Nuffnang

Wednesday, July 6, 2011

Penemuan luar biasa di New Guinea


Litoria sauroni. Spesies katak baru.

MANILA: Seekor katak bertaring, ular buta dan dolfin berkepala bulat adalah antara lebih daripada 1,000 spesies baru yang ditemui baru-baru ini di kepulauan Melanesia di New Guinea.

Turut ditemui ialah yu sungai dan berdozen-dozen rama-rama.

Laporan terbaru kumpulan alam sekitar Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) mengenai habitat semula jadi pulau itu menyatakan saintis membuat penemuan menakjubkan itu pada kadar dua spesies seminggu dari 1998 hingga 2008.

“Laporan ini menunjukkan New Guinea mempunyai hutan dan sungai yang antara lain berbiodiversiti paling kaya di dunia,” kata wakil program Barat Melanesia WWF, Neil Stronach.

New Guinea yang terpisah antara Indonesia di barat dan Papua New Guinea di timur mempunyai salah satu ekosistem yang paling menarik dan tidak tercemar.

Hutan hujan tropikanya merupakan ketiga terbesar di dunia selepas Amazon dan Congo.

Walaupun pulau tersebut meliputi hanya 0.5 peratus daripada daratan bumi, WWF melaporkan ia menghimpunkan sehingga lapan peratus daripada spesies-spesies dunia.

Sebelum ini pun, umum mengetahui New Guinea sudah mempunyai biodiversiti yang amat menarik seperti rama-rama terbesar dunia yang memiliki sayap berukuran 30 sentimeter (12 inci) dan tikus gergasi yang boleh membesar sehingga satu meter panjang.

Para saintis, menurut WWF, percaya satu kilometer persegi (247 ekar) tanah rendah di hutan hujan tropika itu mempunyai sebanyak 150 spesies burung.

Sebanyak 1,060 spesies yang disahkan penemuan baru oleh saintis antara 1998 dan 2008 dipercayai hanya merupakan sebahagian kecil bilangan spesies di New Guinea.

“Begitulah hebatnya biodiversiti New Guinea kerana penemuan baru dikira perkara biasa hingga ke hari ini,” menurut laporan WWF yang bertajuk, “Final Frontier: Newly Discovered Species of New Guinea (Sempadan Akhir: Spesies Terbaru Ditemui di New Guinea)”.

Salah satu penemuan paling menarik yang direkodkan dalam laporan WWF itu ialah dolfin berkepala bulat, bersirip, pendek dan terjungkit.

Ikan istimewa tersebut berenang di perairan pantai yang terlindung dan cetek serta berdekatan sungai dan muara anak sungai kecil.

Ditemui pada 2005 di Papua New Guinea, ia adalah spesies pertama dolfin baru yang direkodkan di dunia dalam tempoh tiga dekad.

Spesies luar biasa ini menjadi gambar muka depan laporan terbaru kumpulan alam sekitar Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) mengenai penemuan haiwan luar biasa di New Guinea...MSTAR.

11 comments:

Penulis Rindu said...

sekarang ni macam macam ada berlaku ye

Miecyber said...

Sungguh hebat ciptaan Allah...

Blog Baru >> http://savebudget.net

caliph shuriken said...

rsa ribu2 lagi spesis yg blom pnah kita tgk terutama skali hidupan laut dalam...

latest en3: wordless wednesday: impian

Unknown said...

cute la pulak bewak hitam/biru tu

ctpayong said...

subhanallah...

a loqman said...

makasih ye

wan_cikgumuzik said...

ishk ishk ishk... begitu pulak kan?? huhuhuhu... biasa laa kan.. perubahan.. tuu namanya tranformasi.. hahaha

Kak Mahh said...

Memang luar biasalah...

Kak Imun said...

Salam, dik luqman, Banyak lagi spesis yg belum dijumpai kan. Biawak kat atas tu macam tokek, kaler saja biru. Tokek berbintik2 merah....:)

KhamarDos Blog said...

menakjubkan banget dah sob... benar2 jarang lihat sebagus itu ...

robowtasmara said...

katak bertaring? wheww seram lak, dah la geli dgn haiwan sejuk2 ni~~ xD

http://robowtasmara.blogspot.com/2011/07/ehh-youtube-player-dah-bertukar-bila.html

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung