Nuffnang

Thursday, March 22, 2012

Rumah Beratap Zink Karat dan Beratap Genting....dimana kita ?



 aku ambil dari google..


Ihsan Google

Salam buat semua..inilah jurang perbezaan antara rumah beratas zink karat dan beratap genting...bukan tak boleh,..tapi aku pun sedih juga bila aku tengok rumah depa ni apabila aku lalu di kawasan pendalaman di Malaysia..macam inilah keadaan lumrah hidup di Malaysia...
dalam hati mereka ( orang miskin ) kami telah dilahirkan miskin, buat macam mana...tapi kita bersyukur dilahirkan dalam keadaan sihat..malah kita diminta untuk berusaha dan berdoa..amin....kepada yang senang diluar sana...bantulah mereka kalau ada duit lebih ye...

9 comments:

Penulis Rindu said...

aku buat rumah sederhana sudah la...

Niza Romli said...

sedih kan tengok..

Cheqna said...

Alhamdulillah, bersyukur punyai rumah untuk didiami, tidak mewah tapi boleh berlindung dari hujan dan panas.

:-)

Eye_nee said...

Pernah dahulu mendiami rumah beratapkan rumbia..menampung bekas disana sini tatkala hujan turun..kemudiannya menghuni rumah beratapkan zink..kemudianya kini rezeki sedikit mendiami rumah beratapkan genting..Syukur...

rumah Yg beratapkan zink...usahalah kamu jika tidak pun mendiami rumah beratap genting sekurang-kurangnya gantilah Zink yg berkarat itu...

M@W@R Q@SeH said...

sedih tgk..teringat masa kje JKM dulu...penah gak gi umh yg cmtu...penghuninya seorang nenek tua yg dh x berdaya...

fenny abdullah said...

itulah kehidupan...
semua mesti pandai" sbb di mata ALLAH takdalah nilai harta selain amal ibadah

Azizan Zolkipli said...

selain dari bersedekah, saya juga meminimakan (minimalist) kehidupan saya.

kalau dulu nak beli atau berbelanja untuk perkara kehendak dan bukan keperluan, tanpa fikir panjang terus keluar duit. tapi kini, saya akan fikirkan golongan susah dahulu dalam minda sebelum bertindak membuat sebarang keputusan.

bukanlah tidak mahu hidup mewah, tetapi terasa seolah berdosa pada diri sendiri yang kita hidup senang lenang sedangkan golongan susah tidak dibantu ...

Zurina said...

kaya/miskin kita...moga ianya tidak menjarakkan kita dgn Allah...nauzubillah!...;)

thomas said...

kalau manusia yg kaya raya masih ada hati dan perasaan kesiannya dan murah hatinya maka dapatlah dibantu org2 miskin ni.

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung