Nuffnang

Tuesday, May 18, 2010

Perlukah Kita Bersifat Ego !!!!

Sifat Ego lahir secara semulajadi kepada manusia.. memang betul setiap orang mempunyai ego masing-masing, cuma tahapnya saja berbeza.Tahap keegoan ini terbentuk hasil dari latar belakang keluarga dan masyarakat sekeliling. Keegoaan itu lebih terserlah apabila seseorang itu datang dari keluarga yang kaya , bangsawan mahu pun teknokrat dan Koporat.
Setiap manusia ada egonya yg tersendiri yg telah di nobatkan sejak awal kejadian lagi.
Tetapi keegoan seseorang berbeza2 bergantung kepada:
1. asuhan/didikan keluarga/Agama.
2. Pergaulan/masyarakat
3. kekayaan/kemiskinan
4. Berpangkat/biasa.
5. Orang kenamaan/biasa
Seseorang yang hidupnya senantiasa keseorangan misalnya anak tunggal, mempunyai tahap keegoan yang tinggi. Begitu juga mereka yang tidak bercampur gaul dalam masyarakat. Orang-orang begini menjadi lebih 'self-centered' tanpa menghiraukan perasaan orang lain. Jadi, dalam perkahwinan juga orang sebegini cuba untuk mendominasikan pasangannya, tidak kira dia lelaki atau perempuan.Anak sulung (lebih-lebih lagi jika pompuan)juga mempunyai tahap keegoan yang tinggi dan selalu menganggap diri mereka berada di atas daripada yang lain. Pemimpin banyak yang lahir dari jenis orang sebegini. Mereka selalu mempunyai pendirian "I'm right, you are wrong" (contohnya Bos Bos Kite).
Dalam perkahwinan, sekiranya anak sulung (pompuan) berkahwin dengan anak bongsu (lelaki) contohnya, maka kemungkinan berlaku 'Queen Control' adalah tinggi...jangan marah yer.Orang yang tidak bercampur gaul dengan masyarakat juga biasanya suka mengontrol yang lain kerana mereka ini tidak tahu bagaimana hendak meletakkan diri mereka. Dan dalam perkahwinan mereka ini biasanya gagal memahami perasaan pasangannya.
Memang tidak dinafikan setiap orang ada sifat egonye. tapi bila berhadapan dengan orang yang jenis ego yang tinggi , keadaan selalu menjadi tegang sebab atas sifat keegoan dia tu. Kalau setiap masa mana pun kena ikut cakap dia parah lah kita. Selalunya sikap orang ego ini apa bila dia kalah atau tak ada modal untuk hujah mulalah naik angin, tangan dan kaki. Selalunya orang lelaki lah yang mempermainkan orang perempuan..buktinya kita lihat di dada akhbar, senantiasa memaparkan kisah keegoan seorang lelaki …dia akan menyatakan dialah yang terbaik..orang lain tidak.. Abu Luqman pernah berhadapan dengan perempuan yang ego…syukur …akhirnya dia tewas dan mengalah..tak buat apa pun..cakap mau baik be’’

Bagi mengatasi masalah ego ini, Abu Luqman berpendapat tanamkan perkara2 berikut dalam diri kita:
1. Banyak2 bersabar
2. Fahami diri kita sendiri dan diri orang lain bahawa setiap org tidak suka kepada seseorang yg ego. Oleh itu jgnlah kita ego.
3. Berfikirlah dulu sebelum kita melemparkan kata2.
4. Keegoan itu adalah jln permulaan Syaitan utk bertindak, kerana syaitan amat sukakannya.Jadi kalau kita tak mahu jadi mcamnya cubalah sedaya upaya mengelakkan ego.
5. Islam juga tidak suka kpd ego, jadi kalau kita mahu jadi islam yg sebenar, cuba elahkan dari bersifat ego.
6. Banyak berselawat keatas Nabi Muhammad S.A.W

sila layari http://www.kachipemas.blogspot.com/

6 comments:

Penulis Rindu said...

untungkah kita bersifat ego..kita akan kehilangan kawan ye

Young Millionaire Cik Mariah Sazali, said...

ary ego agak tgi..but for a certain cases jela..so b nice and i'll nice with u back..(xpasal2 kn..)huhu

MrsLove said...

betul tu..
erm tapi CL tak taw la ego ke tak..sebab anak last..kikih
selalu mengalah ja rasanya...

Penulis Rindu said...

Arleyko san..tq...no point we to be egoist.. we wil be lose our friend..

Cik Colourful life..anak last selalu manja...mungkin u manja apa ke ?

Sufy said...

memang tak patut manusia jadi ego..siapalah kita d dunia ni..huhuhu

Penulis Rindu said...

terima kasih sufy kerana sudi beri komen

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung