Nuffnang

Wednesday, April 14, 2021

Jadi pemandu Grab hanya sebab nak ‘kejar solat jemaah’, lelaki terkejut hidup alami perubahan menakjubkan

 

Jadi pemandu Grab hanya sebab nak ‘kejar solat jemaah’, lelaki terkejut hidup alami perubahan menakjubkan selepas berhenti kerja makan gaji!

Lelaki ini memilih untuk berhenti kerja makan gaji dan menjadi pemandu Grab semata-mata mahu menunaikan solat berjemaah setiap waktu. Gambar hiasan.

ADA yang kaya raya namun tidak dikurniakan keluarga yang bahagia, ada yang tidak berpelajaran tinggi namun rezekinya cukup untuk membahagiakan keluarga.

Pendek kata, rezeki setiap manusia tidak sama.

Begitu juga kisah yang dikongsikan oleh seorang doktor yang bertemu dengan seorang pemandu sebuah syarikat e-hailing, baru-baru ini.


Menerusi perkongsian di laman Facebook, Dr Redza Zainol berkata ketika itu dia menggunakan perkhidmatan Grab untuk pulang ke rumah selepas waktu kerjanya.

"Mulanya niat nak fokus siapkan kerja, tapi bila pemandu Grab cakap macam ni terus saya angkat kepala dan letak handphone ke tepi. 'Saya ni tak pandai sangat tuan. Sekolah sampai SPM. Dapat pangkat 4. Itu yang rezeki saya takat bawa Grab'.

"Saya pula memang jenis yang tak boleh tahan bila orang cakap gini. Laju je saya balas, rezeki Allah ni tak kira kita belajar tinggi-tinggi ke tak.

"Terus saya cerita pasal kawan saya yang belajar biasa-biasa tapi pandai melukis. Dengan izin Allah, rezeki dia melimpah ruah," kongsi Dr Redza.

Menurutnya, pemandu Grab dalam lingkungan usia 50-an itu kemudian menyambung cerita dan mendedahkan kisah dirinya yang memilih pekerjaan tersebut.



Lelaki tersebut sanggup berhenti kerja sebagai pembuat murtabak dan memilih menjadi pemandu Grab kerana mahu solat berjemaah setiap waktu. Gambar hiasan

Menerusi penceritaan pemandu berkenaan, dia sebelum ini bekerja sebagai penjual murtabak selama bertahun-tahun lamanya.

"Memang dapat solat tapi jarang betul dapat solat jemaah. Saya rindu sangat nak solat jemaah. Sampai satu hari tu saya jumpa bos dan minta berhenti kerja.

"Mula-mula isteri saya tak setuju la. Dia kata dah elok kerja kat kedai, tiba-tiba nak bawa teksi. Tapi saya cakap kat dia niat saya sebab nak solat jemaah. Saya ni bawa Grab sebab dah lama tak solat jemaah.

"Dah tiga tahun saya bawa Grab, belum pernah saya tinggal solat jemaah. Subuh sampai ke Isyak setiap hari. Saya sampai masjid awal, lepas habis solat saya zikir. Lepas tu sambung bawa Grab sampai pukul 10 malam," demikian tulis Dr Redza mengimbas kembali perbualannya dengan pemandu Grab tersebut.

Saya tak tahu rezeki datang dari mana, saya dapat beli satu lagi rumah dan saya tukar jadi homestay. Sekarang ni, orang kata duit tu sentiasa ada la.

PEMANDU GRAB

Tambah lelaki itu lagi, dia begitu bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan kepadanya walaupun hanya bekerja sebagai pemandu Grab, sehinggakan mampu membeli sebuah lagi rumah.

"Saya tak tahu rezeki datang dari mana, saya dapat beli satu lagi rumah dan saya tukar jadi homestay. Sekarang ni, orang kata duit tu sentiasa ada la. Anak pun dah besar. Saya pun dah 50 tahun.

"Kalau isteri nak ajak saya kemana-mana, saya terus je cuti. Senang. Tak ada apa nak dikejar dah. Yang nak dikejar cuma tinggal satu je. Saya nak kejar solat jemaah," cerita lelaki itu tadi.



Dr Redza sering membuat perkongsian mengenai hal keibubapaan dan juga isu semasa di Facebook.

Menurut Dr Redza, hatinya begitu terjentik sebaik mendengar kisah pemandu Grab tersebut malah lagum dengan lelaki berkenaan yang mengutamakan amal ibadah berbanding hal-hal lain.

"Rasa nak berjurai air mata ni. Allah, terasa kerdil betul diri ni.

"Entah ada ke rezeki yang lebih besar dari dapat mengadap Pencipta kita di awal waktu setiap hari. Rezeki dapat sujud dengan tenang.

"Saya pun tak tahu. Yang saya tahu, jumpa orang yang baik-baik macam semalam pun dikira rezeki besar untuk saya. Saya belajar sesuatu. Terima kasih ya Allah," tulisnya lagi.

Sehingga kini posting tersebut meraih sehingga 2,700 shares di Facebook.

Nak macam-macam info? Join grup Telegram mStar!

2 comments:

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

ALHAMDULILLAH! Bagusnya Pakcik ni. Tapi lebih baik berniaga sendiri kalau boleh. Kerana kalau berjaya, juga dpt. bantu Umat Islam lain yg. susah.

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung