Nuffnang

Tuesday, March 8, 2011

Bob Loqman..Kembali Kepangkal Jalan...


Salam buat semua...

Bahagian Kedua...Kisah Bob Loqman..
Setelah Isteri tersayang meninggalkannya..tinggallah Bob Loqman terkial kial ..bersama 3 orang anaknya...pagi dia hantar anak ke sekolah..tengah hari dia pergi ambil anak ,macamtulah kerjanya saban hari..pada masa itu barulah ia mengingati Allah dan bersolat dengan baiknya, malah beliau berdoa kepada Allah siang dan malam, memohon daripada ilahi supaya beliau dapat mencari nafkah yang halal untuk terus hidup bersama anaknya..
Akhirnya dia bertemu seorang kawan untuk berniaga dan beliau cuma mencari pelabur sahaja untuk memulakan perniagaannya, pada ketika itu pendapatannya RM 600 k setahun, maka ketika itu beliau berkahwin lain dengan isteri kedua.. biasalah apabila duit dah banyak , manusia mula lalai dan lupa kepada penciptanya, mulalah dia kembali kepada tabiat asal lepak dengan kawan kawan balik pun lewat malam...akhirnya dalam masa 2 tahun.. ada masalah dalam perniagaan beliau terpaksa mengundur diri dan jadi penganggur kembali.Setelah mengenangkan perkara yang telah berlaku beliau mengambil keputusan untuk hidup secara sederhana sahaja..buatlah kerja apa apa..kalau ada berlakun dia pergi dan kalau ada jemputan RTM , Tv swasta beliau pergi untuk mencari rezeki bagi menyara anak dan isteri...
Setelah bertemu dengan Ustaz Idrus, Ustaz Nazri dan Ustaz Halim Hasan...dalam siri kuliah mereka, Bob Loqman mandapat nur Hidayah...dari Ustaz Ustaz yang memberi kuliah menekankan bahawa..hidup ini biarlah sederhana..bermula dari detik itulah Bob Loqman hidup dalam sederhana.anak2 nya semuanya dihantar ke Mahad Tahfiz supaya menjadi manusia yang berguna..beliau pun tidak berlakun lagi ..kecuali ada watak watak yang ada unsur unsur Islam barulah beliau mahu berlakun....sebagai penutup..Bob loqman menyeru kepada semua yang hadir dan di luar sana tu..kembalilah kepangkal jalan..tak ke mana kita, akhirnya kita dikuburkan juga..carilah bekal untuk hari akhirat selagi nyawa masih ada.... Wassalam

23 comments:

Penulis Rindu said...

itulah kesudahan cerita..Bob Loqman..kalau live memang menyentuh perasaan ye..huhu

Cik Specky said...

life is not easy.. dugaan sentiasa ada selagi kita bernafas di bumi Allah.. jd kuat utk diri sendiri, jd kuat utk yg tsayang..

Anonymous said...

alhamdulilah dpt hidayah gak..

Unknown said...

salam, kisah yang patut memberi iktibar buat kita semua.

a loqman said...

makasih..

nuheart
rushd
abhamz..
hidup perlu diteruskan..

ieda maris said...

alhamdulillah! (:

Norgadis said...

Terharu membacanya...
Bukan mudah menjadi baik dan bukan susah menjadi jahat.

Kak Imun said...

Alhamdulillah..Sejuk hati baca kisah Bob Lokman ni. Hidayah sentiasa ada untuk kita sama2 mencapainya, InsyaAllah......:)

shamyheart said...

Tuhan masih sygkn Bob Luqman..

ghost said...

dia bertuah kerna sempat sedar untuk kembali ke pangkal jalan macam pelakon lain yg sudah sedar...

semoga hidupnya dirahmati Tuhan

a loqman said...

makasih

shida
norgadis
Kak Imun..Allah mahukan beliau menjadi baik

a loqman said...

terima kasih

sha
cik Biskut..semoga Allah memberkatinya

Anonymous said...

Kenapa perlu bercerita sana sini apabila kita sudah insaf...lakukan kebaikan tanpa menjual diri dalam politik...tanpa politik pun kita perlu mencari kebaikan dalam diri...
Bob Lokman jadi baik? kenapa...sebelum ni jahat sangat ke dia tu...alah...artis..macam tu lah. So kalau nak jadi baik...jangan guna saluran politik..ok

a loqman said...

apa mat kita ni..jangan lah marah ye..be gentelman..guna nama sendiri ye

Nurul Hilmiyah said...

alhamdulillah, kembali ke jalan yg benar.. moga lebih ramai yang akan dapat hidayah dr allah

nasri said...

alhamdulillah dgr kisah nie.. cuma skg nie byk media2 gembar-gembur kisah bob loqman nie.. biarlah keinsafan die dilihat oleh org lain sndri.. harap2 lepas ni takde dah agenda2 politik guna bob loqman nie..

nuriz said...

kalau orang nak mengata atau buat spekulasi, biarkan le, hanya tuan punya diri yang tau. semoga dia bertemu apa yang dia cari.

Anonymous said...

Alhamdulilah ! tetapi saya perjuangkan dan sebarkan islam Melalui Jemaan Tabligh ! kerana tabligh itu salah satu sifat Nabi Muhammad ! dan juga semua Nabi Allah !

a loqman said...

Terima kasih
Milaanis
nasri
nuriz

ctpayong said...

daripada Allah SWT jualah hidayah itu datang maka janganlah sesekali Dia kita lupakan.

sud@is said...

Bob Lokman adalah diantara orang2 bertuah kerana terpilih mendapat hidayah Allah
Semoga sentiasa diberi hiayah

a loqman said...

makasih ct payung
sudais

~~su manje~~~ said...

tau gak dari bacaria itu hari su bace..em...
thanks sharing dalam blog

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung