GEORGETOWN - Seorang broker tanah melecur di bahagian kepala dan badan selepas dibakar ketika sedang membuang air di dalam sebuah tandas pusat membeli belah di sini malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10.05 malam itu, mangsa yang berusia 56 tahun dikatakan dibaling dengan sehelai kain yang bercampur petrol sehingga menyebabkan hampir 60 peratus badannya melecur.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, orang ramai yang mendengar mangsa meronta akibat kejadian itu bertindak membantu mangsa memadam api yang sedang mebakar tubuhnya.

Menurutnya, mangsa tidak mengetahui angkara siapa yang menyebabkan api tiba-tiba menyala di bahagian tubuhnya berikutan ketika kejadian dia berada di dalam tandas dan pintu bertutup.

"Mangsa yang melecur teruk di kejarkan ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk menerima rawatan dan dia dilaporkan dalam keadaan kritikal dan tidak sedarkan diri.

"Kita masih menyiasat motif si pelaku dan percaya ia dilakukan oleh seorang lelaki yang masuk ke dalam tandas tiga minit lebih awal daripada m angsa,"katanya.

Menurutnya, suspek yang memakai topi keledar itu dilihat berlari keluar daripada tandas berkenaan dengan membawa beg yang dipercayai milik mangsa.

Mior Farid berkata, polis sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) berhampiran tempat kejadian bagi mengenal pasti suspek yang terlibat.

"Siasatan lanjut masih dijalankan dan kes akan disiasat mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh.

"Sabit kesalahan boleh dikenakan penjara sehingga 20 tahun jika didapati bersalah," katanya.