Nuffnang

Monday, April 2, 2018

Tragis !!! Baitulmal Maiwp Akui Makcik Naik Motosikal Berlima Penerima Zakat Tapi.





PETALING JAYA: Dari Selayang seorang wanita menaiki motosikal ke Bukit Damansara, kehabisan minyak di tengah jalan di bawah cuaca terik, kemudian tersesat pula di Damansara.
Itu belum lagi tindakannya sanggup menempuh bahaya apabila turut membawa empat anak kecilnya bersama melalui lebuh raya yang sibuk.
Begitulah pengorbanan yang ditunjukkan seorang ibu apabila terpaksa melalui perjalanan ‘sukar’ demi mendapatkan bantuan buat mereka sekeluarga.
Video mengenai lima beranak itu yang tular di media sosial sejak Sabtu membangkitkan persoalan dalam kalangan netizen mengenai nasib dan bantuan yang sepatutnya diterima keluarga berkenaan untuk menjalani kehidupan di ibu kota.
Bagaimanapun, Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Maiwp) menerusi satu kenyataan di Facebook menjelaskan bahawa wanita dalam video yang tular itu merupakan salah seorang penerima zakat oleh badan itu.
“Makcik tersebut ialah salah seorang penerima bantuan zakat kami secara bulanan melalui Skim Bantuan Kewangan Bulanan dan Skim Bantuan Am Persekolahan untuk anak-anaknya,” menurut satu posting di laman Facebook pada lewat malam Sabtu.
image: http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/04/01/baitumal-maiwp-pasal-makcik/~/media/4dde5172185940dca674aa58a3a2b7a5.ashx?la=en
Paparan skrin video menunjukkan seorang ibu menunggang motor sambil membawa empat anak kecil.
Bagaimanapun kata Baitulmal Maiwp, penjelasan tersebut bukan untuk menghalang pemberian sumbangan dan bantuan orang ramai kepada keluarga wanita itu.
“Tetapi untuk memberi pencerahan bahawa dia telah dan sedang menerima bantuan zakat kami.
“Marilah wujudkan sebuah masyarakat prihatin yang progresif senada dengan tuntutan Islam,” menurut kenyataan itu lagi.
Dalam pada itu, menurut Baitulmal Maiwp di ruang komen pada posting berkenaan memberitahu keluarga wanita itu sekeluarga diberikan bantuan sejak 2012.
Menerusi beberapa video yang dikongsi pengguna Facebook, Nrftma Yussman pada Sabtu, dia dan seorang rakannya menceritakan bagaimana mereka berdua berasa lega mampu meringankan sedikit bebanan penunggang wanita itu dengan menumpangkan salah seorang anaknya untuk pulang ke rumah mereka di Selayang.


No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung