Nuffnang

Thursday, March 5, 2020

Wow!!! Ada gaya! Pemuda ini ‘lulus’ cabaran push up terapung, siap buat beatbox serentak


Ada gaya! Pemuda ini ‘lulus’ cabaran push up terapung, siap buat beatbox serentak - “Saya nak buat 100 kali tanpa henti”

(kiri) Aksi Zender membuat push up challenge. (kanan) Zender menunjukkan otot lengannya hasil senaman. Foto ihsan Harris Shahrul Hisham

Ada gaya! Pemuda ini ‘lulus’ cabaran push up terapung, siap buat beatbox serentak - “Saya nak buat 100 kali tanpa henti”

(kiri) Aksi Zender membuat push up challenge. (kanan) Zender menunjukkan otot lengannya hasil senaman. Foto ihsan Harris Shahrul Hisham
NAMPAKNYA semakin banyak cabaran yang diperkenalkan di media sosial sehingga menjadi ikutan netizen, dan terbaharu adalah push up challenge.
Cabaran dari Barat itu menunjukkan mereka melakukan tekan tubi di hadapan kamera dan melepaskan kedua-dua tangan dengan pelbagai gaya.
Setiap gaya tekan tubi itu kemudian disunting dengan menggabungkan kesemuanya, seolah-olah klip tersebut menunjukkan mereka kelihatan seperti terapung di udara.
Menerusi perkongsian di laman sosial, seorang remaja Malaysia memuat naik videonya menyahut cabaran tersebut di tepi pantai dengan mempamerkan lebih 10 gaya push up.
Selain tekan tubi, Harris atau Zender juga suka melakukan aktiviti outdoor.
Pemuda berkenaan, Harris Shahrul Hisham berkata, video tersebut dihasilkan selepas mendapat inspirasi daripada model kecergasan antarabangsa, Scott Mathison dan Hunter Hobbs.
Remaja berusia 17 tahun itu memberitahu, dia menyahut cabaran tersebut bagi melihat kemampuan dirinya selain memupuk semangat dan minda yang positif.
“Cabaran tekan tubi ni macam workout di gim, dan ia dimeriahkan dengan muzik latar untuk nampak aktiviti sihat itu lebih menyeronokkan.
“Bukan mudah untuk buat push up, tapi ia melatih kita untuk sahut cabaran. Kalau orang lain boleh, kenapa kita tak boleh melakukannya,” katanya kepada mStar.

Zender berkebolehan bermain piano.
Harris yang lebih dikenali sebagai Zender berkata, sebelum cabaran tersebut diperkenalkan di media sosial, dia terlebih dahulu sering melakukan tekan tubi.
“Nak buat push up ni kena disiplin, kena selalu buat. Tak apa mulakan sikit-sikit ikut kemampuan, lama-lama otot tangan dan bahagian lain seperti dada akan jadi lebih kuat.
Kalau dia boleh buat, saya pun boleh buat. Kalau tak boleh, saya cuba dan berusaha sampai boleh.
ZENDER
“Setakat ini, paling banyak saya buat adalah 60 push up tanpa henti, dan saya meletakkan sasaran untuk melakukan 100 kali tanpa henti pada masa akan datang,” ujarnya yang berasal dari Sepang, Selangor.
Menurut anak sulung daripada dua beradik itu, dia juga aktif dalam kegiatan luar seperti tinju, mendaki, berbasikal, renang dan mendaki tebing batu (rock climbing).
Bekas pelajar Maktab Tentera Diraja ini turut mahir melakukan beatbox.
Namun, siapa sangka bekas pelajar Maktab Tentera Diraja (MTD) itu turut mempunyai berbakat terpendam iaitu bermain alat muzik seperti piano dan dram.
Malah, Zender juga mahir membuat persembahan beatbox yang menghasilkan nada seperti alat muzik menggunakan mulut, bibir, lidah dan suara.
“Saya mula berjinak-jinak dengan beatbox sejak usia enam tahun, selepas menyaksikan sesi uji bakat Joseph Poolpo, seorang peserta dalam program realiti TV di luar negara.
“Ia macam mentera bagi saya, kalau dia boleh buat, saya pun boleh buat. Kalau tak boleh, saya cuba dan berusaha sampai boleh... contoh saya pernah buat beatbox semasa tekan tubi serentak,” tambahnya.

Aksi Zender ketika membuat beatbox.
Dia bagaimanapun menyangkal tanggapan segelintir pihak bahawa beatbox itu merupakan sesuatu yang sukar untuk dipelajari.
“Orang cakap susah, tapi ia sebenarnya lebih kepada menguji kesabaran kita. Paling asas adalah bagaimana kita hendak menggunakan teknik pernafasan untuk membuat bunyi.
“Beatbox itu mudah kerana kita hanya ingat melodi dalam otak dan kemudian diterjemahkan ke mulut. Kena buat yang asas mula-mula, dah lama-lama nanti bukan setakat lagu rancak, lagu berentak perlahan pun boleh buat beatbox,” katanya.
Tags/Kata Kunci:



























3 comments:

Blogger said...

If you're looking to lose kilograms then you absolutely need to start following this brand new custom keto meal plan.

To create this keto diet service, licensed nutritionists, personal trainers, and cooks have joined together to produce keto meal plans that are productive, painless, cost-efficient, and satisfying.

Since their grand opening in 2019, thousands of individuals have already remodeled their body and health with the benefits a good keto meal plan can offer.

Speaking of benefits: in this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones given by the keto meal plan.

Blog27999 said...

Strange "water hack" burns 2 lbs overnight

More than 160 thousand men and women are trying a simple and secret "water hack" to burn 2 lbs each and every night in their sleep.

It is painless and works every time.

Here are the easy steps for this hack:

1) Go grab a drinking glass and fill it up half full

2) And then follow this amazing hack

so you'll be 2 lbs skinnier in the morning!

Boya Kullen said...

deposit via pulsa

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung