Nuffnang

Sunday, May 30, 2010

Usaha Selamatkan Kuala Gula

SUKARELAWAN dan kakitangan GEC menanam anak pokok bakau di hutan paya Kuala Gula, semalam.
GEC anjur penanaman pokok bakau pulihara kawasan hutan paya TAIPING: Pembalakan tanpa kawalan di Kuala Gula, dekat sini sejak lebih 50 tahun lalu menjejaskan sebahagian besar ekosistem kawasan itu merangkumi habitat sungai, kuala sungai, pulau bakau dan pesisir pantai selain mengurangkan sumber ikan yang menjadi punca pendapatan penduduk setempat.

Menyedari isu itu yang turut mendedahkan penduduk kepada ancaman ombak besar dan pasang surut air, sebuah badan bukan kerajaan, Global Environment Centre (GEC) menjalankan pelbagai usaha termasuk mengadakan program tanaman semula pokok bakau di kawasan berkenaan.
GEC turut menubuhkan Sahabat Hutan Bakau untuk membantu menyelamatkan ekosistem sekitar Kuala Gula termasuk memastikan kesinambungan pendapatan penduduk yang kebanyakannya bergantung kepada sumber perikanan di kawasan berkenaan. Koordinator Program Komunikasi Korporat GEC, Niki Kamal, berkata masalah pembalakan tanpa kawalan, pembuangan sampah dan kurang kesedaran di kalangan orang awam mengenai pemuliharaan hutan paya bakau menjejaskan kualiti ekosistem di Kuala Gula. “GEC dengan kerjasama Iris Corporation Berhad mengambil pelbagai inisiatif memulihara kawasan ini termasuk penyertaan masyarakat setempat bagi program pemuliharaan,” katanya ketika ditemui pada Hari Terapi Bakau II Iris-Ekspedisi Menyelamatkan Dunia di Kuala Gula, kelmarin. Program dua hari itu membabitkan kira-kira 100 ahli Sahabat Hutan Bakau yang kebanyakannya terdiri daripada penduduk setempat, sukarelawan serta kakitangan GEC yang menanam 1,000 anak bakau jenis kurap (Rhizophora mucronata) dan bakau minyak (Rhizophora apiculata). Program sejak 2006 itu inisiatif Penasihat dan Ahli Lembaga Pengarah GEC, Tan Sri Razali Ismail bagi memulihara, mengurus dan menjaga kawasan hutan paya bakau di negara ini. Niki berkata, setiap ahli Sahabat Hutan Bakau akan didedahkan kepada pelbagai aktiviti termasuk pengumpulan anak benih, menyediakan tapak semaian, melakukan tanaman semula pokok bakau, rondaan dan pemantauan di kawasan penanaman bakau. “Mereka juga diberi latihan dan kursus bagi memulihara dan menjaga tumbuhan itu termasuk ekosistem dan kemudian menyebarkannya kepada orang lain. GEC turut menggunakan tenaga pakar dari Indonesia untuk berkongsi maklumat mengenai pemuliharaan hutan paya bakau,” katanya. Abu Luqman.menanam paya bakau adalah salah satu cara untuk mengelak dari berlaku hakisan dan mengekalkan pergerakan habitat ternakan laut.
sila layari http://www.kachipemas.blogspot.com/

3 comments:

Penulis Rindu said...

kerana paya bakau lah kampungku terselamat dari tsunami

cakap serupa bikin said...

nak selamatkan kena kerjasama semua pihak.
agensi penguatkuasa kena buat kerja dgn betul.

Penulis Rindu said...

Betul.Semua pihak yang terbabit perlu memberi kerjasama

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung