Nuffnang

Tuesday, January 5, 2010

Hargailah Khazanah Alam Semulajadi



Salam sejahtera. Semoga beroleh kesejahteraan pada hari ini hendaknya.

Khazanah alam, adalah milik Allah yang menciptaNya semenjak dari dulu lagi. Khazanah alam yang dimaksudkan ialah hutan rimba, bukit bukau, dan sungai sungai yang mengalir dimuka bumi ini.

Sebaik tiba dalam hutan atau pinggir bukit kita akan disapa oleh bunyi-bunyian penghuni hutan terutamanya burung-burung yang berkicauan dan unggas unggas yang terdapat dalam hutan. Bukit bukau dan hutan hujan adalah pasak bumi, sekiranya diceroboh dengan sewenang-wenangnya maka akan bergoncanglah lah bumi ini , seperti yang kita lihat bangunan runtuh, rumah ditelan bumi, tanah runtuh dan sebagainya.

Kalau dipersisiran pantai dulu kita lihat banyak paya bakau tumbuh meliar dikawasan tersebut, hutan paya bakau tumbuh menghijau di persisiran pantai kawasan paya merupakan tempat habitat pertumbuhan ternakan ikan dan anak-anak udang. Disamping itu juga hutan paya bakau dapat menahan daripada hakisan pukulan ombak. Sebagai mana yang kita ketahui pukulan ombak tsunami pada tahun 2004 tidak dapat melepasi hutan bakau. Maka dengan itu pihak kerajaan telah mengesyorkan penanaman anak bakau secara besar-besaran bagi menjamin pantai kita terjamin. Mahukah kita lihat pantai kita kotor atau bukit kita gondol.. sila jaga khazanah alam yang diamanahkan kepada kita.



sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

3 comments:

Poulosqqba said...

Air is discharged from the top, in the back part of the machine. Step 7 Next are the fan blades. As I became more educated about the different types of gas logs and gas fireplaces available, I realized that just installing a gas log in my existing fireplace was not what I wanted. Image Copyright Of large wood fired pizza oven is quite unusual.

touckea said...

see here replica ysl handbags Our site buy replica bags online helpful site bags replica ysl

mctoxe said...

click for more info helpful site you could try here basics navigate to this website check this

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung