Nuffnang

Monday, December 28, 2009

Maslahah Umum Di Utamakan



Salam Sejahtera.

Satu Cerita di Zaman Khalifah Saidina Omar B Abdul Khatab.

Pada satu malam beliau keluar meronda, dan mendengar suara menyanyi dengan nyayian yang mencurigakan , perempuan itu bercita-cita hendak meminum arak atau dapat bersama dengan Nassar B Hajjaj, sama ada keinginannya itu benar-benar,atau sekadar berhubur dengan kata-kata yang mengasyikkan dan tanpa tujuan lain.

Ekoran peristiwa itu , Ke esokan harinya Saidina Omar memerintahkan supaya Nassar B Hajjaj datang menemuinya, tiba-tiba dihadapannya seorang pemuda tanpan dan rambutnya cantik ikal mayang, lalu beliau memerintahkan supaya dicukur rambutnya, akan tetapi ketampanannya makin bertambah berseri. Umar menyuruh supaya pemuda itu dibalut serban, namun didapati lebih tampan lagi wajahnya, maka beliau mengambil keputusan membuang daerah ke Basrah, kerana takut mempersonakan wanita, dan menimbulkan fitnah.

Kesimpulanya cerita di atas bagaimana seorang khalifah menyelesaikan masalah , walaupun pemuda tersebut tidak melakukan kesalahan, kerana seorang khalifah mengambil keputusan menutup jalan dari berlaku keburukan dan menjaga maslahah umum.

Bagaimana pemuda kita masa kini, yang cantik dihuduhkan, dibotakkan sendiri ala punk. boh warna pulak tu....


sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung