Nuffnang

Friday, July 24, 2020

Tediaa !! Mural dipadam, bukan semangat! Tiga anak muda ‘kembalikan’ potret gergasi Dr Noor Hisham kepada orang ramai - “Harap dapat duduk semeja...”


Mural dipadam, bukan semangat! Tiga anak muda ‘kembalikan’ potret gergasi Dr Noor Hisham kepada orang ramai - “Harap dapat duduk semeja...”

Tiga anak muda menghasilkan mural bagi menghargai petugas barisan hadapan yang memerangi wabak Covid-19. Foto Bernama/ihsan Muhammad Suhaimi Ali

INSIDEN lukisan mural potret gergasi pemimpin negara yang diconteng dengan cat merah tidak mematahkan semangat tiga anak muda yang menghasilkan karya itu.

Buktinya, satu lagi mural potret gergasi dilukis oleh mereka dan kali ini membawa semangat petugas barisan hadapan (frontliners) yang memerangi wabak Covid-19.

Terletak di dinding bangunan rumah kedai dekat sebuah restoran di Seksyen 4 di Kota Damansara, Selangor, lukisan mural tersebut memaparkan potret gergasi Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah bersama beberapa petugas barisan hadapan.

Salah seorang pelukis mural berkenaan, Muhammad Suhaimi Ali memberitahu bahawa projek tersebut ditawarkan oleh pemilik restoran, kira-kira seminggu sebelum kejadian lukisan mural mereka diconteng oleh individu tidak bertanggungjawab.



Proses untuk menyiapkan mural mengambil masa kira-kira seminggu.

"Mural ini sebagai penghargaan kepada petugas barisan hadapan, bertemakan 'Terima Kasih Frontliners'. Kami ambil masa kira-kira seminggu untuk menyiapkannya.

"Ini juga membuktikan bahawa kami lebih bersemangat untuk terus menghasikan karya seni menerusi lukisan mural yang lebih besar," kata pemuda berusia 27 tahun itu kepada mStar.

Muhammd Suhaimi yang melukis bersama dua rakannya, Muhamad Firdaus Nordin, 26, dan Abdul Hadi Ramli, 27, berkata, mural tersebut berukuran 16 kaki (4.9 meter) dan lebar 35 kaki (10.7 meter).

"Selain Dr Noor Hisham, terdapat lapan lagi frontliners iaitu petugas kesihatan termasuk doktor dan jururawat, polis, tentera, bomba dan penghantar makanan.

"Saya melukis potret Dr Noor Hisham, anggota bomba dan penghantar makanan," katanya yang menjadi pelukis mural sejak empat tahun lalu.



Muhammad Suhaimi ketika menghasilkan mural Yang di-Pertuan Agong (kiri) dan Dr Noor Hisham.

Anak kelahiran Seberang Takir, Kuala Terengganu di Terengganu itu bagaimanapun memberitahu, walaupun lukisan telah siap sepenuhnya, terdapat pembaharuan akan dibuat pada mural tersebut.

Muhammad Suhaimi yang telah melukis lebih 200 mural di seluruh negara itu memberitahu, menerusi perbincangan bersama pelanggannya, potret anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) akan ditambah pada mural berkenaan.

"Ini akan menjadi 10 frontliners kesemuanya termasuk Dr Noor Hisham. InsyaAllah, ia akan dilakukan seawal-awalnya pada minggu hadapan," katanya.



Orang awam mengabadikan kenangan bergambar bersama mural frontliners. Foto AZLINA ABDULLAH/The Star

Menurut lepasan Ijazah Sarjana Muda Seni di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam itu, dia masih menaruh harapan untuk bertemu dengan Ketua Pengarah Kesihatan.

"Sebelum ini, masa saya lukis potret Dr Noor Hisham di Shah Alam, beliau datang secara mengejut. Saya tak berkesempatan untuk berjumpa dengan beliau.


"Mural kali ini masih memaparkan potret Dr Noor Hisham, jadi saya amat berharap untuk bertemu dengan beliau, dapat duduk semeja bersama kalau ada rezeki," katanya.

Sebelum ini Malaysia digemparkan dengan lukisan mural yang memaparkan pemimpin negara di Taman Cahaya Alam, Seksyen U12 di Shah Alam, Selangor diconteng sehingga membangkit kemarahan rakyat Malaysia.



Dr Noor Hisham sempat bergambar bersama mural potret beliau di Shah Alam yang kini telah dipadam. Foto Twitter DGHisham

Selain Dr Noor Hisham, tiga lagi potret yang menjadi mangsa vandalisme itu adalah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah; Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Susulan perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu, pihak Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) terpaksa mengecat semula dinding tersebut dengan warna putih, sekali gus memadamkan kesemua potret.



Tq Mstar

1 comment:

Isaac said...

klau yg ni org sanjung....

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung