Nuffnang

Friday, January 8, 2010

Kehebatan Ikan Layaran



Ikan layaran (Istiophorus platypterus), yang menghuni perairan negara khususnya Laut China Selatan, dengan sekitar perairan Rompin dikatakan kawasan habitat utama spesies itu di rantau ini. Di luar perairan negara, layaran banyak terdapat di Indo Pasifik dan sebahagian lautan tropika.Selain layaran, mersuji dan marlin adalah antara spesies ikan berparuh (billfish), iaitu kategori ikan yang dianggap kuat dalam sukan memancing.

Spesies ikan berparuh ini mempunyai kekuatan luar biasa, termasuk mampu mempamerkan kebolehan menyelam dan bergerak laju, melompat di permukaan air serta berdiri dan meluncur secara tiba-tiba. Golongan pemancing menyifatkan layaran sebagai spesies ‘game fish’ yang ganas, mencabar, kuat bertarung serta diletakkan dalam kumpulan pelagik. Fizikal layaran yang berbentuk panjang dengan satu paruh runcing dan tajam di bahagian depan. Struktur isinya berdaging mampat dan pejal atau kenyal. Isinya tidak mempunyai nilai pasaran yang tinggi tetapi ikan ini terkenal kerana tentangan hebat yang diberikan ketika memakan umpan pada joran. Masa untuk menaikan ikan layaran ini adalah dari 30 minit hingga 1jam 30 minit.

Sebaris sirip lebar yang di bahagian atas badannya seperti kain layar yang memungkinkan ikan ini dipanggil layaran. Ia mempunyai insang dan rahang di bahagian bawah yang pendek berbanding rahang di atas yang dijadikan senjata apabila menghadapi lawan. Layaran memiliki mata pada kedua-dua belah bahagian kepalanya. Memiliki sepasang sirip dorsal dengan sirip pertamanya tinggi dan lebar berbentuk seperti layar. Sirip keduanya agak kecil dan pendek pada bahagian ekor. Pemancing berpengalaman dapat mengesan pertukaran warna ikan layaran sebaik didaratkan. Perubahan ini mungkin berpunca daripada cahaya matahari yang menyinarinya sebaik dinaikkan dari laut. Warna layaran biru gelap bercampur keputih-putihan.

Layaran mudah tergoda dengan sumber makanan seperti anak tuna, krustasia, cephalopods dan ikan terbang yang boleh didapati dengan banyak hampir di semua perairan.
Malah kumpulan bilis, selar, kembung, lolong, selar kuning, kerisi, tamban dan selar kunyit yang dijadikan umpan oleh pemancing. Layaran memburu mangsanya dengan bantuan pedang tajam di bahagian hadapan kepalanya. Kehebatan layaran menarik peminatnya yang tersendiri, dengan mengawetkan ia sebagai bahan seni yang sangat menarik. Dipamerkan di dinding atau pepenjuru rumah.

Subhanallah itulah ikan layaran...

sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

1 comment:

Abd Karim MJ said...

Pergh.. dapat tangkap ikan nie kira dapatlah lesen Menacing laut dalam....
Tapi specis nie terancam dan tak di benarkan untuk di simpan... so kalau dapat.. tolonglah lepaskan balik... kecuali "tangkap Gambar !"
Layanzzz ajer

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung