutan bandar berkapasiti semasa dan setiap inci komponennya mendapat piawaian antarabangsa dari segi keselamatan, kualiti dan keupayaan. Ia dihasilkan lengkap dengan ciri dan kelebihan bagi mengoptimumkan aliran penumpang dan sistem pengurusan kenderaan (VMS) yang membolehkan pemanduan lebih berkualiti dan lancar.

Ibarat satu kelahiran baru, Scomi Engineering membuktikan negara juga mampu menjadi pembuat monorel dengan standardnya bertaraf antarabangsa. Keupayaan Scomi Engineering bukan sekadar menjadi kebanggaan Kuala Lumpur menerusi KL Monorail, malah mencatat kejayaan menerusi projek di luar negara.

Prototaip ini akan melalui ujian kitaran bagi melihat keberkesanannya terhadap kualiti dan ketahanan komponen dan sistem berkaitan.Selepas melepasi peringkat prototaip, Scomi Engineering akan membuat konsep rekaan mengikut keperluan dan kehendak pelanggan.

Rekaan struktur badan monorel dilakukan teliti menerusi proses gabungan dan kimpalan bagi memastikan setiap komponen mempunyai ketahanan tinggi. Kimpalannya saja diiktiraf antarabangsa daripada Institut Kimpalan (TWI), organisasi penyelidikan dan teknologi dengan kepakaran kimpalan di Cambridge, United Kingdom.

Ujiannya sudah pasti menggunakan trek sejauh 1 kilometer yang mengelilingi kilang pembuatan monorel itu.Difahamkan, setiap komponen yang digunakan untuk membuat monorel berkualiti tinggi dan mempunyai ketahanan di mana jangka hayatnya sehingga 30 tahun.

Sumber : Mstaronline..

Monday, July 26, 2010

Petua Mudah Untuk Panjang Umur


... Petua Mudah Untuk Panjang Umur

Rahsia panjang umur ternyata hanya sesederhana merekahnya sebuah senyuman. Semakin lebar senyum dan semakin dalam lipatan di sekitar mata Anda ketika tersenyum, semakin besar pula kemungkinan Anda untuk hidup lebih lama.

Kaitan antara senyum dan umur panjang ini diungkapkan oleh peneliti dalam riset yang dimuat di jurnal Psychological Science. Temuan baru ini menambah bukti lain bahwa hidup dengan kebahagiaan dan gembira memberi pengaruh kuat bagi kualiti kesehatan dan harapan hidup. Peneliti percaya, lebarnya senyuman dan dalamnya kerutan di sekitar mata adalah cermin positif dari hidup seseorang yang dapat diterjemahkan dalam kesehatan jangka panjang yang lebih baik.

Kesimpulan ini merupakan hasil studi terhadap foto-foto berusia tua. Para ahli dari Wayne State University, Michigan, meneliti 230 gambar pemain liga bisbol yang dicetak dengan data registrasi tahun 1952. Daftar ini memuat semua profil dan statistik pemain, seperti tarikh lahir, berat, status perkahwinan, dan karier. Para ahli lalu membuat peringkat pemain berdasarkan bentuk senyuman. Ada kelompok pemain yang tak tersenyum sama sekali, tersenyum parsial (sebagian otot di sekitar mulut saja yang aktif), serta tersenyum lebar (ditandai tawa lepas dengan gigi yang tampak, pipi yang naik, dan lipatan di sekitar mata). Foto-foto ini lalu dibandingkan dengan usia dan harapan hidup setiap pemain. Hasil analisis menunjukkan, 184 pemain tercatat sudah meninggal. Mereka yang masuk kategori "tanpa senyum" hidup dengan usia rata-rata 72.9 tahun

Di antara kelompok "senyum parsial', harapan hidupnya rata-rata mencapai 75 tahun. Adapun mereka yang senyumnya paling lebar memiliki usia rata-rata 79.9 tahun atau tujuh tahun lebih panjang dari rekannya yang "jarang senyum". Riset juga menemukan bahwa "senyuman palsu" tidak akan memberikan manafaat yang sama karena penambahan angka harapan hidup hanya terlihat pada pemain yang memiliki senyuman asli yang dikenal dengan Duchenne smiles.

Senyuman Duchenne mengaktifkan sekelompok otot di sekitar mulut dan mata. Istilah ini dimunculkan oleh seorang ahli saraf pada abad ke-19. Senyuman ini berbeda dengan senyum palsu yang hanya melibatkan otot di sekitar mulut. Jadi mulai saat ini, tersenyumlah dengan lepas agar Anda tetap sehat dan panjang umur!

