Nuffnang

Sunday, January 17, 2010

Mencari Rezeki Walaupun Kudung

Pok Ya dibantu oleh orang kampungnya untuk menolak perahu kelaut.
Salam Sejahtera semua,

Cacat tak halang Zakaria jadi nelayan, cari rezeki



KUANTAN: Kegigihan warga emas, Zakaria Uda, 62, dari Kampung Kempadang, di sini sanggup turun ke laut mencari rezeki walaupun kudung kedua-dua kaki seharusnya menjadi teladan kepada masyarakat, terutama generasi muda. Zakaria atau lebih mesra dipanggil 'Pok Ya Kudung' tidak menjadikan kekurangan dirinya sebagai alasan untuk menagih simpati, sebaliknya terus berdikari menampung perbelanjaan kehidupan seharian keluarganya.

Bapa kepada lapan anak itu masih sanggup ke laut saban hari selepas kedua-dua kakinya terpaksa dipotong akibat penyakit kencing manis. Beliau kehilangan kaki kanan kira-kira 10 tahun lalu, disusuli kaki kirinya lima tahun kemudian. "Pada awalnya agak sukar bergerak kerana sudah biasa dengan dua kaki tetapi kata orang, 'alah bisa tegal biasa'," katanya sambil bertekad tidak mahu mengharapkan ihsan orang selagi kudrat masih ada. Selalunya, Pok Ya akan ke laut seawal jam 7 pagi, rutin yang dilakukan sejak menjadi nelayan sepenuh masa pada usia 30-an lagi. Mahu seribu daya , tak mahu seribu dalih.

Ulasan . Wahai anak muda contohilah Pok Ya kita, dari Kuantan , walaupun kudung beliau sanggup turun kelaut untuk mencari sesuap nasi kepada anaknya 8 orang.......take it sebagai cabaran kepada kita yang cukup sifat dan kederat yang Allah kurniakan...subhaAallah.





sila layari Apa Khabar Orang Kampung_Mas Aji_ http://www.kachipemas.blogspot.com/

No comments:

Posting Terbaik Minggu Ini

Sila Like Blog Apa Khabar Orang Kampung

Follow twitter

Harga Minyak dan Logam Dunia

Sahabat Ku... Tanpa Mereka Siapalah Media Orang Kampung