KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengekalkan sabitan dan hukuman penjara 12 tahun dan tiga sebatan terhadap seorang pegawai pemasaran kerana merogol seorang remaja perempuan bawah umur.
Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ab Karim Ab Rahman membuat keputusan itu selepas mendapati Mahkamah Sesyen tidak terkhilaf dalam keputusannya mensabitkan dan menjatuhkan hukuman itu ke atas Ahmat Fitra Bustami, 26.
"Mahkamah juga percaya dengan keterangan yang diberikan oleh mangsa, oleh itu mahkamah menolak rayuan perayu (Ahmat Fitra), sabitan dan hukuman dikekalkan," katanya.
Pada 20 Oktober 2014, Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan tiga sebatan terhadap Ahmat Fitra selepas mendapatinya bersalah terhadap pertuduhan merogol gadis berusia 15 tahun itu, pada akhir kes pembelaan.
Dia yang merupakan kenalan kepada mangsa didakwa merogol remaja itu di ruang tamu sebuah rumah di Setapak di sini pada 2.30 petang, 25 Februari 2013 mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan.
Pendakwaan dikendalikan