Abu Luqman ; Bagi seorang muslim , senyuman adalah sedekah

Sunday, July 25, 2010

Tidak Merokok Antara Petua Ketua Bilal Masjidil Haram Jaga Suara


Ketua Bilal Masjidilharam, di Mekah, Syeikh Ali Al-Muolla bergambar berlatar belakangkan Masjid Negeri semasa mengadakan kunjungan ke Universiti Antarabangsa Al-Madinah (MEDIU) di Shah Alam, hari ini. Beliau berada di Malaysia pada 20-25 Julai ini. - Foto BERNAMA

SHAH ALAM: Tidak merokok merupakan antara rahsia dan petua yang diamalkan oleh Ketua Bilal Masjidilharam, di Mekah Syeikh Ali Al-Muolla menjaga suaranya yang merdu dan menyentuh perasaan setiap kali mengazankan.

Beliau melalui jurubahasanya, Pengurus Besar Universiti Antarabangsa Al Madinah (MEDIU) Bahrudin A. Rahman berkata selain tidak merokok, makanan yang terlalu pedas dan berlemak serta minuman sejuk perlu dielakkan bagi memelihara suara.

"Selain itu, jangan banyak memarahi isteri," katanya berseloroh kepada pemberita selepas melawat MEDIU yang terletak di Plaza Massalam, Seksyen 9 di sini hari ini.

Syeikh Ali, 54, juga berkata beliau mendapati ada bilal di negara ini yang merokok sepanjang kunjungannya bersama keluarga ke Malaysia.

Semasa lawatan ini, beliau turut meluangkan masa mengazan dan menunaikan solat Jumaat di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini.

Bercerita mengenai tugasan bilal pada zaman dahulu dan sekarang, Syeikh Ali berkata sebelum zaman kemajuan teknologi yang mempunyai pembesar suara, bilal Masjidilharam akan mengazan berganti-ganti di enam menara masjid itu.

Sebab itulah, bilal pada zaman dahulu dipilih berdasarkan mereka yang mempunyai suara yang kuat," katanya sambil menambah pada ketika itu ada kira-kira 24 orang bilal berbanding kini 14 orang.

Mengenai perbezaan cara mengazan, Syeikh Ali berkata biasanya di Mekah bilal mengazan dengan menggunakan suara yang kuat dan jelas manakala di Madinah bilal lebih gemar bermain dengan lenggok dan lagu ketika mengazan.

Sementara itu, MEDIU yang dibuka pada 2007 menawarkan pengajian secara maya dan mempunyai penuntut dari serata dunia merangkumi kursus peringkat Sarjana Muda dan Sarjana Muda Ilmu-ilmu Sains Islam, Bahasa Arab dan Teknologi Maklumat.

Pengerusi Majlis MEDIU ialah Putera Dr Bandar Salman Muhammad Al Saud yang juga merupakan Penasihat kepada dua Masjid Suci itu.

Anggota Majlis universiti itu terdiri daripada Imam dan Jurucakap Masjid Nabawi Dr Abdul Bari Awwadh Al Thubaiti dan Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia Datuk Dr Zulkifli A. Hassan. - BERNAMA

Saturday, July 24, 2010

Sudah Jelas Taraf Tak Halalnya,, Pi makan Lagi

INILAH kedai kopitiam yang diserbu pihak berkuasa Jakim kerana disyaki membeli ayam meragukan di Kepong semalam.

Kopitiam beli ayam meragukan KUALA LUMPUR - Sebuah kedai kopitiam terkenal disyaki membeli ayam daripada sebuah pusat penyembelihan ayam yang tidak diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sepanjang menjalankan perniagaan selama ini. Penolong Pengarah Jakim, Mohd. Amri Abdullah berkata, perkara tersebut terbongkar apabila sepasukan pegawai dari Bahagian Hub Halal Jakim, Jabatan Agama Islam Wilayah (Jawi) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan melakukan pemeriksaan di sebuah premis sembelihan ayam di Kepong baru-baru ini dan menemui bukti pembelian ayam oleh kedai kopitiam tersebut. Bagaimanapun, ketika pemeriksaan di kopitiam itu semalam, bukti pembelian di pusat sembelihan tersebut tidak ditemui. "Dipercayai pemilik kopitiam ini telah menghilangkan bukti berkaitan pembelian daripada pusat sembelihan tidak halal itu. "Kita hairan macam mana resit boleh hilang, sedangkan pihak kami ada salinan resit pembelian ayam kedai kopitiam ini," katanya.

Nota : Surat Khabar semalam memaparkan seorang pelajar saman restoran terkenal. kerana dalam makanannya ada kaki katak..eeei ..nak makan lagi ke....sudahlah wahai teman banyak lagi kedai halal yang boleh kita makan, makanannya

Friday, July 23, 2010

Kedunguan Tak Bertepi


Gambar Hisan Je….Jangan Jadi Perangai Beruk

Assalamu'alaikum wrm.

Kadang-kadang terasa letih dgn kehidupan. Rimas dan melajukan kadar denyutan jantung.

Di sana-sini, kebatilan terserlah. Fitnah muncul dgn gayanya yg tersendiri. Dipertahankan habis-habisan.

Muncul golongan-golongan 'pembela' Islam, walhal mereka adalah kuncu-kuncu syaitan.

Ramai pula pengikutnya, kebanyakannya berlatar belakangkan Univ hebat di dunia.

Mereka cerdik di atas scroll ijazah, tetapi dungu dalam memahami ugama.

Ketika org lain sibuk mencipta fesyen pakaian terbaru, mereka ajak org lain jangan pakai seluar dalam! Lebih teruk dari kumpulan beruk-beruk dalam filem Planet Of The Apes.

Lagi memeningkan, golongan penghuni kedai-kedai kopi. Secawan kopi dan sehelai suratkhabar yg dibaca mengambil masa berjam-jam. Bercakap tentang Islam, Malaikat pun 'pening' nak catat.

Cara kehidupan mereka adalah mudah. Ada benda, ada habuan, beres!

Walau sebatang rokok.Walau sehelai kain pelikat.

Hatta, sebungkus nasi berlaukkan ikan termenung pun sudah memadai untuk mereka muncul menjadi hero-hero tua yg akan memberikan sokongan, tenaga dan pemikiran untuk meragukan masyarakat terhadap Islam.

Kitab mereka adalah suratkhabar. Apa kata akhbar, itu lah berita benar. jangan disanggah-sanggah. Sama salahnya seperti menyanggahi kekuatan dan ketulinan Hadith Mutawatir!

Dpd hujung rambut sampai hujung kaki mereka, mereka telah dijajah.Oleh pemimpin korup dan penipu.

Oleh golongan intelektual yg telah merosakkan ilmu-ilmu mereka.

Maka, hadapi mereka dgn ilmu. Nasihatkan mereka supaya memahami Islam yg tulin.

Kalau mereka berlagak dan cakap banyak, lawan mereka habis-habisan, di gelanggang mana pun.

Itulah jihad namanya. Pahala dan ganjarannya adalah Syurga.
Tazkirah Oleh : Ustaz Halim Nasir



Thursday, July 22, 2010

Allah Hu Akhbar, Bukti Kekuasaan Allah..Patung Ciptaan Manusia Terbakar








Pihak Kufar Cuba Membina Patung Yang Seolah sedang berdoa. ke langit

Allah Hu Akhbar, Bukti Kekuasaan Allah.... Pihak kuffar membina patung yang seolah olah berdoa , akhirnya patung tersebut terbakar kena petir...itulah kekuasaan Allah....adakah kamu berfikir...

Wednesday, July 21, 2010

Kacau Apa Sudah Jadi, Kontroversi pembekuan otak


DANILA MEDVEDEV (kiri) melihat unit penyimpanan otak manusia bersuhu rendah sambil disaksikan oleh Innokenty Osadchy.
________________________________________

"SAYA tidak pernah mahu mati lagi...sebab kematian tidak sesuai untuk saya," kata Innokenty Osadchy, 35 tahun. Nasib baik, pegawai pelaburan bank itu yakin dia telah menemui kelemahan daripada kematian.
Osadchy telah bersedia untuk membelanjakan sejumlah wang bagi membekukan otaknya. Tindakan ini dilakukan sementara dia menunggu kecanggihan teknologi masa hadapan yang membolehkannya meneruskan kehidupan. Kaedah itu boleh dilaksanakan setelah otaknya dipindahkan ke dalam sekujur tubuh baru dan dihidupkan semula.
"Mengapa saya perlu mati dalam tempoh beberapa dekad lagi? Saya tidak rasa ini berasas. Bukannya saya akan ada satu lagi kehidupan. Tetapi, ini satu lanjutan kepada kehidupan ini.
"Saya tidak ingin mati. Tidak dalam setahun atau sejuta tahun akan datang," katanya.

Menurut Medvedev, KrioRus telah berusaha menyakinkan para pelanggannya bahawa pembekuan otak merupakan kaedah pemeliharaan yang lebih murah dan selamat.
Kaedah pembekuan manusia sebagai harapan untuk dihidupkan semula pada masa hadapan sebenarnya merupakan satu prosedur haram di Perancis dan di mana-mana negara di dunia. Namun, setakat ini, KrioRus telah menyimpan empat tubuh dan lapan kepala manusia di dalam tong-tong besi berisi cecair nitrogen.

Yuran mahal
"Kita boleh mengeluarkan seseorang daripada proses cryotasis(pemeliharaan organisma hidup menggunakan suhu rendah), panaskannya sedikit demi sedikit dan dengan itu dia akan hidup," tambahnya

Sejak dilancarkan pada tahun 2005, KrioRus telah membina banyak tong besi baru. Ini bagi menampung keperluan 30 orang pelanggannya termasuk Osadchy yang telah memiliki kontrak. Yuran untuk prosedur pembekuan otak ialah RM41,633 manakala pembekuan seluruh tubuh ialah sebanyak RM124,918.
"Semua kos ini perlu dibayar terlebih dahulu. Sebabnya apabila anda mempunyai pelanggan yang merupakan si mati, jadi, anda dikehendaki meminta wang pendahuluan," jelas Medvedev.

Namun, para saintis di bekas institut cryo-biology utama milik Kesatuan Rusia mencemuh prosedur tersebut.
"Mereka menipu orang ramai dan menelan banyak wang. Segala-galanya adalah satu penipuan.
"Biar pun jika anda membekukan satu tubuh hidup yang sihat, mustahil ia masih hidup sepenuhnya selepas dicairkan. Hari ini, kita langsung tidak boleh beku atau memulihara organ manusia kecuali sel-sel tubuh," kata Valentin Grishenko, pengarah institut yang kini berpangkalan di Ukraine.

Abu Luqman : Manusia telah melangkaui pemikiran mereka dengan melakukan perkara perkara yang bertentangan dengan norma norma kehidupan.

Tuesday, July 20, 2010

Bagaimana Hasil Orang Kampung Nak Laku ?






salam buat semua..maaf lambat posting

Baru baru ni penulis telah bertandang ke Pengkalan hulu Perak dan masuk ke sempadan Thailand..Jajahan yang berdekatan dengan Pengkalan Hulu ialah Betung Thailand..tempat nya menarik untuk dilawati..
Apa yang menyedihkan di sini ialah segala hasil buah buahan mudah je masuk dari Thailand...bayangkan buah durian , petai dan hasil buah kayu yang lain dibawa masuk ke Negara kita. berlori lori . dah di bawa masuk dengan kadar harga yang cukup murah , penulis sempat bertanya kepada penjual dari Thailand berapa harganya "

Durian kampung sekilo baru RM 1.20 ,dijual di pasar malam RM 3.00 sekio
Durian Kahwin atau baka baik Harga RM 2.30 se kg , dijual kat pasaran RM 5.00 sekg
Petai 100 baru RM 25, kat pasar malam sepapan RM 0.40 hingga 0.60 sen
Manggis sekilo RM 1.00 ,kat pasar malam RM 2.50 hingga RM 3.00.

Dalam fikiran penulis, sebab tulah orang kampung mengeluh hasil kebun tak laku, murah pula, kerana peraih atau orang tengah lebih suka beli buah dari Thailand..kerana murah serta tak payah masuk ke Thailand ,, mereka datang kat pintu sempadan je..kesihan orang kampung ye....dah lah harga murah kat kebun...mereka masuk mudah je kat Malaysia..boh minyak penuh pulak tu....geram je tengok...sebab minyak kat Thailand Rm 2.70 , itu yang murah...do someting..tak sabar nak tunggu 1 ogos nie..lama dah depa dok kaut untung kat Malaysia ni..

Monday, July 19, 2010

Tokyo, Bandaraya Termahal Di Dunia


Kos sara hidup tertinggi di dunia

Mengikut cerita Mohd Hafiz Bin Abdul Kadir , seorang rakyat Malaysia yang bekerja dan tinggal di Tokyo, menyatakan bahawa Kos untuk menyewa sebuah apartmen adalah sebanyak RM 3000 sebulan. Kos gaji yang diterimanya sebulan , tidak mampu untuk membayar sewa apartmen, jawabnya kena kongsilah dengan kawan kawan.

Menurut ECA International dan Business Week, bandaraya termahal untuk diduduki ialah Tokyo, Jepun. Pertama kali diumumkan ialah pada tahun 2005.
Ketinggian nilai hidup di Tokyo dapat dilihat melalui kos sara hidup asanya seperti

Makan Tengah hari AS$ 18.00 ( RM 57.70 ) seorang
Sekilogram beras beharga AS$8.47 ( RM27.15 ) sekilo kalau 10 Kg RM 275.25 perghh
Sedozen telur beharga AS$ 3.37 ( RM 12.1)
Tiket Wayang AS$6.72 (Rm 41.70)
Makan Tengah hari di Restoran AS$ 33.00 ( RM 105.80)
Secawan Kopi RM 15.00
Sebiji Manggis beharga RM 6.00
Menyewa sekeping DVD berharga AS$ 8.00 ( RM25.60 )
Seluar Jean berharga AS$150.00 ( RM 480.80 ) tak pakai lah minah dan mat kita..

Ketika tinggal disana ramai pelajar dan pekerja dari negara luar memilih untuk memasak sendiri setiap hari, bagi meneruskan kehidupan di kota Tokyo..Tetapi pendapatan penduduk di Tokyo pun agak tinggi , sehubungan itu walaupun kos sara hidup tinggi, mereka masih mampu untuk menampung perbelanjaan seharian.

Berbeza kita dikampung..telur ayam diambil dalam reban ,dibasuh pulak tuuu... pucuk paku , pucuk ubi kat belakang rumah je, beras sekilo baru RM 2.40 je yang murah RM 1.60 ,,memadailah sekadar hidup di kampung..apakan daya sahabat kita kena belajar dan bekerja kat sana kan..mereka harus meneruskan kelangsungan kehidupan ini dengan penuh berhemah, demi untuk mencapai cita cita.

Sunday, July 18, 2010

Haram pakai jersi lambang salib


KUALA LUMPUR – Pemakaian jersi bola sepak atau sebarang pakaian yang memiliki lambang salib, jenama arak dan imej syaitan adalah haram hukumnya dan boleh menjurus kepada perbuatan syirik.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot berkata, perkara tersebut ditegah oleh Islam dan perbuatan mengabaikan hukum yang sudah jelas boleh membawa umat Islam ke arah syirik.

Beliau berkata, memakai baju seperti itu walau apapun alasannya menunjukkan umat Islam seolah-olah mengagung-agungkan dan memuliakan lambang agama lain.

“Semua mengetahui hukum ini dengan jelas, ia adalah haram dan jangan beri alasan untuk menghalalkan perkara tersebut.

“Dalam hal ini, Islam tidak ada kompromi sama ada ia dibuat atas nama hiburan, fesyen mahupun sukan,” ujarnya ketika dihubungi Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Beliau mengulas trend menyarung jersi di kalangan remaja dan golongan dewasa masa kini yang secara terang-terangan memiliki lambang salib atau jenama arak di baju mereka.

Trend itu sudah agak lama berlaku di negara ini namun semakin popular semenjak demam Piala Dunia melanda bermula awal tahun ini.

Antara jersi pasukan negara atau kelab yang tertera lambang salib atau imej syaitan adalah Brazil, Portugal, Sweden dan Norway, Manchester United dan Barcelona.

Nada yang sama turut diluahkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau berkata, perbuatan memakai baju seperti itu hanya menjurus ke arah dosa dan boleh mengakibatkan syirik kepada Allah.

Jelasnya, pakaian yang mempamerkan lambang agama lain mahupun mempunyai imej syaitan dan jenama arak dilihat seperti mengangkat martabat lambang itu lebih tinggi berbanding Islam.

Menurut Harussani, Islam tidak menghalang umatnya untuk berfesyen atau bersukan namun ia perlu dilakukan dalam ruang lingkup syarak seperti menutup aurat dan tidak membazir.

Friday, July 16, 2010

Garam , Walau Pun Masin Kau Amat Berguna





Inilah caranya para petani mengusahakan garam secara tradisional sejak hampir 100 tahun lepas di Kampung Keresik, Pattani. - Foto BERNAMA

PATTANI, THAILAND: Sebagai antara negara pengeluar padi utama di dunia, bendang padi sudah tentulah menjadi pemandangan biasa di Thailand.
Bagaimanapun di Pattani, selatan Thailand, penduduk tetap turun ke bendang tetapi yang diusahakan ialah garam.
Di sini proses menghasilkan garam masih dilakukan secara tradisional dengan menggunakan air laut sebagai bahan utama mengeluarkan garam berbuku (garam jantan) yang dihasilkan dalam petak sawah.
Sekurang-kurangnya 10 buah kampung di wilayah ini mengusahakan bendang garam dengan keluasan tanah lebih 2,000 rai (satu rai bersamaan 0.2 hektar).

BAGAIMANA GARAM DIHASILKAN
Menurut pengusaha bendang garam di Kampung Lamdok, Bisim Mamat, 45, proses menghasilkan garam perlu dilakukan ketika musim kemarau. Proses menghasilkan garam dari air laut diusahakan secara tradisional sejak hampir 100 tahun lepas.
Sebelum air laut dimasukkan ke kawasan petak yang dikhaskan untuk menghasilkan garam, air berkenaan perlu terlebih dahulu dijernihkan hampir sebulan di dalam satu kawasan petak sawah yang lain tetapi berdekatan dengan petak yang bakal menghasilkan garam.

"Setelah sebulan air laut dijernihkan, barulah dilepaskan ke petak bendang yang bakal menghasilkan garam dan dibiarkan selama seminggu sekurang-kurangnya," katanya.

PETAK GARAM
Pengusaha garam di wilayah ini hanya menggunakan alat penarik seakan-akan cangkul lebar yang diperbuat daripada papan untuk mengumpulkan garam yang masih terendam air di dalam kawasan petak sawah.
Menurut seorang pengusaha di Kampung Kuing, Pattani, Ismail Ahmad, 50, jika hujan lebat berlaku, penghasilan garam akan terbantut dan berkurangan kerana kepingan garam di permukaan air dan di dasar bendang akan hancur, tetapi jika cuaca panas garam terhasil dengan banyak.
Bagi setiap petak hampir 10 x 20 meter luas, pengusaha garam mampu menghasilkan hampir 50 kilogram garam buku yang bersih, dijual dengan harga RM1 segantang.

UBAT KESIHATAN
Seorang lagi pengusaha bendang garam Abdul Kadir Nik, 60, berkata garam dari air laut ini dipercayai mampu menjadi ubat tradisional terutama untuk penyakit kulit.
Beliau yang merupakan generasi kedua mengusahakan bendang garam ini juga yakin perusahaan garam daripada air laut ini mampu bertahan lebih lama.
Menurut Abdul Kadir, ramai pelawat dan pelancong yang datang ke kawasan bendang garam di sini dan membelinya untuk dibawa pulang dalam kadar yang banyak kerana mahu dicampur menjadi ramuan ubat pada sabun mandi bagi tujuan melicinkan kulit serta menghindarkan penyakit kulit.
"Ada pengusaha alat kecantikan dari Malaysia yang menghasilkan bahan mencuci badan untuk kaum wanita menggunakan garam yang dihasilkan di sini sebagai bahan campuran di dalam produk keluaran mereka," katanya.

Wednesday, July 14, 2010

Wah Syarikat Petrol , Buraq Oil Pun Ada



Salam buat semua..

Hari Nie penulis memaparkan kedai minyak petrol , guna jenama Buraq Oil..dulu kedai ni kedai caltex...untuk makluman tua/puan adik kakak kedai buraq oil ini terletak di Utara Pulau Pinang...Abu luqman telah jalan jalan seluruh utara dan tengah Malaysia baru jumpa ni yang satu ..kalau tuan/puan adik kakak dah jumpa tak tahu le...Bagi tahu ye kat mana...mengikut tuan punya kedai Konsortium Syarikat Petrol ini nak buka 200 petrol pump kat Malaysia nie.. sape ada tanah boleh lah join.

Tuesday, July 13, 2010

ESQ..Kita Perlu Akur Dengan Pandangan Majlis Fatwa


Salam buat semua,

Langkah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan ( MAWIP) mengharamkan modul program motivasi anjuran ESQ Leadership Center Sdn Bhd bukanlah sesuatu yang mengejutkan jika pelbagai cerita dan kontroversi mengenai kandungan kursus kenndalian syarikat tersebut.

ESQ diasaskan oleh DR Ari Gunanjar Agustian,dari Indonesia ,sehingga kini dilaporkan lebih 65,000 orang termasuk orang kenamaan. tokoh agama, korporat dan pegawai kerajaan.Penulis juga pernah menghadiri kursus kenndalian syarikat tersebut.

Panel Kajian Akidah JAKIM di fahamkan mengadakan empat mesyuarat khas pada 28 ogos 2008, 14 okt 2008, 27,28 Nov 2008 dan 10 feb 2009 bagi membincangkan isi kandongan Modul latihan ESQ. Selain daripada itu Institut Kefahaman Islam Malaysia melakukan kajian terhadap Modul tersebut pada awal tahun lalu dan berpendapat ia tidak sesuai dilaksanakan di kalangan masyarakat umum , kerana :

1. Mendukung fahaman Liberalisme : iaitu memahami/mentafsir nas-nas agama (al-Quran dan as-Sunnah) secara bebas, dan faham Pluralisme agama ; iaitu fahaman yang mengajarkan semua agama adalah sama dan benar. Kedua-dua fahaman ini adalah sesat dan boleh membawa kepada kekufuran.
2. Mendakwa bahawa Nabi mencapai kebenaran melalui pengalaman dan pencarian. Ini bercanggah dengan akidah Islam tentang Nabi dan Rasul. Menurut akidah Ahli Sunnah Wa Jamaah, kenabian dan kerasulan adalah semata-mata pilihan Allah S.W.T (al-Isthifaiyayah) dan bukan sesuatu yang boleh diusahakan (al-Kasbiyyah)
3. Menekankan konsep “suara hati” atau “conscience” sebagai sumber rujukan utama dalam menentukan baik dan buruk sesuatu perbuatan. Konsep suara hati (conscience) adalah ajaran paling suci dalam agama Kristian. The Oxford Dictionary of World Religion menyebut : “In the main forms of Christianity, conscience is the absolutely invioable and sacrosanct centre of the person as human as responsible for her or his decisions”.
4. Menjadikan logik sebagai sumber rujukan utama. Ini bertentangan dengan akidah Islam yang menetapkan bahawa al-Quran dan as-Sunnah sebagai rujukan utama.
5. Mengingkari mukjizat dan menganggapnya tidak dapat diterima oleh akal dan tidak sesuai dengan zaman sekarang yang serba logis.
6. Mengingkari mukjizat adalah kufur dengan ijmak ulama’ ; kerana ia bermakna mengingkari nas-nas al-Quran dan Hadth Mutawatir yang mensabitkan mukjizat bagi Nabi A.S.
7 ESQ Sebagai satu kursus penyucian diri dengan kenyataan moderator ESQ, pada hari ini, kamu telah dimuliakan sama seperti Nabi dan orang yang mulia : Ia mirip dengan konsep agama Kristian.
8. Pendekatan meggunakan penemuan sains bagi membuktikan kebenaran Al Quran tidak sesuai kepada umat Islam tetapi hanya sesuai kepada bukan Islam dan golongan yang tidak mendapat pendedahan agama.
9. Pendekatan meluahkan rasa hati secara histerikal, khususnya ketika memohon ampun kepada Allah dikhalayak ramai.
10. Muzik latar yang senantiasa digunakan walaupun ketika berdoa, bersujud dan melakukan aktiviti.
11. Kosnya pun terlalu tinggi antara RM 300 hingga RM 1000 seorang ,tidak mampu untuk kumpulan sasaran berpendapatan sederhana dan kebawah. Kalau penulis pun tidak mampu.

12. Adalah lebih afdal (baik) kita pergi kuliah mingguan dekat surau atau masjid dengan membuka kitab, mengadap tuan guru yang muktabar, ada tuan guru yang muktabar dekat tempat Tuan,puan carilah demi untuk habuan kita disana. kita boleh mnghadiahkan wang tersebut kepada tuan guru kita..wallah hu aklam.

Artikel ini adalah suntingan dari tulisan dari Datuk Haji Wan Zahidi bin Wan Teh (Mufti Wilayah Persekutuan) serta artikel dari yang dirujuk dari pelbagai sumber dan tuan /puan boleh merujuk dalam fatwa JAKIM, Ustaz Zaruddin.

Sunday, July 11, 2010

Kalau Nak Makan Nasi Tandori ,Pak Arab Macam Ni La





Salam buat semua..nampak macam sedap je..memang sedap..sebab dah makan..ini yang ori punya dari arab ...chef dia yang masak...umph...kalau nak tahu ..pak arab suka makan makanan yang panas panas beserta daging yang di panggang ,sebab ia bakar kolestrol terlebih dahulu..

Saturday, July 10, 2010

Kelajuan Yang Membunuh Diri Sendiri Dan Orang Lain







The Honda rider was traveling at such a 'very high speed', his reaction time was not sufficient enough to avoid this accident. Swedish Police estimate a speed of ~250 KM/h (155 mph) before the bike hit the slow moving car side-on at an intersection. At that speed, they predicted that the rider's reaction time (once the vehicle came into view) wasn't sufficient enough for him to even apply the brakes. The car had two passengers and the bike rider was found INSIDE the car with them. The Volkswagen actually flipped over from the force of impact and landed 10 feet from where the collision took place.

All three involved (two in car and rider) were killed instantly. This graphic demonstration was placed at the Stockholm Motorcycle Fair by the Swedish Police and Road Safety Department. The sign above the display also noted that the rider had only recently obtained his license.

At 250 KM (155 mph) the operator is traveling at 227 feet per second. With normal reaction time to SEE-DECIDE-REACT of 1.6 seconds the above operator would have traveled over 363 feet while making a decision on what actions to take. In this incident the Swedish police indicate that no actions were taken.

Thursday, July 8, 2010

Wah Pokok Tamar Berbuah Di Bandar Butterworth






salam buat semua...Penulis telah singgah kat kedai makan ,di Butterworth baru baru ini ..semasa kena teh tarik ..Abu Luqman telah terlihat pohon pokok kurma..usa punya usar ternampak pokok buah tamar ada 4 tandan ..dalam hati menyebut..subhanallah..kat Penang pun jadi buah Tamar..
Penulis berbual dengan tuan kedai..katanya pokok ni dah berbuah 3 tahun , kalau nak makan bulan 8 ni mai makan la buah tamar kat kedai dia..

Wednesday, July 7, 2010

Mahukah Anda Berenang Di Atas Tingkat 55, Kondominium Mewah


Singapura, para pekerja sedang giat menyiapkan projek kondominium 55 tingkat yang mempunyai kolam renang, Cantik tak

Pembinaan sedang giat dilakukan di sebelah, eye of Singapore.


Gambar pemandangan di hadapan Kondominium 55 tingkat,di Singapura


Hebat seorang pemilik kondominium , sedang berenang melintasi kolam di atas Kondominium .


Pemandangan gambar kolam renang ,dihiasi pokok palm dan tempat rehat.. Itulah syurga dunia bagi orang yang hanya hidup untuk mengingati dunia sahaja.

Tuesday, July 6, 2010

Bekas Juara Tinju Dunia Menagis Di Raudah, Masjid Al Nabawi, Madinah



TYSON dengan pakaian ihram bersiap untuk ke Makkah bagi menunaikan umrah, semalam.

Bekas juara tinju heavyweight dunia, Mike Tyson, kelihatan menangis ketika berada Raudah semalam dan menganggap dirinya bertuah kerana berada di satu daripada taman syurga.

Lawatan Tyson ke Arab Saudi untuk mengerjakan umrah ditemani Ketua Persatuan Dakwah Kanada, Shahzad Muhammad.

Kata Shahzad, Tyson menjadi begitu emosional ketika mengucapkan salam kepada Rasulullah (SAW) “Dia menangis lebih setengah jam ketika berdiri di depan makam Nabi sambil mengangkat tangannya.

“Tyson terus berada di kawasan Raudah selama beberapa jam untuk bersolat, membaca al-Quran dan berzikir,” katanya, semalam.

Dia kemudian menukar pakaian untuk mengenakan ihram sebagai persediaan mengerjakan umrah.

Sementara itu, kedatangan Tyson menarik perhatian orang ramai yang berpusu-pusu untuk melihatnya dari dekat.

Sesetengah pihak sanggup menunggu berjam-jam di hotel didiaminya berhampiran Masjid Nabawi semata-mata mahu mengambil gambarnya.

Malah, dia terpaksa diiring pengawal keselamatan untuk ke masjid bagi menunaikan solat Zuhur kerana orang terlalu ramai berada di laluan berkenaan.

Tindakan Tyson mengenakan tutup kepala bagi mengelak daripada dikenali juga gagal dan dia terus diekori peminatnya.

Tyson berkata, dia memang gembira diterima baik orang ramai di Tanah Suci.

“Cuma, saya harap tidak diganggu dan biarkan saya menikmati pengalaman beribadah di sini,” katanya.

Selain Masjid Nabawi, Tyson turut meluangkan masa menziarahi Masjid Quba, Masjid Qiblatain (Masjid Dua Kiblat) dan Universiti Islam Madinah. Tyson memeluk Islam ketika di penjara selepas didapati bersalah mencabul kehormatan seorang model kulit hitam.

Ketika berada di Kazakhstan minggu lalu, bekas peninju itu berkata, dia amat takut kepada Allah. - Agensi/ Sedaka Sejahtera..

Monday, July 5, 2010

Gempar ikan berwajah manusia


GAMBAR (dalam bulatan) menunjukkan seekor ikan kap milik Brenda O'Sullivan yang memiliki wajah seperti manusia.

DAGENHAM - Seekor ikan peliharaan di Britain menggemparkan pemiliknya kerana memiliki wajah seperti manusia, lapor sebuah akhbar semalam.

Ikan kap itu dibela seorang lelaki, Brendan O'Sullivan di sebuah kolam di rumahnya di sini. Lelaki berusia 44 tahun itu membeli ikan tersebut lima bulan lalu tetapi dia mula mengetahui ia memiliki tanda seperti mulut, hidung dan mata manusia baru-baru ini.

"Hanya pada minggu lalu ketika saya berjemur di belakang rumah saya, saya memerhati ke dalam kolam dan melihat ikan tersebut berenang ke arah saya," kata Brendan.

"Saya kemudian terkejut. Ia memiliki tanda seperti dua mata, hidung dan mulut. Pada mulanya, saya ingat saya mengalami halusinasi," tambahnya.

Ekoran keunikan itu, ikan kap milik lelaki berkenaan kini dianggarkan berharga £40,000 (RM196,067). - Agensi/kosmo

Sunday, July 4, 2010

Haruskah Kita Amalkan Budaya Mengampu


Salam buat semua, buat masa ini Abu Loqman sebuk sikit .. n3 pun tak berapa kemaih.. sebab sebuk buat dengan perkara yang lain... hari ini n3 Abu Luqman mudah je.. Haruskah kite amalakan budaya mengampu atau bodek membodek....

Budaya bodek...mengapa manusia suka bodek membodek..akibat dari kebodekanya banyak perkara boleh berlaku
1..dia berjaya dalam hidup dia sendiri (selfish).
2.. orang lain merana kerana dia
3.. kaki bodek nie bukan kira tempat .tak kira dimana jua dia nak bodek.
4.. kaki ampu yang paling menyampah ialah pengampu politik....pergh...mcm mcm dilakukannya. Apa yang orang politik cakap semuanya baguih..tanpa usul periksa dulu
5.. Kat pejabat kalau bodek bos..sedia puji bos je...bos bos bos..bag bos pun diangkatnya. yang paling tak tahan anak bos pun kena amik kat sekolah.
6..yang paling best ialah bodek kerana cinta...semuanya indah dalam bercinta...hehehe

Sekian ,,jadikanlah diri anda sebagai insan yang bertaqwa...

Friday, July 2, 2010

Jadilah Orang Yang Tidak Buta


Buta bukan sebarang buta.

Buta penglihatan, itu biasa dilihat. Ujian ALLAH atas hamba-hambaNya. Ada yg buta sejak lahir. Ada yg buta setelah mengecapi kehidupan ini. Ada yg kerana sakit, ada juga kerana sesuatu kemalangan.

Buta huruf. Juga biasa ditemui. Tak dapat nak habiskan pengajian. Jepun masuk Tanah Melayu. Bagero punya Jepun!

Buta perut. Boleh tahan juga istilahnya. Mungkin tak da hati dan perut. Tak da perasaan.

Satu lagi. Buta kayu. Yang ini agak bahaya. Jahil, bodoh dan jadi pak turut, dan Yang paling tak reti ialah buta kayu...buta kayu ialah orang yang tidak tahu apa erti nilai kehidupan.

Yang paling malang sekali ialah orang yang perangai membabi buta ..mungkin bahasa tak sedap..perangai atau feel membabi buta selalunya ada pada orang yang kurang / cetek sikit pemikirannya..segala tindakan tidak difikirkan terlebih dahulu..ikut dan je ( pantas melakukannya)

Rumah Rehat Muslim

Rumah Rehat Muslim

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung