Nuffnang

Tuesday, March 3, 2020

Viral !!! “Kalau berduit, takkanlah dia duduk di kaki lima jual roti canai segera” Jual Roti Canai segera Demi Untuk Kelangsungan Hidup


“Kalau berduit, takkanlah dia duduk di kaki lima jual roti canai segera” - Pelanggan akui peniaga kecil ini malu disapa, tapi perlu teruskan hidup
Seorang kanak-kanak menjual roti canai segera di atas lantai di pintu sebuah pasar raya di Kota Bharu. Foto ihsan Nik Muhammad Amirul Mustaqim Nik Abd Rashid
BERNIAGA tidak mestinya memerlukan minat, tapi apa yang penting adalah kesungguhan seseorang itu untuk mencari rezeki demi menyara kehidupan.
Melihatkan seorang kanak-kanak perempuan yang duduk bersimpuh sambil berniaga di atas lantai di pintu sebuah pasar raya mengundang sebak.
“Dikhabarkan anak yatim, umur lingkungan sekolah rendah lagi. Datang ke Kota Bharu naik bas semata-mata nak jual roti canai segera,” tulis seorang pemuda menerusi perkongsian di laman sosial yang menjadi tular.
Pemuda berkenaan, Nik Muhammad Amirul Mustaqim Nik Abd Rashid berkata, dia pernah melihat kanak-kanak itu dari jauh berniaga di dua pasar raya di Kota Bharu, Kelantan sebelum ini, tapi baru tergerak hati untuk mendekatinya baru-baru ini.
Perkongsian Nik di laman sosial mengenai budak yang menjual roti canai segera.
Anak muda berusia 25 tahun itu memberitahu, dalam pertemuan secara spontan dan singkat, kanak-kanak itu kelihatan malu dan lebih banyak mendiamkan diri.
“Saya mula nampak dia semasa saya dan rakan-rakan membuat kerja-kerja sukarelawan memberi makanan dan minuman kepada golongan gelandangan dan kurang berkemampuan di sekitar Kota Bharu.
“Pada usianya yang sepatutnya menjadi murid sekolah rendah dan belajar di kelas seperti kanak-kanak lain, dia bersungguh-sungguh menjual roti canai segera,” katanya kepada mStar.
Nik mula terserempak dengan kanak-kanak itu semasa melakukan projek sukarelawan.
Lebih mesra disapa sebagai Nik, pemuda yang berasal dari Kota Bharu itu berkongsi perasaannya ketika bertemu dengan kanak-kanak perempuan itu.
Nik berkata dia merupakan anak sulung daripada lapan adik-beradik dan kesemua tujuh adiknya adalah perempuan termasuk seorang yang belajar di sekolah rendah.
“Apabila saya tengok wajah dia yang nampak tenang dan kadang-kadang sedih pun ada, saya teringat adik-adik perempuan saya.
“Ya Allah, tak sanggup saya bayangkan adik saya macam tu. Sedangkan dia yang bukan adik sendiri buat saya sebak, apatah lagi dengan adik kandung,” ujarnya.
Kanak-kanak berkenaan dapat pulang ke rumah awal sekiranya roti canai segeranya habis dijual.
Walaupun tidak mengetahui latar belakang kanak-kanak perempuan itu, Nik yang merupakan pelajar Universiti Malaysia Kelantan (UMK) percaya budak itu bukan daripada keluarga yang berada.
Namun katanya, apa yang lebih baik adalah bersangka baik dan mendoakan kesejahteraan kanak-kanak itu.
Kalau dia datang daripada keluarga yang berduit, takkanlah dia duduk atas lantai di kaki lima dan jual roti canai segera
NIK MUHAMMAD AMIRUL MUSTAQIM
“Kalau tak nak sumbangkan makanan dan minuman, berilah sokongan pada bisnes adik ni atau sekurang-kurangnya mendoakan dia.
“Kalau dia datang daripada keluarga yang berduit, takkanlah dia duduk atas lantai di kaki lima dan jual roti canai segera. Dia kata kalau cepat habis jual, cepatlah dia balik dan jika tidak, begitulah sebaliknya,” ujar pelajar Ijazah Sarjana Muda Seni Bina itu sambil menambah kanak-kanak itu berasal dari Melor di Kota Bharu.

Nik menggesa orang ramai agar menyokong bisnes kanak-kanak tersebut.
Nik berpendapat bahawa kanak-kanak itu sebenarnya tidak sesuai untuk berniaga kerana pada usianya itu seharusnya mengutamakan pelajaran.
“Saya jumpa dia berniaga masa hari persekolahan. Tapi kita kena bersangka baik, mungkin keluarga dia tak mampu untuk sekolahkan dia.
“Siapa pun adik ni, kita doakan yang baik-baik buat kanak-kanak ini agar segala urusannya dipermudahkan dan dimurahkan rezeki,” katanya.






























2 comments:

Anonymous said...

BUDAK NI ADA MAK AYAH (AYAH TIRI) DIA MENJUAL ATAS KERELAAN UTK BANTU KELUARGA...DIA MASIH SEKOLAH TING 1 SEK MELOR. DIA MENJUAL LPS WAKTU SEKOLAH.
TP DAH KENA SOUND DEK PENGUATKUASA BUDAK SEKOLAH X BLEH BERNIAGA SO TUNGGU DAN LIHAT

Blog27999 said...

Did you know there is a 12 word phrase you can communicate to your partner... that will trigger intense emotions of love and impulsive appeal to you buried inside his chest?

Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, cherish and protect you with all his heart...

=====> 12 Words Who Trigger A Man's Desire Instinct

This instinct is so hardwired into a man's mind that it will make him work better than before to take care of you.

Matter-of-fact, triggering this all-powerful instinct is absolutely binding to achieving the best possible relationship with your man that once you send your man one of the "Secret Signals"...

...You will immediately find him open his heart and mind for you in such a way he never expressed before and he will see you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly fascinated him.

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung