Nuffnang

Wednesday, September 12, 2018

Perghh !!!! Wakil insurans tak layan rayuan minta jenguk di hospital, akhirnya Datuk ini pilih untuk tular

Wakil insurans tak layan rayuan minta jenguk di hospital, akhirnya Datuk ini pilih untuk tular


PETALING JAYA: Bukan wang ringgit mahupun populariti yang dikejar seorang pelanggan syarikat insurans ketika meluahkan kekesalannya terhadap perkhidmatan yang diterima sehingga ia tular di media sosial.
Biarpun terpaksa menanggung bil perubatan sebanyak RM76,000, usahawan farmaseutikal berstatus Datuk itu bersuara kerana enggan pelanggan lain menerima nasib sepertinya.
Bayaran tersebut adalah jumlah keseluruhan bagi dua kali kemasukan ke sebuah hospital swasta di Sungai Petani, Kedah pada April dan September 2018.
ARTIKEL BERKAITAN: Bayar RM400 sebulan selama 4 tahun, alasan syarikat insurans buat Datuk ini 'mengamuk'
Pengarah Urusan Dzr Pharma Sdn. Bhd, Datuk Zulkifly Mohamad berkata, insiden yang menimpanya adalah satu penindasan ke atas pelanggan dan hanya memenangkan syarikat insurans terbabit.
Zulkifly mendakwa, sebelum merakamkan video Facebook Live tersebut, beliau pernah merayu kepada ejen dan pengurus syarikat insurans berkenaan agar membantu menguruskan tuntutannya ketika kali pertama dimasukkan ke hospital pada April lalu.
Namun, dakwa Zulkifly, tiada seorang pun wakil syarikat insurans itu yang melawatnya di hospital untuk memberikan penjelasan.

Bil hospital bagi rawatan pembedahan 'coronary angiogram' yang dijalani Zulkifly pada Sabtu lalu.
Bagaimanapun, beliau ikhlas 'menghalalkan' nilai tuntutan tersebut sekiranya benar-benar tidak layak untuk diluluskan oleh syarikat insuran terbabit.
"Selepas video saya tular, beberapa wakil syarikat insurans menghubungi saya dan memberi alasan ia disebabkan oleh masalah ejen.
"Saya tanya mereka, ejen ni saya yang lantik atau kamu yang lantik? Kalau guna alasan ejen tak buat laporan, ini bukan masalah pelanggan," katanya ketika dihubungi mStar Online pada Selasa.
Tambah Zulkifly, syarikat insurans tersebut berjanji untuk melengkapkan siasatan kes berkenaan tuntutan beliau selewat-lewatnya Jumaat ini.
Kata bekas guru tersebut, beliau akan menunggu laporan siasatan dikeluarkan sebelum memutuskan bentuk tindakan selanjutnya yang akan diambil bagi membela haknya sebagai seorang pelanggan.

Zulkifly meluahkan tentang kekecewaannya melalui rakaman Facebook Live pada Isnin.
Dalam pada itu, Zulkifly turut menggesa agensi kerajaan seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Tribunal Tuntutan Pengguna dan Bank Negara Malaysia agar menguatkuasakan undang-undang ke atas syarikat insurans yang tidak bertanggungjawab demi melindungi hak pengguna.
Terdahulu, mStar Online melaporkan, video Zulkifly meluahkan tentang kekesalannya terhadap sebuah syarikat insurans yang enggan membayar tuntutan bil perubatannya menjadi tular di Facebook.
Usahawan farmaseutikal itu menerusi rakaman Facebook Live pada Isnin mendakwa, syarikat insurans tersebut enggan melangsaikan bil perubatannya dengan alasan beliau mempunyai sejarah penyakit batu karang sebelum mendapatkan kad perubatan takaful pada April 2014.
Bagaimanapun, Zulkifly menjelaskan bahawa beliau telah memaklumkan mengenai penyakitnya itu kepada ejen insurans syarikat berkenaan, namun pihak syarikat tidak memintanya membuat pemeriksaan kesihatan sebelum meneruskan dengan proses pendaftaran kad tersebut.


No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung