Nuffnang

Thursday, December 22, 2016

Cendol 'Abang Kacak' Jadi Tumpuan Di Ipoh







Cendol 'Abang Kacak' Jadi Tumpuan Di Ipoh


 

Peniaga cendol kacak M.Kelvinraj, 18, menyiapkan cendol untuk dihidangkan kepada pelanggan di gerainya yang terletak di Jalan Yang Kalsom, Ipoh. - BERNAMA








IPOH: Dia baru beberapa jam saja memulakan operasi perniagaan, namun 'Cendol Abang Kacak' yang viral di laman sosial sejak Ahad lalu telah terjual lebih 100 mangkuk.
Menggunakan motosikal roda tiga, M. Kelvinraj memilih Jalan Yang Kalsom sebagai lokasi utama menjalankan perniagaan Wawasan Cendol milik keluarganya sejak setahun lalu.


"Pada hujung minggu sahaja saya akan berniaga di Jalan Bandar Timah di sini berhampiran Plan B Ipoh, pada hari bekerja saya akan berniaga di Jalan Yang Kalsom kerana lebih ramai pelanggan.
"Saya sudah membantu keluarga menjual cendol ini sejak dua bulan lalu dan tidak menyangka akan menjadi viral dan terkenal seperti baru-baru ini," katanya kepada Bernama ketika ditemui di sini.
Jejaka tampan berusia 18 tahun itu berkata pada hari biasa, dia mampu menjual kira-kira 150 mangkuk dan bungkus cendol manakala pada hujung minggu pula angka itu bertambah kepada 300.

Jelas Kelvinraj, dia diberitahu oleh seorang sahabat bahawa perniagaannya menjadi perhatian ramai di laman sosial dan berharap melalui peluang ini, perniagaan cendolnya akan bertambah maju.
Menyimpan cita-cita untuk membantu bapanya membuka kedai menjual condol suatu hari nanti, anak kedua daripada empat beradik itu berharap bukan hanya wajahnya menjadi bualan ramai, malah keenakan cendol hasil air tangan ibunya itu turut meniti dari bibir ke bibir.
"Saya rasa sedikit seronok apabila orang memuji kesungguhan saya bekerja dan dalam masa yang sama saya harapkan keenakan cendol ini akan turut terkenal kerana ia lebih bermakna bagi saya," katanya.
Kelvinraj berkata kebanyakan pelanggan setianya memberitahu keistimewaan cendolnya itu terletak pada rasa gula melaka serta santan asli.
"Mungkin ramai penjual cendol lain mencampurkan gula melaka dengan gula pasir selain mencampurkan santan dengan air kerana mahu jimat, namun resepi yang digunakan emak saya ini menggunakan seratus peratus gula melaka dan santan asli," katanya.
Perniagaan Wawasan Cendol yang dimulakan sejak setahun lalu menawarkan pelbagai pilihan cendol seperti cendol jagung, kacang dan pulut dengan harga lingkungan RM3 hingga RM4.50.
"Selalunya saya akan berniaga sekitar tiga hingga empat jam sehari iaitu dari 12 tengah hari hingga 4.30 petang bergantung kepada bilangan pelanggan yang datang," katanya.
Sementara itu, Afiq Naimuallah, 18, pelajar sebuah kolej yang menetap di Pengkalan Pegoh, berkata ini kali pertama dia mencuba cendol Kelvinraj.
"Saya jarang makan cendol, selalunya saya akan makan ais kacang, tetapi apabila mencuba cendol ini saya memang rasa sangat sedap. Manis gula melaka dia bukan seperti manis yang boleh bagi sakit tekak, orang kata 'ngam ngam' je," katanya.
Bagi pekerja swasta, Nursyasya Ahmad Zaidi, 19, dia kali pertama mencuba sejak 'Cendol Abang Kacak' mula viral di laman sosial.
"Saya boleh minum dua mangkuk dan bagi saya memang enak dan tak sama seperti di tempat lain. Setiap kedai cendol ada keistimewaan masing-masing tapi bagi saya cendol ni enak sebab santan dia tak cair," katanya. - BERNAMA

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung