Nuffnang

Thursday, May 5, 2016

Berita Bergambar Kembara Musafir Ke Tanah Suci : Hari ke 13 KMU Monywa - Kalay

Hari ke 13 KMU
Monywa - Kalay
230km
Kita merancang. Namun..Allah adalah sebaik2 perancang.
Semlm baru saya bg tau.. di Myanmar, GPS tak brp boleh detect jln2nya. So..tak boleh rely 100% on gps. Jd..sbg persediaan..pagi td, saya suruh ejen utk buat plan & check point utk kami guna. Ejen pun buat & pesan kpd saya.. apapun, tanya & pergi pekan Gan Gaw sebelum terus ke destinasi hari ni iaitu Kalay.
Pagi td sy tolak lewat 10 minit dr sahabat2 yg lain. Bila nak bergerak saja..tgok gps x dpt detect pekan Gan Gaw. Saya pun bertanya pd Pak Guard.ke mana arah yg diikuti oleh sahabat2 saya. Pak Guard kata sebelah kiri..Saya pun ikut kiri tp rasa tak sdp hati.
Saya berhenti 6 kali bertanya & semua kata jln yg diikuti betul utk ke Gan Gaw. Lepas jumpa Aswade dgn kapcainya.. baru saya yakin jln betul. Aswade spt biasa suruh potong & jln dulu.
Perjalanan sejauh 30km dr hotel, jlnnya besar & elok. Lepas tu..jln mulai kecil & sunyi. Kiri kanan hutan. Jln spt ini lbh kurang 20km. Lepas tu..jlnnya offroad. Hati saya dah rasa lain mcm sbb off road ni amat sukar utk dilalui oleh DP bike yg besar mcm GS..apalagi GS yg fully loaded. Jumpa org saja ..sy tanya..betul ke jln ni ke Gan Gaw.. semua org yg saya tanya kata betul & suruh jln terus. Semua jenis jln saya jumpa..Dr Batu2 gravel yg besar..yg kecil..pasir keras..pasir lembut.. becak/ lecah yg licin ..bukit/ gunung yg tinggi etc etc... Allah saja yg tau perasaan saya pd masa tu.. saya tak putus2 berdoa & bergantung hrp kpd Allah SWT supaya saya tak jatuh & selamat. Kalau jatuh di batu besar..confirm cedera & kalau jatuh di becak..siapa yg nak tolong saya angkat motor gs 1200 yg fully loaded di becak yg licin.
Pengalaman ride off road dgn GS di Mat Daling & GSA di Kuala Mu membantu sy utk build up confidence masa ride td. Tp..semasa ride di Mat Daling & Kuala Mu..ride ramai2 & dlm Msia..kalau jatuh..ada kwn2 tolong angkat motor sama2 & kalau ada masalah.. boleh ckp melayu atau bahasa yg difahami. Tadi saya ride sorang2 & di negara org. Allahu Rabbi.. Allah saja yg tau mcm mana sy control diri utk complete ride tersebut.
Tgh ride dlm off road tu.. tiba2 start hujan rintik. Alamak.. dah start gelabah. Kalau hujan lebat ni..masak saya dlm hutan sorang2. Nak minum air & buang air pun tak sempat & tak mau berhenti sbb takut hujan. Nak sampai keluar ke jln tar secepat yg boleh.
Perjalanan off road yg sy lalui td lebih kurang 150km. Fully off road dlm 120km. Lepas 120km tu..mula jumpa jln tar. Punya la happy & lega & dah boleh senyum sbb dah start hujan rintik2. Tiba2 jumpa off road lg. Allah.... off road lg. Bila nak habis niiii... lepas tu jumpa jln tar & off road kembali. Ini berlaku sejauh lebih kurang 30km.
Sehinggalah sampai ke friendship bridge..baru lah habis offroad. Saya pun tanya officer yg bertugas di situ..Dia boleh ckp English sikit2 .Ke mana arah utk pergi ke Gan Gaw & seterusnya ke Kalay. Officer tu kata.. saya akan sampai Kalay dulu. Dah tak pyh pergi Gan Gaw. Saya tanya sbb apa?. Officer tu kata..saya ikut jln bawah..Jln lain. Jln yg masih belum siap. Baru nak buat. Saya save lebih drpd 100km drpd jln asal yg di plan oleh ejen kami tu. Allahu Akbar.. Patut la jln nya ngeri habis. Dan patut la org2 yg saya tanya kata jln yg saya ikut betul utk ke Gan Gaw sbb memang ada 2 jln..1 jln elok tp jauh..1 lg jln offroad tp dekat.
Saya sampai di hotel lebih kurang pkl 2 pm. Hotel yg disediakan oleh ejen adalah Majesty Hotel. Selesa. Alhamdulillah. Rupanya Aswade pun ikut yg saya ikut. Jln salah..hahaha. Cuma Aswade lebih mudah sikit dr saya sbb bawa kapcai yg kecil & ringan tp still bahaya. Aswade sampai hotel pkl 3.30pm.
Saya ingin ucapkan t.ksh kpd semua termasuk sahabat2 fb dlm ni yg tak putus2 mendoakan keselamatan kami dlm KMU ini.
Alhamdulillah..Hj Jihad & Hj Amin yg ikut jln yg betul yg ejen kami plan pun dah sampai ke hotel pd pkl 5.30pm td.
Setakat ini catatan saya pd hari ini. InsyaaAllah.. esok, kami akan mula masuk India. Doakan keselamatan kami & segala urusan dipermudahkan olehNya. Aamiin.


Map Lakaran sebelum bertolak


antara ahli kumpulan KMU


Off Road Yg sukar



Jalan Myanmar ke India


Hotel Tempat kami berteduh


Teman Bad , Hj Aswadee


Hj Aswadee


Kumpulan KMU


Ahli Kumpulan KMU 


Tayar Aswadee Ditukar.




No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung